Lonely rider, ny løsning på kjøreutstyr.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av LordShaft »

Asså, For det første, svette er utrolig kleint, det kan lukte, sveisen/frisyren blir ødelagt å svette kan gi generelt ubehag noen timer.... :roll :roll

Jeg jobber som instruktør selv, og har en del kurs både teoretisk og praktisk.... Det er helt utrolig hva en opplever fra enkelte hold :roll :lol

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av Busa Trond »

Kanskje han skulle ut en tur for å sjekke mc-siden :-)å

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev:Kanskje han skulle ut en tur for å sjekke mc-siden :-)å
Tvilsomt. Han er nok mer PlayStation typen. Måtte bare få ut litt frustrasjon og her var bedre enn Facebook.
Han har 8 timer. Jeg tviler sterkt på at han rekker det.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

Blir ikke noe MC messe på meg. Flyet mitt til Seoul går på lørdag. Blir bare en kort tur denne gangen. Kun to dager med jobb, så kanskje man kan få kjørt litt når man kommer hjem igjen.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

Sitter på Sola. Turen har blitt forlenget med en dag. Håper ikke det fortsetter slik. Plutselig er sesongen over og jeg har enda ikke kommet meg hjem.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av LordShaft »

Lenge blir du denne gangen?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Lenge blir du denne gangen?
La ikke merke til at du hadde spurt om dette. Jeg jobbet bare i 2 dager. Var hjemme igjen på fredag. Har aldri hatt mer ekstrem jetlag enn denne gangen når jeg kom hjem.

Nå gleder jeg meg bare til at sesongen begynner for fult.
Bilde

Har fått til noen småturer, men ikke det helt store enda.

PS bildet er lånt fra nettet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Hadde noen timer å slå i hjel i Stavanger på torsdag og tenkte jeg endelig skulle ta en tur å kikke på litt BMW. Selv om jeg er skeptisk, så er jeg veldig nysgjerrig på en GS modell.
Den første var en 2006 modell. Plasten var utrolig falmet. Den var ikke kjørt mer enn 30 000km, men den ødelagte fargen på all plast ødela inntrykket. Så jeg gikk videre til neste. Denne var nyere og så veldig flott ut. Så kikket jeg på bryterne for de har jeg jo hørt at skal være i så utsøkt kvalitet. Men her opplevde jeg det motsatte. Venstre bryter var løs og knappene virket "slakke". Den neste hadde faktisk det samme og den etter der og. En 2014 GS1200 hadde ikke løs bryter men knappene virket plastikaktige og billige. Ellers så er det jo flotte sykler og jeg var overrasket over bredden på tanken og kan se for meg at vindbeskyttelsen er bedre enn jeg trodde.
Den jeg likte best var en 800GSA. Men har en følelse at 800 blir litt lite.
Får se om jeg tar en prøvetur en gang. Kanskje det gir et litt bedre inntrykk.

Noe som jeg hadde mye mer lyst på var et par Rukka hansker, men 1700kr var litt avskrekkende. Så det ble ikke noe handel.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av poulet_cavalier »

JohnnyTh skrev:<snip>En 2014 GS1200 hadde ikke løs bryter men knappene virket plastikaktige og billige.<snip>
De *er* av plast, men billige er de ikke :P :p

Spøk tilside så har vel bryterene på gamle GS'er vært solide. På '13 modellen har det vært noe svikt i kvaliteten og mange har fått ny brytersats (inklusive meg selv - og uten mukk fra BMW). Jeg synes kvalitetsfølelsen er bra jeg.

Når det gjelder falmet plast så har jeg aldri lagt merke til det på noen GS? Men mange GS'er har hatt et hardt liv, og bokstavelig talt blitt dratt gjennom gjørma.

Du må ta deg tid til en prøvetur. Hadde vært artig å høre hva du synes sammenlignet med GTR'en.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

poulet_cavalier skrev:
JohnnyTh skrev:<snip>En 2014 GS1200 hadde ikke løs bryter men knappene virket plastikaktige og billige.<snip>
De *er* av plast, men billige er de ikke :P :p

Spøk tilside så har vel bryterene på gamle GS'er vært solide. På '13 modellen har det vært noe svikt i kvaliteten og mange har fått ny brytersats (inklusive meg selv - og uten mukk fra BMW). Jeg synes kvalitetsfølelsen er bra jeg.

Når det gjelder falmet plast så har jeg aldri lagt merke til det på noen GS? Men mange GS'er har hatt et hardt liv, og bokstavelig talt blitt dratt gjennom gjørma.

