Hva tror folk om Yamaha MT 09 Tracer?

Forum for fulleffekt tung-MC
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Hva tror folk om Yamaha MT 09 Tracer?

Legg inn av LordShaft »

Det er ingen grunn til å være bekymret for toppboks, ikke uten du på død og liv MÅ ha det :-k
Har du noen lunde vettug sal, bør du ta en kikk på kriega sine produkter. Her får du plass til så mye du ønsker egentlig. Samt at det er universalt. Kvaliteten er helt i toppen og de er vanntett :thumleft

Note4

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

TigerT skrev:Jeg har nettopp kjøpt ny Tracer som leveres i slutten av april. Men jeg er litt bekymret for bagasjebrett og da også toppkoffert som ikke er å oppdrive originalt. Er det noen som har erfaring med dette? Er det lurt å bestille uoriginalt tilleggsutstyr? :prop:
Hei :vs
og velkommen hit til MCsiden.no, TigerT!

Flott sykkel du har skaffet deg :thumleft .
Ser at den kan leveres med festepunkter til sidevesker. Burde vært integert på en slik sykkel hvor Yamaha åpenbart har ambisjoner om at folk skal velge denne som tursykkel. Standard bagasjebrett med muligheter for å ettermontere festeadaptere til f.eks. GIVI toppbokser, burde også vært standardutstyr, etter min mening.

Hadde selv en Yamaha TDM 900 for en del år siden. Denne modellen er på mange måter forløperen til Tracer'en og ble levert med originale sidevesker og toppboks. Men den hadde ikke integrerte sideveskefester slik mange sykler leveres med i dag. Som f.eks. KTM Adventure modellene.

Uansett tror jeg nok at det fint lar seg gjøre å montere toppboks på Tracer'en. Selv har jeg hatt dette på alle syklene mine. Har til og med montert bagasjegrind på lokket slik at jeg lettere kan ta med f.eks. telt på tur.
Har aldri opplevd ubehag med å kjøre med toppboks, verken når det gjelder endrede kjøreegenskaper eller at boksen har løsnet og falt av.
Syns toppboks er en praktisk løsning, selv om det ikke alltid ser like bra ut på alle sykler...

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Gratulerer med nysykkelen :thumleft Et utmerket godt valg!
Vær tålmodig, mer utstyr kommer!
MT-09 Tracer er en ny sykkel, de første eksemplarene kom ikke på markedet før i Januar. Utstyrsleverandørene har ikke rukket å produsere alt ennå.
Når det gjelder bagasjebærer og toppboks er dette noe av det siste som kommer til nye modeller, både fra (i dette tilfelle Yamaha) og fra rene utstyrsfabrikanter. Særlig bagasjebæreren tar tid, da den må igjennom en omfattende testing- og godkjenningsprosess før den kan leveres. Se bare på problemene Yamaha har hatt med godkjenning av bagasjebærer til den nye 50L toppboksen til FJR1300.
Men det kommer, vær trygg på det!

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

kjellv skrev:Særlig bagasjebæreren tar tid, da den må igjennom en omfattende testing- og godkjenningsprosess før den kan leveres.
Javel :scratch Dette trodde jeg faktisk kun var tillpassing :-k
Så merke-bærere må alså godkjennes til respektive modeller. For jeg regner med dette ikke
gjelder eftermarkedsutstyr som Givi, Kappa og lignende :-k Hvem skal godkjenne,
hva skal godkjeennes? Fortell :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

Grattis med ny-kjøpingen! :thumleft Blir spennenede å se dine erfaringer med denne. Skriv, skriv !! :[-o< Da dette er en sykkel som er med i vurderingene mine ved neste bytte. :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

ojda skrev:
kjellv skrev:Særlig bagasjebæreren tar tid, da den må igjennom en omfattende testing- og godkjenningsprosess før den kan leveres.
Javel :scratch Dette trodde jeg faktisk kun var tillpassing :-k
Så merke-bærere må alså godkjennes til respektive modeller. For jeg regner med dette ikke
gjelder eftermarkedsutstyr som Givi, Kappa og lignende :-k Hvem skal godkjenne,
hva skal godkjeennes? Fortell :thumleft
Jeg vet ikke mye om detaljene i godkjenningsprosessen.
Alt tilleggsutstyr skal CE-merkes. Dette betyr egentlig bare at produsenten garanterer at det holder.
En stor toppboks krever en solid bagasjebærer. Det må tas høyde for at den lastes for tung, og skal tåle kjøring på dårlig vei over lang tid. Samtidig bygges de fleste bagasjebærere i aluminium. Dette materialet gir mange fordeler, blant annet lav vekt og lite problemer med korrosjon. Men også en ulempe, ettersom dette materialet ikke lar seg bøye uten å sprekke/knekke. Dersom en aluminiumsbærer er for svak, knekker den og faller av! Med toppboksen på! Dette trenger ikke skje akkurat når du har hatt for stor fart over en fartsdemper og fått rikelig med luft under hjulene, men kanskje ute på motorveien noen dager senere da sprekker som oppstod i lufteturen blir større etter hvert og vibrasjoner/turbulens mv. har rusket i toppboksen en tid. Boksen faller av, blir overkjørt av kameraten din som ligger 20 meter bak deg med fatale følger.
Utsyrsprodusenten må være sikker på at de ikke kan lastes for at slike ting skjer!
Foreløpig er det vel bare et sett "softbags" sidevesker Yamaha leverer til Tracer.
Jeg ser at Kappa allerede har en touringpakke klar som ikke ser så verst ut.
Den inneholder to sidevesker på 33 liter og en toppboks på 53 liter og alle bærere. Sideveskebærerne er avtagbare med hurtigfester. Prisen komplett er under 11000.

Hepco-Becker er også underveis med ei pakke. Foreløpig ikke bilder av denne, men jeg vil anta denne har mer firkantede bokser... Prisen er også på HB-vis noe dyrere, rundt 14000 for pakka.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Jaja, det er bra noen passer på oss, selv har jeg en tendens
til å stappe veskene med det som det er plass til :redface

Fant denne fra H&B, riktig nok ikke til Tracer`n, men det er vel de samme festene :-k Ikke?

[video]https://www.youtube.com/watch?v=CYlruaF0iBU[/video]

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Det er slett ikke sikkert Ojda. Tracer har en annen sal og en lengre bakramme enn MT-09A.

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

kjellv skrev:Det er slett ikke sikkert Ojda. Tracer har en annen sal og en lengre bakramme enn MT-09A.
Kjekt med "Vår mann fra Yamaha" :lol
Da er det bare å vente på bekreftelse da, for de det gjelder :evil Satt selv i samme saksa
for 3 år siden, da Exploreren var ny, veskebererne ikke ferdig og jeg skulle på Europaferie :scratch
Gikk jo på et vis det å :thumleft
Nå er nysykkelen innkjørt i markedet, og foretrukne vesker bestilt (Trekker Outback) så en bekymring
mindre for min del

TigerT
Motorsykkelen din: Yamaha - Tracer - 850 - 2015

Legg inn av TigerT »

Utrolig flott å få så mange gode tilbakemeldinger! Takk så mye alle.
Jeg har bestilt sykkelen med originale sidevesker (softbags), men det er alltids kjekt med en toppkoffert. Ser på nett at Givi her et sett med bærer og toppkoffert, vil vurdere dette. Men skal sjekke de andre tipsene jeg har fått her også.
Problemet med tracer i forhold til standard MT-09 er at Traceren er bredere bak og da passer ikke standard MT-09 bagasjebærer. Men det kommer vel etter hvert. Desverre tror jeg ikke at jeg orker å vente på Yamaha her, kjøper vel noe uoriginalt...
Jeg kommer tilbake med erfaringer så snart jeg har fått testet sykkelen ordentlig.

Brukeravatar
Tobben84
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler

Legg inn av Tobben84 »

Heisann TigerT og gratulerer med en kjempeflott sykkel. Kan jeg spørre deg når og hvor du bestillte? Forsto at leveringstiden på denne har blitt veldig lang pga stor pågang.

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

Jeg har vel heller ikke gratulert med ny flott sykkel, så herved Gratulerer :bb_p:
Å ikke minst et nesten perfekt Nick-name :prf
Forresten, velkommen på forumet :vs

Med tanke på senere kommentarer/bedømmelse av nyvinningen, hvem er du :vs

Jeg mener alder (ca), er det førstesykkel, eller er du en "gammel rev"

Brukeravatar
ojda

Legg inn av ojda »

TigerT skrev:Jeg har nettopp kjøpt ny Tracer som leveres i slutten av april. Men jeg er litt bekymret for bagasjebrett og da også toppkoffert som ikke er å oppdrive originalt. Er det noen som har erfaring med dette? Er det lurt å bestille uoriginalt tilleggsutstyr? :prop:
Min konklusjon vedrørende det er at orginalutstyr ofte er bedre intigrert med sykkelen. Form og montering
men ofte på bekostning av veskekapasitet. Selv har jeg nå bestilt nye vesker til min nye sykkel
som kommer kampanjelevert med orginale sidevesker :evil

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

ojda skrev: Med tanke på senere kommentarer/bedømmelse av nyvinningen, hvem er du :vs

Jeg mener alder (ca), er det førstesykkel, eller er du en "gammel rev"
Har egen tråd for dette, som jeg gjerne trekker fram :-) :

http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=702#p702" onclick="window.open(this.href);return false;

TigerT
Motorsykkelen din: Yamaha - Tracer - 850 - 2015

Legg inn av TigerT »

Ja, det er ikke lett å oppdrive traceren nå da impoertøren sliter med å få levert nok sykler her i Norge. Har forstått at Yamaha Europe fordeler sykler og vi i Norge må dele en kvote med våre svenske venner. Men den som leter vil finne noen forhandlere som fortsatt kan ha en og annen Tracer. Jeg bestilte min sykkel i begynnelsen av mars, og da var det fortsatt noen å oppdrive.
Jeg får legge inn mer info om meg selv på tråden viewtopic.php?p=702#p702

Svar