Broren til fruen har akkurat kjøpt seg ny sykkel (nærmere bestemt hentet i går) en KTM 125 Duke 2015. Spell ny, og det virker som bra greier.
Dog kom han over noe på nettet om ventiljustering på disse. Vet at enkelte KTM-sykler (spesielt 1-cyl syklene) har ekstremt kort intervall mellom oljeskift og ventiljustering. Typ 10 timer på olje, og 40 timer på ventiljustering.
Noen som vet hva intervallen på disse er? Leste hver 1000km et sted, men lurer på om det kan ha vært en skrivefeil der, med en null for lite.
Han skal ha fått med service manual når han kjøpe mener jeg? De intervallene du beskriver tror jeg er fra 2-takterne, da 125 Duke skal ha ok service intervall
Hehe, permen med instruksjonsboka ble liggende igjen med et uhell, og forhandleren er stengt til over påske.
De intervallene jeg skriver er for 4-taktermotorer.
Rett og slett fordi det er ikke er ventiljustering på en totakter, da den ikke har kamaksel og ventiler Ikke har en totakter motorolje som smører heller, men girolje En totakter smører jo med olje i bensinen :)
Sist redigert av Monstr den 01 apr 2015, 11:07, redigert 1 gang totalt.
Broren til fruen har akkurat kjøpt seg ny sykkel (nærmere bestemt hentet i går) en KTM 125 Duke 2015. Spell ny, og det virker som bra greier.
Dog kom han over noe på nettet om ventiljustering på disse. Vet at enkelte KTM-sykler (spesielt 1-cyl syklene) har ekstremt kort intervall mellom oljeskift og ventiljustering. Typ 10 timer på olje, og 40 timer på ventiljustering.
Noen som vet hva intervallen på disse er? Leste hver 1000km et sted, men lurer på om det kan ha vært en skrivefeil der, med en null for lite.
Vet ikke hvordan det er med 125'en, men gatesyklene med den ensylindrede 690 motoren har serviceintervaller hver 10K, så vidt jeg kan huske.
Ellers har det jo vært slik at endurosyklene (fortrinnsvis konkurransesyklene) fra KTM og Husaberg har hatt svært korte intervaller, type antall timer, slik du skrev i posten din.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Jeg har kun hatt en KTM supermotard banesykkel, og da var det 40 timer på ventil, og 10t olje. Derfor jeg ble usikker når han begynte å prate om 1 000km på en ventilsjekk. Det er jo uhorvelig lite på en gatesykkel. Kan jo liksom ikke dra på en langtur engang uten å måtte begynne å justere ventiler
Jeg har kun hatt en KTM supermotard banesykkel, og da var det 40 timer på ventil, og 10t olje. Derfor jeg ble usikker når han begynte å prate om 1 000km på en ventilsjekk. Det er jo uhorvelig lite på en gatesykkel. Kan jo liksom ikke dra på en langtur engang uten å måtte begynne å justere ventiler
Min forståelse er 1000, 5000, og 15000.
På alle de andre modellene står det en stjerne (*) når det er ventiljustering, står ikke for 125'en.
Men svaret får dere vel når serviceboka kommer