Tommas skrev:Blir en ganske scenic route gjennom nordvest USA i sommer (dessverre med bil...), og planen er for en gangs skyld å ta godt med bilder.
Nikon D3300 og et fast objektiv (35mm 1:1.

brukes i dag.
En 35mm på et Nikon DX tilsvarer (more or less) det som i gamle dager het et normalobjektiv. Det er ikke uten grunn.
Å gå fra f/1.8 til f/1.4 koster deg minst det dobbelte i vekt og pris, og er ikke verdt det.
Nikon D3300 er et meget bra kamera, særlig fordi det ikke er stort.
Men, USA består av to deler: Inne og ute (oh well). Inne er 35mm perfekt til å ta bilder av folk du møter, av "kaffen" du får servert, dype lenestoler, og slikt.
Ute derimot, består i USA veldig ofte av enorme flater med enorm himmel over. Ofte tror jeg at det du ønsker å fotografere ute i USA er hvor liten man er i møte med de store flatene. Og da vil du ofte ønske noe videre. En, kremt, vidvinkel.
Den såkalte "normalzoomen" er laget til deg. Med 18-55 (eller deromkring) åpner den begge de to dørene. Ikke velge en 5-800 reisezoom eller noe slik, men "normalzoom".
Problemet med "kit-zoomen" til Nikon (18-55) som koster noen få hundrelapper, det er at fronten er svært (!) skjør. Det skal ikke mye til før mekanismen inne i objektivet får seg en trøkk. Jeg har to stk Nikon 18-55 på loftet som ikke fungerer lenger, én med og én uten VR.
Så, at the end of the day, hva skal du velge?
I din situasjon ville jeg nok valgt å bli med det jeg er vant til, dvs 35mm.
Selv har jeg valgt en annen vei: Fujifilm X100
s. Den har heller ikke zoom, men har 23mm (tilsvarende en gammeldags 35mm vidvinkel). Og fordi linsen ikke kan byttes ut er hele pakken mye (!) mindre enn Nikon DX + selv det lette og enkle 35mm.
Uansett - det viktigste er å ta bilder!
[TaSK]