Orions belte - Ducati Scrambler solgt

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tommas
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R

Re: Orions belte - Blogg rundt Ducati Scrambler

Legg inn av Tommas »

Bra kvalitet på siden synes jeg. God humor også ;-)

Og fin liten video av sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Må bare legge til:

Skal du ha PC så sørg for et du velger en av de raskeste (ikke den aller raskeste for den er ofte svindyr) CPU'ene. Pass også på at den har betegnelsen "i7". RAM (minne) får du aldri nok av. Her bør du gå for så mye som mulig, men jeg anbefaler IKKE under 8GB. RAM. Helst 12 eller 16GB. Skjermen har jeg nevnt.

Skjermkortet er ikke viktig når du skal drive med videoredigering, men skal du spille litt også, så må du også ha et heftig skjermkort, spesielt hvis du liker de nyere 3D spillene. Velger du Laptop med disse egenskapene så krever det at du går heftig opp i pris hvis du samtidig skal ha god batterikapasitet, for store skjermkort og videoredigering etc. trekker MYE strøm. Sørg også på og få tak i som har skikkelig kjøling. Hvis ikke så vil du komme til å irritere deg over at laptop'en blir varm og at viftene suser som pokker.

Velger du en stasjonær pc så kommer du nok billigere unna og mitt råd er å velge en stasjonær pc til dette. Så sant du da ikke MÅ ha en laptop. :thumleft

Orion
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R

Legg inn av Orion »

Setter stor pris på svarene du gir Bjerknez, så tusen takk.

Blir å selge Mac Minien til helga, så da blir det ikke publisering av flere videoer før ny maskin er på plass. Aller helst skulle jeg likt og hatt en Mac, pga jeg begynner å bli kjent med Final Cut Pro. Bærbar eller stasjonær spiller ingen rolle. Inntrykket jeg har fått av Mac, er at bærbar er billigst og stasjonær dyrt. Så kanskje en skulle gått for en mellomting, iMac?

Har sett litt på Apple store, men blir ikke klok på hva en bør velge. Hvis noen videoredigerer med Mac her, og er fornøyde med hastigheten. Så hadde jeg satt stor pris på insideinfo hva som skjuler seg av hardware i maskinen.

Yellow Thunder logging off. Mange inntrykk å fordøye med ny sykkel :knegg

Edit: Leser forresten alle innleggene og det tas godt i mot. Er ikke så lett å svare alle alltid.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Re: Orions belte - Fått Scrambleren, og hjemmeside er publis

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har ikke veldig mye peiling på Mac, men i følge Apple sine sider så må man opp i svimlende summer for å få en imac med i7 prosessor og 16GB. minne. Faktisk 28.000,- (hvis jeg klikket riktig). Latterlig dyrt spør du meg. Men ta i betrakning at jeg ikke har noe peiling på Mac her altså. Uansett så synes jeg iMac er dyrt i forhold til hva man får med tanke på spesifikasjoner. Design etc. er vel kanskje det man betaler for tror jeg....?

Hvis det er det samme hva du velger, så ville jeg satset på en stasjonær PC.

Brukeravatar
Tommas
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R

Legg inn av Tommas »

Mac er jo et eget felt, men på pc så går du sjelden feil med en god pc fra feks komplett.no

Ellers har nok Bjerknez vært innom det grøvste allerede. Godt med minne er i alle fall en billig ting i disse dager. En litt romslig ssd disk og en god skjerm teller jo også. Du kan finne en god del tester på nett hvor vanlig funksjoner i redigeringsprogrsmmer blir testet på forskjellige oppsett - tipper det også finnes noe liknende for Mac. Da er det typisk rangering etter tid brukt etc. Gir i det minste en pekepinn på hvor mye det skiller på cpu, så kan du velge selv hvor mye penger du orker å bruke - mot hvor lenge du orker å vente ;-)

Brukeravatar
Ashland
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Ashland »

Mac maskiner er ikke min sterkeste side. Med når det kommer til en datamaskin har du mulighetene til å kombinere og bygge din egen maskin etter dine krav og lommebok. Pluss det er mye lettere å oppgradere maskinen, istedet for å bytte den ut i sin helhet, når den tid kommer.

Ta en titt innom http://www.komplett.no" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.multicom.no" onclick="window.open(this.href);return false; og bygg din egen, det er ikke vanskelig!! Pluss du sparer ett par - tre tusen for å sette den sammen selv.
Slenger du på programvare fra https://thepiratebay.se/ er prisen enda hyggeligere :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ashland skrev: Slenger du på programvare fra https://thepiratebay.se/ er prisen enda hyggeligere :thumleft
Å fysjamei!! Du er vel sikkert en slik person som driver å bryter fartgrenser også du da? :lol

Brukeravatar
mortenolb
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S

Legg inn av mortenolb »

Du får vel mer ut av å kjøpe en haswell i5 enn typ gammal i7?

Rendring tar tid, sånn er det. Det som er viktigere er om det går smooth eller ikke når du holder på å redigere. Du trenger absolutt ikke noe i7. En kompis som jobber med klipping, og det gjør han på en macbook. Er nok ikke den billigste macbooken, men å påstå at du må ut med 27 høvdinger for en mac som duger til det, det er å ta kraftig i, spesielt når dette ikke er noe man driver med profesjonelt. Husk også at ytelse i OSX med Mac og ytelse i Windows er to forskjellige ting. På Mac trenger du rett og slett ikke like mye.

Uansett kommer du nok billigere unna med en pc enn du gjør med mac, og Premiere vil jeg vel anbefale deg å bruke på begge deler. Final Cut er ikke det det en gang var, om du går etter noe nytt. De har slutta å lage det for de proffe.

Uten at jeg skal si jeg har kompetanse på det; Hvordan kan skjemkort ikke ha noe å si? Det må da være nyttig å ha en litt kraftigere GPU når man driver med video?

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Dette er et felt med utrolig mange meninger, men jeg må si at Morten er den som er nærmest det jeg selv mener er riktig! Uten at det behøver å bety noe hehe.

Jeg som brannmann og fagmann vil bruke visse type verktøy til å utføre visse typer arbeid. Det er mange verktøy som kan gjøre jobben, men det er et verktøy som er litt dyrere i innkjøp som gjør denne jobben på halve tiden. Nettopp feihn maskinen min :knegg
En Mac slipper du å formatere, være over hysterisk med hva du legger inn eller forsøpler registeret ditt. Os på Mac og programmer på Mac krever langt mindre enn tilsvarende på en pc. Det koster litt mer, men herregud for et verktøy en får.

Note4
Å takket være morten og mitt midlertidige abonnement med Adobe så skal jeg faen meg ta å prøve premiere :thumleft
Er det ikke bedre enn final cut pro blir han å få seg en god runde med ørevaffel :lol

Orion
Motorsykkelen din: Aprilia SR50R

Legg inn av Orion »

Interessant lesning. :mk

Jeg får bruke Google litt og se hva jeg finner ut av. Mac er velkjent for folk som jobber med bildebehandling/videoredigering, så tror neppe jeg er den første med spørsmål rundt dette.

Søkte etter Feihn-maskin Lordshaft, men fant ingenting i Google. Mulig det staves annerledes? Har forøvrig aldri hørt om det før. Er det en Type Mac-maskin, eller noe du kan kombinere både Windows og Os x på?

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Er du vant til Mac kjøp en Mac, har redigert film på MacBook Air og Pro, går fint på begge dog er en Pro lit bedre egnet.

Er du vant til Windows så kjøp en PC med god del minne en hyggelig cpu og ssd disk. Gjerne med en ekstra disk for "scratch" filer som blir av editering

jeg har og editert film i Linux, ikke like brukervenlige programmer med det lar seg gjøre fint det.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Flott hjemmeside :prf og ser frem mot å lese mere,
er 2 ting jeg merker meg med,

bakgrunnsgradienten føles forstyrrende på en måte, kanskje bruke en bilde eller en farge som skaper kontrast mot innholdet?
Teksten "Blog about a Norwegian Hero and his Ducati Scrambler" har dårlig kontrast mot bakgrunnsfargen, prøv å gjøre den lit mørkere så skal det nok bli flott.

Nydelig lyd i den Scrambleren :thumleft må oppleve det live føler jeg :prf
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

http://www.dinside.no/6733/skjermkort-t ... redigering" onclick="window.open(this.href);return false;

45316
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Orions belte - Fått Scrambleren, og hjemmeside er publisert!

Legg inn av 45316 »

Orion, vil tro det er dette Lordshaft siktet til: http://www.fein-norge.no/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan nok brukes både på Windows og Mac, dog noe drastisk kanskje?

Uansett veldig kjekt å ha en fein multimaster!

Sent from my iPhone using Tapatalk

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Hahaha.... 45316 er på sporet. Jeg dro en liten paralell mot arbeidslivet. Det er utrolig hvor mye arbeid en kan gjøre med en sag, hammer og kubein, men det er ofte langt mer tidkrevende enn om du har litt mere verktøy. Mac er et verktøy som er langt bedre og optimalisert for ditt bruk enn en pc. Du vil nok få til mye det samme med en pc til halve prisen, men da også langt mere ergrelse og problemer.

Note4

Svar