Hvordan skal ABS virke?
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Hvordan skal ABS virke?
Hei
Saken gjelder en Yamaha FZ6 S2 ABS fra 2009 som jeg er usikker på om fungerer riktig. Jeg leverte den til Bikerstreet tidligere i måneden for sjekk av ABS. De sa den fungerte riktig, men jeg er ikke helt overbevist.
Jeg kjøpte nylig sykkelen. Etter prøvekjøring, hvor jeg i lav fart (~20km/t) låste fremhjulet på våt vei med strøsand, med påfølgende tenning av ABS-lampen, satte vi en klausul i kontrakten om at selger skulle betale for evt. reperasjon av ABS.
Jeg prøvde nødbrems i fra 60 km/t noen ganger i dag, og låste fremhjulet etter hvert. Dette var et stykke inn i oppbremsingen, så farten var vesentlig lavere enn 60 da det skjedde. Jeg økte trykket på bremsehendelen gradvis gjennom oppbremsingen, slik jeg har lært at man skal gjøre. Da hjulet låste fikk jeg følelsen av å skli litt sidelengs, og slapp fort bremsen opp igjen for å unngå å gå på trynet. ABS-lampen ble da tent, men forsvant etter omstart av sykkelen.
Bikerstreet sa at det er vanlig at hjulet låses i lav hastighet, og at ABS ikke virket i under ca 30 km i timen. Jeg forstår ikke at dette skulle gi noen mening. Hele poenget skal jo være at man kan bremse uten noen frykt for å gå på trynet? De sa det ikke var noen feilkoder, og at de hadde prøvekjørt sykkelen.
Bak så låses hjulet støtvis, så jeg antar den fungerer som den skal.
Saken gjelder en Yamaha FZ6 S2 ABS fra 2009 som jeg er usikker på om fungerer riktig. Jeg leverte den til Bikerstreet tidligere i måneden for sjekk av ABS. De sa den fungerte riktig, men jeg er ikke helt overbevist.
Jeg kjøpte nylig sykkelen. Etter prøvekjøring, hvor jeg i lav fart (~20km/t) låste fremhjulet på våt vei med strøsand, med påfølgende tenning av ABS-lampen, satte vi en klausul i kontrakten om at selger skulle betale for evt. reperasjon av ABS.
Jeg prøvde nødbrems i fra 60 km/t noen ganger i dag, og låste fremhjulet etter hvert. Dette var et stykke inn i oppbremsingen, så farten var vesentlig lavere enn 60 da det skjedde. Jeg økte trykket på bremsehendelen gradvis gjennom oppbremsingen, slik jeg har lært at man skal gjøre. Da hjulet låste fikk jeg følelsen av å skli litt sidelengs, og slapp fort bremsen opp igjen for å unngå å gå på trynet. ABS-lampen ble da tent, men forsvant etter omstart av sykkelen.
Bikerstreet sa at det er vanlig at hjulet låses i lav hastighet, og at ABS ikke virket i under ca 30 km i timen. Jeg forstår ikke at dette skulle gi noen mening. Hele poenget skal jo være at man kan bremse uten noen frykt for å gå på trynet? De sa det ikke var noen feilkoder, og at de hadde prøvekjørt sykkelen.
Bak så låses hjulet støtvis, så jeg antar den fungerer som den skal.
Sist redigert av Salt kjeks den 29 mar 2015, 20:53, redigert 2 ganger totalt.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: Hvordan skal ABS virke?
Det kan jo også nevnes at jeg av åpenbare årsaker ikke er veldig fristet til å hugge bremsen inn i høy hastighet for å teste om den fungerer bedre da. Jeg setter pris på om noen kan komme med kommentarer om hvordan deres ABS-system fungerer i høy og lav hastighet.
Re: Hvordan skal ABS virke?
:)
Finns det ikke en forhandler eller lignende som har en spesifikasjon om eksakt hvordan dette skal fungere !?
Finns det ikke en forhandler eller lignende som har en spesifikasjon om eksakt hvordan dette skal fungere !?
"Do the right thing"
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Hvordan skal ABS virke?
har en 07 fz6 med abs. der funker abs`en når farten er over ca 10 km/t. Abs systemet kan sjekkes, ved å bro koble to ledninger venstre side fremme med tanken. husker ikkje helt prosedyren( noen år siden).