Du må ta deg tid til en prøvetur. Hadde vært artig å høre hva du synes sammenlignet med GTR'en.
En gang jeg er med sykkel i Stavangerområdet så blir det en prøvetur hvis det er mulig. Er litt greiere hvis man har alt kjøreutstyret man er vant til. Tipper det blir en hel del annerledes enn GTR'en. Håper jeg får lang nok tur til å prøve den på litt svingete vei. De skal jo gå så fælt på disse veiene :P :p

Den nevnte GS'en hadde ikke tegn av noe hardt liv. OG var bare kjørt 30 000km og tror ikke den hadde sett mye søle. Kan tenkes den hadde stått mye ute. Det har Suzukien min fra 88 og den er ikke mer falmet enn det denne var.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ZZR-Erling

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ZZR-Erling »

Du kommer til å bli positivt overrasket.
Nja, de bryterne fra Nokia kan være litt sådær...dog er mine fine etter 20k km..og BMW dekker nye om nødvendig da. Jeg gir de en dusj spray om høsten før jeg lagrer...er så fine atte :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

Nytt dekk montert i dag. Skal bli godt å slippe å fylle luft hver eneste dag. Har fått byttet olje på kardangen og, så nå kan sesongen bare fortsette!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av ATWindsor »

LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)
Som jeg har sagt før så tjente jeg ca 450.000kr i året med overtid og feriepenger. Grunnlønn på 178kr/timen. Isofag arbeidere får lavtlønnet tillegg ved lønnsforhandlinger. Om du jobber i tilsvarende jobb så spiller det ingen rolle om du har en mastergrad. Men ikke mange med en master som har lavtlønnet jobb i nordsjøen, så skjønner ikke argumentet ditt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)
Som jeg har sagt før så tjente jeg ca 450.000kr i året med overtid og feriepenger. Grunnlønn på 178kr/timen. Isofag arbeidere får lavtlønnet tillegg ved lønnsforhandlinger. Om du jobber i tilsvarende jobb så spiller det ingen rolle om du har en mastergrad. Men ikke mange med en master som har lavtlønnet jobb i nordsjøen, så skjønner ikke argumentet ditt.
Argumentet mitt var at med de vilkårene man får med en mastergrad når man er i nordsjøen innimellom er av en sånn art at om man hadde jobbet normal offshore-rotasjon (med sitt normale "master-arbeid") hadde man ikke tjent mer enn mange (de fleste?) fagarbeiderene som jobber fast.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)
Som jeg har sagt før så tjente jeg ca 450.000kr i året med overtid og feriepenger. Grunnlønn på 178kr/timen. Isofag arbeidere får lavtlønnet tillegg ved lønnsforhandlinger. Om du jobber i tilsvarende jobb så spiller det ingen rolle om du har en mastergrad. Men ikke mange med en master som har lavtlønnet jobb i nordsjøen, så skjønner ikke argumentet ditt.
Argumentet mitt var at med de vilkårene man får med en mastergrad når man er i nordsjøen innimellom er av en sånn art at om man hadde jobbet normal offshore-rotasjon (med sitt normale "master-arbeid") hadde man ikke tjent mer enn mange (de fleste?) fagarbeiderene som jobber fast.
Så det du sier er at hvis du har en mastergrad og jobber i nordsjøen så tjener du mer enn hvis du jobber på land? Det er vel ikke så rart siden nordsjøarbeid er skiftarbeid.
Nå er det vel heller ikke så mange av de som jobber offshore som har en master.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Olav K »

Skiftarbeid har alltid vært kompansert med høyere lønn. Samme med de som har reisejobber, og bor f.eks på brakkerigg.
Husker da jeg var i tenårene, fedrene i nabolaget som jobbet på anlegg tjente mye mye bedre enn de som jobbet i hjembygda, og kom hjem til kjerring unger, nylaget middag hver dag.
Når pappa begynte på Ulla Førre anlegget, tok det ikke lang tid før det kom fargefjernsyn i stua, og den gamle Volkswagen Varianten blei bytta ut i Volvo go'førti.
Skal vi først misunne noen, så misunner jeg gutta som driver tunneller.... gutta boyz på stuffen tjener flere 100tusen mer enn hva jeg gjør som ROVpilot offshore..... urettferdig??
Nei jeg synes ikke...
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av ATWindsor »

JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)
Som jeg har sagt før så tjente jeg ca 450.000kr i året med overtid og feriepenger. Grunnlønn på 178kr/timen. Isofag arbeidere får lavtlønnet tillegg ved lønnsforhandlinger. Om du jobber i tilsvarende jobb så spiller det ingen rolle om du har en mastergrad. Men ikke mange med en master som har lavtlønnet jobb i nordsjøen, så skjønner ikke argumentet ditt.
Argumentet mitt var at med de vilkårene man får med en mastergrad når man er i nordsjøen innimellom er av en sånn art at om man hadde jobbet normal offshore-rotasjon (med sitt normale "master-arbeid") hadde man ikke tjent mer enn mange (de fleste?) fagarbeiderene som jobber fast.
Så det du sier er at hvis du har en mastergrad og jobber i nordsjøen så tjener du mer enn hvis du jobber på land? Det er vel ikke så rart siden nordsjøarbeid er skiftarbeid.
Nå er det vel heller ikke så mange av de som jobber offshore som har en master.
Nei, det jeg sier er at om du i din mastergradsjobb er i nordsjøen et helt år, med de normale arbeidsvilkårene, så tjener man mindre enn den gjengse(?) fagarbeider som er der ute. For å ta det i klartekst:

Man tar en mastergrads timelønn
Man jobber 14 dager i nordsjøen, med overtidskompensasjon for hver time som er over 40 timer i uka og offshoretillegg
Man tar fri 4 uker.

Man fortsetter med det ett år
Resultat: man tjener mindre enn en fagarbeider som jobber fast i nordsjøen.


Skiftarbeidet er vel ihvertfall i stor grad kompensert for av at man har ganske mye færre arbeidstimer enn en vanlig jobb. Misforstå meg rett, jeg synes ikke det er urettferdig i seg selv, det er slitsomt å være et sånn sted i 14 dager, og "fritiden" der ute er ikke ordentlig fritid, men jeg synes det kompenseres greit med å ha en god del færre arbeidstimer enn det som er vanlig.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Busa Trond »

Tenker bare penger dere "offshorearbeidere" :[-X ingen som bryr seg om oss fatige på land som må ta oss av damene deres når dere er ute å slapper av :-)å

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av Olav K »

Busa Trond skrev:Tenker bare penger dere "offshorearbeidere" :[-X ingen som bryr seg om oss fatige på land som må ta oss av damene deres når dere er ute å slapper av :-)å
Det er kun vi underbetalte som er opphengt i lønn.....
vi som tjener mindre enn snittet... som ifølge SSB er rundt en mill.
men for en dreven rørlegger bør det ikke være noe problem å sjonglere en offshore-enke eller tre??? :P :p
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Videoer fra Tyrkiaturen sommeren 2013, s22

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
JohnnyTh skrev:
ATWindsor skrev:
LordShaft skrev:At gjennomsnittlønnen er 1 mill, er bare tull... da må de ha tatt med plattforsjefer og de som sitter høyt oppe. De fleste som jobber i havet, tjener ikke i nærheten av 1 mill
Over en mill i snitt er nok å overdrive, men offshorearbeidere tjener godt, spesielt med noen moderate overtidstimer, la oss si 150 timer i året. Stort sett bedre enn folk med mastergrad som hadde hatt en tilsvarende jobb (mtp timer osv), i tillegg er det endel som kommer med "grunnlønn", som er misvisende sånn endel brukere det (altså slik at du faktisk tjener langt over en "grunnlønn" selv om du ikke jobber en time overtid).

Men lavtlønnet er man ikke offshore, selv om enkelte som har vært der ute lenge nok begynner å innbille seg de ikke tjener godt :)
Som jeg har sagt før så tjente jeg ca 450.000kr i året med overtid og feriepenger. Grunnlønn på 178kr/timen. Isofag arbeidere får lavtlønnet tillegg ved lønnsforhandlinger. Om du jobber i tilsvarende jobb så spiller det ingen rolle om du har en mastergrad. Men ikke mange med en master som har lavtlønnet jobb i nordsjøen, så skjønner ikke argumentet ditt.
Argumentet mitt var at med de vilkårene man får med en mastergrad når man er i nordsjøen innimellom er av en sånn art at om man hadde jobbet normal offshore-rotasjon (med sitt normale "master-arbeid") hadde man ikke tjent mer enn mange (de fleste?) fagarbeiderene som jobber fast.
Så det du sier er at hvis du har en mastergrad og jobber i nordsjøen så tjener du mer enn hvis du jobber på land? Det er vel ikke så rart siden nordsjøarbeid er skiftarbeid.
Nå er det vel heller ikke så mange av de som jobber offshore som har en master.
Nei, det jeg sier er at om du i din mastergradsjobb er i nordsjøen et helt år, med de normale arbeidsvilkårene, så tjener man mindre enn den gjengse(?) fagarbeider som er der ute. For å ta det i klartekst:

Man tar en mastergrads timelønn
Man jobber 14 dager i nordsjøen, med overtidskompensasjon for hver time som er over 40 timer i uka og offshoretillegg
Man tar fri 4 uker.

