Bygge om sal hos Salmaker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Bygge om sal hos Salmaker

Legg inn av TOH »

Jeg har bestemt meg at jeg har lyst på et mer komfortabelt sete på sykkelen, både for passasjer og fører.
Årsak er at jeg føler at jeg hele tiden glir forover og det er et hardt passasjersete.
Jeg har vært hos tre salmakere i Oslo og har fått litt forskjellig informasjon.
Den ene salmakeren mente at det ikke kunne gjøres uten å bruke det samme trekket som sitter på (grunnet at vann trekker inn
i sete). Dette er rimelig uaktuelt.
Noen bruker plast under for å hindre at lekkasje går gjennom sømmen.
Dette blir vel uansett ikke et stort problem hvis jobben blir gjort skikkelig?

Er det noen her med erfaring hva man bør være obs på med nytt setetrekk og kan anbefale noen i Oslo og omegn?
Jeg har vært innom Fair Mont AS, Sakmaker Industri Kalsnes AS og Salmaker Arild Broberg AS.

Jeg vet at Yamaha har både Comfort sete og rett sete til f.eks Street rally, men dette blir nok andrevalget.

Mvh

TOH
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Bygge om sal hos Salmaker

Legg inn av Barbarozza »

Det vil aldri lønne seg å få gjort dette i Norge, det blir veldig dyrt å bygge om setet fra bunn

Siden du ikke skriver hva slags sykkel du har får jeg heller ikke søkt på nettet, men det finnes en del firmaer som lager komfortsaler, og noen har det originalt. Du har Saddlemen og Corbin samt franske Top Sellerie


Prøv ebay og se , her søkte jeg på fz6 http://www.ebay.com/bhp/fz6-seat" onclick="window.open(this.href);return false;


Ellers trakk jeg om mitt eget sete der jeg kjøpte trekket fra USA på Hondaen min, det var ferdig sydd også la jeg inn en ekstra gel pute etter å ha fjerna deler av den gamle skumgummien. Det eneste jeg gjorde var å stifte det hele rundt , salen ble som ny for 350 kroner...men da ikke noe særlig mer komfortabel og like skliete. Sklir du ville jeg heller sett på buksa di og gjort noe med den !
Memento mori

Toven

Re: Bygge om sal hos Salmaker

Legg inn av Toven »

Sargent leverer til MT09. Satt selv på et sargent på min sv650 :-)

http://www.sargentcycle.com/Seats-Acces ... aha-FZ-09/

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Bygge om sal hos Salmaker

Legg inn av Flanker »

Seat Concepts... Løp og kjøp! $160 + frakt, og da får du nytt skum og trekk. Har selv denne løsningen på min R1200GS, og det er glimrende. Svært god kvalitet! Enten får du en salmaker til å bare trekke om, kommer sikkert på en tusenlapp i arbeid. Eller så kjøper du deg elefantstiftemaskin og varmluftspistol, og gjør jobben selv. Du bruker den orginale bunnpanna til setet.

http://www.seatconcepts.com/products#!/ ... ry=1671359 :prf

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Bygge om sal hos Salmaker

Legg inn av TOH »

Takk for svar :-)

Seat concept skal sjekkes ut nærmere :thumleft
Jeg har siklet litt på Sargent og top Sellerie sete, men er litt skeptisk til å betale så mye uten å ha prøvd det.

Prisen i Norge er kr 2.400,- hvis man ikke trekker om.
Har fått et tilbud på ca kr 3.000,- med at de trekker om + legger inn gel. I tillegg så kan jeg bli med og prøve salen
underveis, slik at jeg får den tilpasset akkurat slik jeg vil. MVA kommer i tillegg til disse prisene.

Tror Seat concept seiler opp som en liten favoritt :scratch
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Bygge om sal hos Salmaker

Legg inn av Flanker »

Jeg er ihvertfall knallfornøyd med mitt Seat Concepts sete! Når det gjelder gel, så er min personlige mening at det er oppskrytt så det holder... Hadde et sete med gel på min V-Strom 650, og jeg synes det gjorde null for sittekomforten. Gel har den ulempen at det holder noe vanvittig på varmen, så når sykkelen hadde stått ute en hel arbeidsdag risikerte man avsvidde rumpehår på hjemveien. Det ble sinnsykt varmt, og en god del stående kjøring bare på grunn av det! =;

Svar