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: Hvordan skal ABS virke?
Aktiveres ABS ved samme hastighet fremme og bak på din sykkel, eller er det forskjeller på det?
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Hvordan skal ABS virke?
det er eg rimeleg sikker på. har litt grusveg før eg er ute i hoved vegen, der har eg testet det flere ganger. har ikkje prøvt i år men husker ikkje så dårleg :-) abs, slår likt inn foran som bak ( ved + 10 km/t)Salt kjeks skrev:Aktiveres ABS ved samme hastighet fremme og bak på din sykkel, eller er det forskjeller på det?
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: Hvordan skal ABS virke?
Takk! Da skal jeg rake veien tilbake til bikerstreet i morgen, så får vi se hva utfallet blir.
- Jarle
- Innlegg: 562
- Registrert: 03 feb 2012, 22:33
- Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy
- Bosted: Bjørøyhamn
- Kontakt:
Re: Hvordan skal ABS virke?
Jeg beveger meg en del ute på grusen å jeg har ikke opplevd at ABS'en ikke har slått inn uansett hastighet (2012 mod.).
Derimot hender det at jeg velger å slå ABS'en av i de tilfellene farten er "stor" og jeg ønsker å kunne låse dekkene.
Derimot hender det at jeg velger å slå ABS'en av i de tilfellene farten er "stor" og jeg ønsker å kunne låse dekkene.
Jarle
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Lone Bikers are people who care more when they ride, that what they ride
http://mymotorcycleadventure.com/
Re: Hvordan skal ABS virke?
Det der høres ikke riktig ut!!! På min sykkel (HD, med Brembo ABS) så koble ABS inn ved hastigheter over 5km/t (litt senere bak!)Salt kjeks skrev: Bikerstreet sa at det er vanlig at hjulet låses i lav hastighet, og at ABS ikke virket i under ca 30 km i timen.
Mange panikkbremsinger forekommer i bytrafikk, der hastigheten ofte ligger rundt 30-40km/t og det ville vært meningsløst om ABS'en ikke skulle funke da...
Har selv fått testa ABS'en min skikkelig ved en anledning.
Absolutt ikke en nødbrems etter boka, jeg gjorde det meste galt...

En elg som vasa ut i veibanen foran meg , klemte inn både for og bakbrems maks fra ca 80 - 90km/t og holdt de der til sykkelen sto stille.
ABS'en funka som den skulle og berga dagen, sykkelen, elgen kjærringa og meg.
Til å begynne med pulserte hendel og pedal, ikke før de siste centimetrene før full stans låste hjulene, farten var da sikkert under fem km/t.
(Jeg dulta til bakbeina på elgen med forhjulet før det låste...)
Hadde ABS'n fungert som Bikerstreet skisserer så hadde jeg garantert gått i bakken og truffet elgen midtskips!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan skal ABS virke?
Jeg mener det sto i manualen til min sykkel at ABS ikke aktiveres før hastigheten passerer 10km/t. Dette vises i form av en orange ABS lampe som slutter å blinke når denne hastigheten overskrides. At denne ikke skal aktiveres før man når 30km/t høres veldig rart ut.
Men send en PM til Kjellv i forumet. Han er Yamaha forhandler med en del kunnskap og han kan sjekke opp dette for deg ganske kjapt tror jeg. Så kan du ta med deg dokumentasjonen tilbake til verkstedet ditt og slende det på bordet til dem
Men send en PM til Kjellv i forumet. Han er Yamaha forhandler med en del kunnskap og han kan sjekke opp dette for deg ganske kjapt tror jeg. Så kan du ta med deg dokumentasjonen tilbake til verkstedet ditt og slende det på bordet til dem

-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: Hvordan skal ABS virke?
Er det denne ledningen her? Jeg fant prosedyren du nevner i service-boka, men er ikke helt sikker på om jeg har funnet riktig ledning.Tysnes skrev:har en 07 fz6 med abs. der funker abs`en når farten er over ca 10 km/t. Abs systemet kan sjekkes, ved å bro koble to ledninger venstre side fremme med tanken. husker ikkje helt prosedyren( noen år siden).
Angående laveste hastighet den fungerer i, så fant jeg dette i servicehåndboken. Det er 10 km/t, tilsvarende lett joggetempo. Det er så langsomt at man må nok være på sand/grus for å klare å låse hjulet i det hele tatt. Bikerstreet vedgikk at de tok feil der, og skal se på den igjen i morgen. Det merkelige i saken er at selvdiagnosen ikke slår ut på feil ved oppstart, men det er jo en grunn til at de testfunksjonene Tysnes refererer til finnes:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Hvordan skal ABS virke?
Kan du ikke teste med bare bakbremsen? Kjøre man rett fram er det ganske safe å låse bakbremsen selv i relativt høy hastighet.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: Hvordan skal ABS virke?
Bakbremsen fungerer fint den, og abs slår inn i høye og lave hastigheter. Det er kun fremme abs ikke fungerer.
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Hvordan skal ABS virke?
var det en slags hette på den ledningen du viser.Salt kjeks skrev:Er det denne ledningen her? Jeg fant prosedyren du nevner i service-boka, men er ikke helt sikker på om jeg har funnet riktig ledning.Tysnes skrev:har en 07 fz6 med abs. der funker abs`en når farten er over ca 10 km/t. Abs systemet kan sjekkes, ved å bro koble to ledninger venstre side fremme med tanken. husker ikkje helt prosedyren( noen år siden).
Angående laveste hastighet den fungerer i, så fant jeg dette i servicehåndboken. Det er 10 km/t, tilsvarende lett joggetempo. Det er så langsomt at man må nok være på sand/grus for å klare å låse hjulet i det hele tatt. Bikerstreet vedgikk at de tok feil der, og skal se på den igjen i morgen. Det merkelige i saken er at selvdiagnosen ikke slår ut på feil ved oppstart, men det er jo en grunn til at de testfunksjonene Tysnes refererer til finnes:
-
- Innlegg: 845
- Registrert: 06 des 2009, 14:00
- Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
- Bosted: Tysnes
Re: Hvordan skal ABS virke?
har du service manual. Haynes e.l
Re: Hvordan skal ABS virke?
I fare for å høres arrogant ut her, men om du hadde under halve bremselengden, så er det i forhold til folk som er ganske dårlige til å bremse. (eller var spesielt uheldige akkurat det forsøket eller noe)Elolz skrev:Kjørte en Honda CBF600 med ABS på banekurset, var bare å trykke hendelen bang inn i bremsetestene i 80. Under halve bremselengden i forhold til de som kjørte sykler uten ABS. Høres absolutt ut som det er noe feil ja.
Re: Hvordan skal ABS virke?
Ok, da er det mye uforløst potensial ute og går, sier ikke at ABS ikke er nyttig, det er det definitivt (ikke tror jeg at jeg ville bremset like raskt uten ABS på vått heller), spesielt når man skal bremse på uggent føre "i felten", og ikke er forberedt på en nødbrems, men man har mye å hente om man har dobbelt så lang bremselengde i en situasjon der man trener på å bremse.Elolz skrev:Var på våt vei. De var nok ikke de beste nei, var banekurset under kjøreopplæringen. Men han ene bremste veldig kraftig.. såpass kraftig at han seilte bortover 2 ganger. :-)åATWindsor skrev:I fare for å høres arrogant ut her, men om du hadde under halve bremselengden, så er det i forhold til folk som er ganske dårlige til å bremse. (eller var spesielt uheldige akkurat det forsøket eller noe)Elolz skrev:Kjørte en Honda CBF600 med ABS på banekurset, var bare å trykke hendelen bang inn i bremsetestene i 80. Under halve bremselengden i forhold til de som kjørte sykler uten ABS. Høres absolutt ut som det er noe feil ja.
Re: Hvordan skal ABS virke?
Testen de viser til er bløtt og man kjører over sleipe kumlokk i tillegg. En god del kinkigere situasjon enn å bare bremse på våt asfalt. For all del, jeg sier ikke at ABS ikke er nyttig, men en dobling er en ganske så suboptimal bremsing.Elolz skrev:"...in the wet ABS performance was brilliant. Stopping distance for the best rider (the track racer) was reduced by a third and the performance of the worst rider improved to be almost as good as the best."
http://www.bikesafer.com/abs.html
Under helt perfekte forhold kan en dyktig racingfører gjerne bremse ørlite bedre uten ABS. Men for oss vanlige dødelige er det rundt 10% kortere bremselengde med ABS under perfekte forhold. På vått er det over 1/3 kortere bremselengde for en racingfører, da vil det være enda større forskjell for de fleste andre. Er det kaldt og veien er full av pollen eller støv i tillegg, så blir det nok enda større forskjell.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: Hvordan skal ABS virke?