Man fortsetter med det ett år
Resultat: man tjener mindre enn en fagarbeider som jobber fast i nordsjøen.


Skiftarbeidet er vel ihvertfall i stor grad kompensert for av at man har ganske mye færre arbeidstimer enn en vanlig jobb. Misforstå meg rett, jeg synes ikke det er urettferdig i seg selv, det er slitsomt å være et sånn sted i 14 dager, og "fritiden" der ute er ikke ordentlig fritid, men jeg synes det kompenseres greit med å ha en god del færre arbeidstimer enn det som er vanlig.
Tror ikke dette stemmer. Fagarbeidere tjener ikke så godt. Og mastergrad, da er man vel minst feltingenør? De tjener nå minst et par hundre mer enn meg :D :-)

Overtidskompensasjon for timer over 40 timer i uka? Det har aldri jeg fått. Men jobber 84 timer i uka. Overtid får man hvis man jobber mer enn 12 timer på et skift.
For vår del så har overtid blitt skjeldnere de siste årene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av ATWindsor »

Dere som jobber fast får ikke overtid nei, men om man har "Landvilkår" så får man overtid. Det er nettopp det som er poenget mitt, en som jobber fast som fagarbeider tjener mer enn en med mastergrad som jobber like mye offshore, med de vilkårene man har som en person med mastergrad.

Jeg har ikke tallene for alle, men jeg har snakket med endel folk ute, og har for meg virker det svært vanlig å tjene 700-800k med 100-150 timer overtid.

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av norse900 »

Hvis man har mastergrad og vanligvis jobber på land, så er det ikke utenkelig at overtiden (over 7,5 t) er del av fastlønn... Når det gjelder gjennomsnittslønningene de hyler om i media, så må det skyldes at "toppene" forrykker snittet kraftig. Nå er jo 2-4 rotasjoner i vinden, og det medfører faktisk at en del "går ned i årslønn". Hver gang de har avspassering så har de opptjent litt for lite arbeidstid i forhold til avspasserings-perioden (forskjellen mellom 12 t og 7,5t), så da ryker noen dagers "feriepenger"... Snittlønn på 1mill?? Bulls€#%
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av SuperMorten »

Det var jeg som begynte den diskusjonen tror jeg. Jeg hørte en gang på nyhetene (på nrk P1) at nå hadde gjennomsnittslønna offshore passert 1 mill. Jeg aner ikke noe om beregningsgrunnlag eller hvordan de i det hele tatt tenkte, men det var ihvertfall det de sa. Det er nok et års tid siden. Ihvertfall før den berømte toppen ble nådd og nedturen startet..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: Lonely rider, Har endelig sett på BMW

Legg inn av JohnnyTh »

ATWindsor skrev:Dere som jobber fast får ikke overtid nei, men om man har "Landvilkår" så får man overtid. Det er nettopp det som er poenget mitt, en som jobber fast som fagarbeider tjener mer enn en med mastergrad som jobber like mye offshore, med de vilkårene man har som en person med mastergrad.

Jeg har ikke tallene for alle, men jeg har snakket med endel folk ute, og har for meg virker det svært vanlig å tjene 700-800k med 100-150 timer overtid.
Jeg forstår enda ikke hvem dette skulle være. Det er ikke vanlig å jobbe fast offshore på landavtale. Faktisk så har jeg aldri hørt om noen. Det ville jo bety at man uten å komme seg hjem. Men får jo ikke avspasering for overtidsbetalte timer. Kom gjerne med noen konkrete eksempler for jeg tror du tar feil.

Det er vanlig å tjene 400-500k for de lavlønnede -som er den støste arbeidsgruppen på en rigg- og så er mekanikere og elektrikere gjerne 100-200k over der.

Jeg tror at grunnen til denne snittlønnen på over en mill dukker opp hele tiden er at de kun tar med de som jobber i opratørselskap og drilling. De fleste offshore gjør ikke det, men jobber i en underlevrandør.

Menge av oss slutter offshore for å få bedre betalt på land.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar