Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av phrode »

Hei, jeg skal nå handle meg en billig brukt mc. Jeg er 1.89cm høy og har skjønt at det byr på visse problemer pga beinlengden. Jeg satt meg på en Virago og følte meg som en kjempe, jeg har smått tittet litt på noen Offroadere og de passer perfekt. Jeg er på utkikk etter en cruiser. En Shadow eller lign. Noe som man kan ha en støtte i ryggen for både passasjer og fører.

Er det noen her som har erfaring med størrelser og lign. Noen typer jeg kan ekskludere når jeg tråler finn.no for mc?

Føler ikke jeg kan spørre alle selgere om jeg har for lange bein :)


Takker for all hjelp jeg kan få.

Ragnhild

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av Ragnhild »

Velkommen på forumet phrode :)

Ligger et par tråder på forumet med spørsmål fra førstegangskjøpere
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?f=1&t=1354" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?f=1&t=1357" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.mcsiden.com/viewtopic.php?f=1&t=1361" onclick="window.open(this.href);return false;

Selv er jeg 1.86 og kjører en BMW r1200GS Adventure. Man må nesten være så lang i bena for å kjøre GS'n. Greit nok når man er i farta, men den er såpass tung at all manøvrering må gjøres med solid bakkekontakt med begge føttene. Det er ikke en sykkel som egner seg for tåspissdans for å si det sånn.
Triumph Tiger er også en høy sykkel med god plass for lange ben. Og det er en flott sykkel.
Vet lite og ingenting om cruisere/customs men vil tro at du må opp i kubikk for å få plass. Noe som forsåvidt gjelder de fleste sykler. Hadde en Kawa Z650 og den ble for lav. Har også prøvd Suzuki 600 GZX og det blir det samme, blir sittende veldig så sammenkrøket.

Men det er flere med lange ben som kjører små sykler, så du må nesten prøvesitte/-kjøre først.

JayB
Innlegg: 22
Registrert: 25 sep 2009, 14:59
Motorsykkelen din: VMAX, TDM900
Sted: Sandnes

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av JayB »

Hei!
Jeg er en relativt kort sak, ikke mye costum eller lignende du finner som passer til lange personer. Har prøvd mange forskjellige sykler, shadow, virago og vulkan alle disse passet meg ypperlig og jeg er som sagt kort.
Så noe som Tiger eller Africa Twin i den duren passer nok best.
Europeisk eller Amerikansk. Sett deg oppå og prøv. Du merker fort at dette er sykkelen for deg når du finner den rette.
Jeg valgte V-Maxen rett og slett fordi alt liksom stemte med det samme jeg satte meg oppå.
Samme med Hondaen jeg har.
Lykke til med valget av sykkel, husk sykkelen kan jo selges igjen etter en sesong om den er helt feil og uten altfor stort tap.

JayB!
JayB

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av Fidel »

Jeg er relativt kort - bare 176 cm - men kjører høye sykler likevel, bl.a. Moto Guzzi Quota. Har også kjørt en del BMW GS Adv (på lån), og det går helt fint. Jeg når ikke nedi med begge beina flatt, men det gjør ingen ting fordi man legger til seg teknikker som kompenserer for det. Kjørte også en Husaberg med nesten 100 cm salhøyde, men selv det går med rett innstilling :-) Hvis det imidlertid er cruiser du vil ha, bør du kanskje kikke på Guzzi-cruisere som California? De er i alle fall romslige sykler som jeg vet mange lange har kjørt i mange år.
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av Desmo »

Det er første gang jeg kommer med råd i sånne tråder,så bær over med meg. Mange som skal ha sykkel for første gang tenker ofte på custom/cruiser som et alternativ. Tillat meg å komme med et litt mer kreativt forslag; En ny Triumph av de klassiske modellene. Enten en Bonneville, Scrambler eller Thruxton. Dette er sykler med komfortable sittestillinger, rimelig med bånndrag og moderat til passe effekt. De er stabile og lettkjørte og har meget god kvalitet. Legg så til et utseende som er "riktig" og den vanskelig definerbare "sjela", og du har en sykkel som skiller seg positivt ut.
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Ragnhild

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av Ragnhild »

Desmo :thumleft

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av phrode »

Jeg ser stadig på de litt "uvanlige for meg" modellene, men hvor driftsikre er de typene du nevner? Jeg vil bare ha noe som helst går og går uten for mye tull.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av jhn »

Jeg kjører en Suzuki V-strom 1000 som er ganske høy.Den er både driftsikker og
komfortabel,den fåes som 650 også med tilnærmet identiske mål.
Det er også en forholdsvis billig sykkel.

Brukeravatar
knetrom
Innlegg: 45
Registrert: 05 sep 2009, 10:39
Motorsykkelen din: '94 DR 650

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av knetrom »

187, kjører DR650, den er høy og ble nesten for høy da jeg satte på ny bakdemper som hevet den en cm eller to. Jeg klarer meg veldig fint på Shadow 600 og, men det gjør også mamma (eier av sykkelen) og hun er 20 cm lavere enn meg, så den er nok litt liten av seg.
'94 Suzuki DR650

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av phrode »

Shadow er vel driftsikre så det holder? Har også sansen for de, litt evig design og ikke for mye krimskrams. Hvordan er det med utstyr til disse. Vindskjermer, ryggstøtte for fører og passasjer?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38143
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av AJ »

phrode skrev:Shadow er vel driftsikre så det holder? Har også sansen for de, litt evig design og ikke for mye krimskrams. Hvordan er det med utstyr til disse. Vindskjermer, ryggstøtte for fører og passasjer?
Rogg her på Forumet hadde en Honda Shadow før han skaffet seg BMW 1150'en han har nå.
Tror han har mye godt å si om Shadow'en, ja :janikk

En PM til ham og du får ganske sikkert vite mer :)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av phrode »

Skal jeg gjøre :-)

Sitter og ser på en her som frister, men den ser veldig lav ut. Aldri sittet på en, så jeg er litt i tvil når det gjelder og dra langt for bare og se om den passer he he
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=19399650" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38143
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av AJ »

phrode skrev:Skal jeg gjøre :-)

Sitter og ser på en her som frister, men den ser veldig lav ut. Aldri sittet på en, så jeg er litt i tvil når det gjelder og dra langt for bare og se om den passer he he
http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=19399650" onclick="window.open(this.href);return false;
Rogg hadde vel en 1100, mener jeg å huske :-k
Mulig den har høyere sittehøyde.

Den du har kikket på tilhører ei dame, ser jeg... Kanskje den er senket? I så fall, styr unna! Å senke sykler bidrar ikke akkurat til så mye positivt hva gjelder kjøreegenskapene...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av rogg »

Håy..

Her er jeg... Og Shadow kjørte jeg. Er enda medlem i Shadowklubben. En hærlig gjeng..
Jeg kjørte en Shadow ace 750cc c2. En 98 mod. Dette er en sykkel som er enkel og driftssikker. De i klubben som kjører disse er veldige fornøyde.
Bilde av min Shadow
Bilde
Når det gjelder utstyr, så finnes det flere muligheter. ikke noe problem å få tømt kontoen..

Du kan trykt kjøpe Shadow.. Ta en tur innom siden til SHADOW klubben og ta en titt. Ligger bilder og annet snacks der..
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
phrode
Innlegg: 75
Registrert: 21 okt 2009, 19:59
Motorsykkelen din: Transalp 650 - Kawasaki ZR7
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Førstegangskjøper - Trenger litt tips

Legg inn av phrode »

Oii.. Den var jo flott da :D Mye og gnikke på eller?

Svar