Jeg kom på at jeg burde ha fullført tråden her med å si hvordan det gikk til slutt. Etter å ha levert sykkelen inn til Bikerstreet igjen, fant de etter 5 timer (!) med feilsøking ut følgende:
- ABS-føler på fremhjulet var død (950 kr for ny).
- ABS-enheten (ECU) ABS-ECU var alvorlig vannskadet (korrosjon). Selv om de byttet den ut vedvarte feilen. (Prisen for ny ECU ABS-ECU var forøvrig ca 25 000 kr, noe som jeg synes er latterlig mye for en liten elektronikk-boks. Rundt 10 000 kr er vel vanlig pris for tilsvarende i biler, så jeg lurer på hva denne her er laget av.)
- Trolig også en ukjent feil i ledningsnettet.
Siden vi hadde skrevet i kontrakten at selger betaler for retting av feil ved ABS-brems, ble vi enige om å heve kjøpet. Jeg tapte totalt rundt 7000 kr likevel, primært på slitedeler og Øhlins-demper jeg monterte etter at Bikerstreet første gang gikk god for sykkelens bremser. Selger var elektriker og mente han kunne feilsøke videre selv, for å spare verkstedskostnader.
Enden på visa er at jeg ikke er spesielt imponert over Bikerstreet Stavanger. Grunnen til dette er at etter jeg hadde levert sykkelen inn med beskjed om å sjekke bremsene, fikk jeg beskjed om at den var kontrollert, prøvekjørt og funnet i orden. At en relativt uerfaren motorsyklist som meg kjører i den tro at vesentlig sikkerhetsutstyr fungerer, mens det likevel ikke virker, er skremmende. Jeg betalte for deres kompetanse, men ble likevel sendt avgårde med en trafikkfarlig sykkel. Dette ville de ikke ta ansvar for (jeg fikk ingen beklagelse eller prisavslag).
- ABS-føler på fremhjulet var død (950 kr for ny).
- ABS-enheten (ECU) ABS-ECU var alvorlig vannskadet (korrosjon). Selv om de byttet den ut vedvarte feilen. (Prisen for ny ECU ABS-ECU var forøvrig ca 25 000 kr, noe som jeg synes er latterlig mye for en liten elektronikk-boks. Rundt 10 000 kr er vel vanlig pris for tilsvarende i biler, så jeg lurer på hva denne her er laget av.)
- Trolig også en ukjent feil i ledningsnettet.
Siden vi hadde skrevet i kontrakten at selger betaler for retting av feil ved ABS-brems, ble vi enige om å heve kjøpet. Jeg tapte totalt rundt 7000 kr likevel, primært på slitedeler og Øhlins-demper jeg monterte etter at Bikerstreet første gang gikk god for sykkelens bremser. Selger var elektriker og mente han kunne feilsøke videre selv, for å spare verkstedskostnader.
Enden på visa er at jeg ikke er spesielt imponert over Bikerstreet Stavanger. Grunnen til dette er at etter jeg hadde levert sykkelen inn med beskjed om å sjekke bremsene, fikk jeg beskjed om at den var kontrollert, prøvekjørt og funnet i orden. At en relativt uerfaren motorsyklist som meg kjører i den tro at vesentlig sikkerhetsutstyr fungerer, mens det likevel ikke virker, er skremmende. Jeg betalte for deres kompetanse, men ble likevel sendt avgårde med en trafikkfarlig sykkel. Dette ville de ikke ta ansvar for (jeg fikk ingen beklagelse eller prisavslag).
Sist redigert av Salt kjeks den 28 jan 2016, 12:21, redigert 2 ganger totalt.
Re: Hvordan skal ABS virke?
Slettet
Sist redigert av xj6 den 16 mar 2022, 17:33, redigert 1 gang totalt.
BMW R1250GS bestilt
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
x Yamaha FJR1300 AE 2016
x Yamaha XJ6 Diversion 2013
x Suzuki GSX750ES 1982
x Suzuki GSX750 1977
x Kawasaki KH100
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: Hvordan skal ABS virke?
For å være presis; den korroderte enheten var ABS-ECU'en. Denne, i likhet med motor-ECU, koster rundt 10 000 kr i biler. Det var en "styrings-boks" (elektronikk) for ABS som hadde innvendig korrosjon. Da denne ble byttet med en fra en tilsvarende sykkel kom det feilmelding (og varsellys) på fremre sensor, og sensoren ble da byttet. Men fremdeles virket kun ABS på bakhjulet, og de trodde derfor feilen lå et annet sted. ABS-lampen skal lyse når sensoren dør, og feilmelding skal lagres. Jeg har lest på nettet at feilmeldingsminnet i noen enheter tåler et begrenset antall overskrivinger (dog mange tusen ganger), slik at man kan oppleve at det ikke vil lagre nye meldinger dersom man kjører over lang tid med varsellys på. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke. Når jeg låste hjulet ble ABS-lampen tent i noen tilfeller, men ingen melding ble lagret.
Det økonomiske tapet ble jo heldigvis begrenset, men som student uten fast jobb var dette en kalddusj jeg fint kunne klart meg uten. Ikke minst alt merarbeidet det medførte. Grunnet været på tidlig vår i fjor ble det ikke mange kilometrene jeg fikk med den heller. Jeg er også glad for at jeg ikke ble nødt til å foreta en nødbrems på kald og våt vei i den tro at ABS var operativt.
Jeg kjøpte sykkelen av privatperson, oppdaget at ABS kun virket bak under prøvekjøring, og skrev i kontrakten at selger skulle dekke kostnadene til utbedring av ABS. Deretter leverte jeg den hos Bikerstreet Stavanger, med beskjed om at jeg mente at ABS ikke virket fremme. De sjekket og prøvekjørte, sa de, men de hadde ikke prøvd å bremse. Det er dette jeg finner klanderverdig og merkelig. Som nevnt i begynnelsen av tråden påstod de først at ABS ikke virket under 30 km/t, selv om 10 km/t er det riktige. Dette tyder jo på at de ikke hadde holdt seg oppdatert på ny teknologi.xj6 skrev:Forsvarer ikke BS, men man kan nesten ikke forvente at forhandlere skal ut og fysisk teste at ABS'en slår inn for hver bruktsykkel de selger når systemet tilsynelatende er i orden.
Det økonomiske tapet ble jo heldigvis begrenset, men som student uten fast jobb var dette en kalddusj jeg fint kunne klart meg uten. Ikke minst alt merarbeidet det medførte. Grunnet været på tidlig vår i fjor ble det ikke mange kilometrene jeg fikk med den heller. Jeg er også glad for at jeg ikke ble nødt til å foreta en nødbrems på kald og våt vei i den tro at ABS var operativt.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Hvordan skal ABS virke?
Smart dere skrev det i kontrakten da, men dere kunne jo eventuelt avtalt ett avslags på salgsprisen tilsvarene modell uten abs da. Så hadde ikke du tapt penger pluss vært klar over att abs ikke var fungerende, flertallet av syklene har jo ikke abs ( vett nesten alle nyere sykler blir levert med, men overlever uten vi som ikke har) :-)Salt kjeks skrev:For å være presis; den korroderte enheten var ABS-ECU'en. Denne, i likhet med motor-ECU, koster rundt 10 000 kr i biler. Det var en "styrings-boks" (elektronikk) for ABS som hadde innvendig korrosjon. Da denne ble byttet med en fra en tilsvarende sykkel kom det feilmelding (og varsellys) på fremre sensor, og sensoren ble da byttet. Men fremdeles virket kun ABS på bakhjulet, og de trodde derfor feilen lå et annet sted. ABS-lampen skal lyse når sensoren dør, og feilmelding skal lagres. Jeg har lest på nettet at feilmeldingsminnet i noen enheter tåler et begrenset antall overskrivinger (dog mange tusen ganger), slik at man kan oppleve at det ikke vil lagre nye meldinger dersom man kjører over lang tid med varsellys på. Hvorvidt det stemmer vet jeg ikke. Når jeg låste hjulet ble ABS-lampen tent i noen tilfeller, men ingen melding ble lagret.
Jeg kjøpte sykkelen av privatperson, oppdaget at ABS kun virket bak under prøvekjøring, og skrev i kontrakten at selger skulle dekke kostnadene til utbedring av ABS. Deretter leverte jeg den hos Bikerstreet Stavanger, med beskjed om at jeg mente at ABS ikke virket fremme. De sjekket og prøvekjørte, sa de, men de hadde ikke prøvd å bremse. Det er dette jeg finner klanderverdig og merkelig. Som nevnt i begynnelsen av tråden påstod de først at ABS ikke virket under 30 km/t, selv om 10 km/t er det riktige. Dette tyder jo på at de ikke hadde holdt seg oppdatert på ny teknologi.xj6 skrev:Forsvarer ikke BS, men man kan nesten ikke forvente at forhandlere skal ut og fysisk teste at ABS'en slår inn for hver bruktsykkel de selger når systemet tilsynelatende er i orden.
Det økonomiske tapet ble jo heldigvis begrenset, men som student uten fast jobb var dette en kalddusj jeg fint kunne klart meg uten. Ikke minst alt merarbeidet det medførte. Grunnet været på tidlig vår i fjor ble det ikke mange kilometrene jeg fikk med den heller. Jeg er også glad for at jeg ikke ble nødt til å foreta en nødbrems på kald og våt vei i den tro at ABS var operativt.
-
- Innlegg: 17
- Registrert: 02 sep 2014, 17:20
- Motorsykkelen din: Nei
Re: Hvordan skal ABS virke?
Det hadde selvsagt vært mulig. Som vi alle vet er motorsykkelkjøring ikke helt risikofritt. Jeg vil ha marginene på min side, og vil heller være uten sykkel enn å kjøre uten ABS. Jeg stoler ikke på at jeg i alle tilfeller er dyktig nok til å bremse korrekt. Nødstopp i sving på kald og våt vei med lav kveldssol imot kan være utfordrende. Det fikk jeg erfare en gang... Nå som ABS er tilgjengelig til en fornuftig pris vil jeg ha det, akkuratt som full MC-bekledning. Selvsagt vil de fleste klare seg fint, og kun kjøre med lovpålagt "badebukse+hjelm", men hvor mye man vil gjøre for å redusere risiko er individuelt. De fleste overlever, men det er også de som ikke gjør det. Jeg er uarfaren på tung MC, og innrømmer at jeg kan ha nytte av tekniske hjelpemidler :)
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Hvordan skal ABS virke?
Fullt forståelig det. Har aldri hatt abs på noe annet en bil. Har vært i bakken noen ganger med sykkel, men den erfaringen er gjort med offroder i ung alder, både asfalt, grus og gress så har fått mye erfaring derifra som eg er glad for att eg har. Men ABS virker kjekt det. Fikk du tak i ny sykkel med ABS nå da? :-)Salt kjeks skrev:Det hadde selvsagt vært mulig. Som vi alle vet er motorsykkelkjøring ikke helt risikofritt. Jeg vil ha marginene på min side, og vil heller være uten sykkel enn å kjøre uten ABS. Jeg stoler ikke på at jeg i alle tilfeller er dyktig nok til å bremse korrekt. Nødstopp i sving på kald og våt vei med lav kveldssol imot kan være utfordrende. Det fikk jeg erfare en gang... Nå som ABS er tilgjengelig til en fornuftig pris vil jeg ha det, akkuratt som full MC-bekledning. Selvsagt vil de fleste klare seg fint, og kun kjøre med lovpålagt "badebukse+hjelm", men hvor mye man vil gjøre for å redusere risiko er individuelt. De fleste overlever, men det er også de som ikke gjør det. Jeg er uarfaren på tung MC, og innrømmer at jeg kan ha nytte av tekniske hjelpemidler :)
Sist redigert av SverreOlsen den 28 jan 2016, 21:35, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24620
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvordan skal ABS virke?
Jeg har ikke hatt lappen på mc så lenge, men har ennå til gode å blir reddet av ABS. Jeg kan ikek engang huske at den har slått in på noen av de tre syklene jeg har hatt...ennå.
Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.
Men uansett bra at dere skrev dette i kontrakten, selv om du allikevel tapte noen tusen på ettermontert utstyr.
Jada, den er sikkert grei og ha når man først trenger den, men jeg tror nok ikke det hadde ødelagt en sesong for meg hvis eneste mulighet var å kjøre en sykkel uten ABS.
Men uansett bra at dere skrev dette i kontrakten, selv om du allikevel tapte noen tusen på ettermontert utstyr.