Jeg har prøvd å filme uten ekstern mic og det var totalt ubrukelig. Prøvde så med en gammel pc-mic jeg hadde liggende, dyttet den inni en sokk og tapet bak på sykkelen parallelt med potta. Det ble litt bedre, men langt i fra perfekt.
Noen som har noen tips å komme med til en stakkars videoamatør? Video uten lyd fra potta blir litt antiklimatisk...
Jeg vil anbefale å gjemme den i en lomme, eller bak på ryggen i en rumpetaske eller under kjøreklærne.... Det er den beste plasseringen. Men også viktig at du har nok isolasjon rundt mic'en... hvis ikke vil det bare bli støy
Jeg har riktignok ikke GoPRO, men Contour GPS+
[video]https://www.youtube.com/watch?v=sGEKxK9vxmE[/video]
Synes det er OK lyd, har blitt bedre også etter en firmware upgrade av kamera som kutter ut mye av vindstøyen.
“We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom
Du må plassere mikrofonen mest mulig i friluft, men samtidig et sted det ikke blåser. Derfor må du plassere den bak på ryggen på et vis. Rumpetaske feks. Jeg har også god erfaring med mikrofonen plassert inne i hjelmen så vidt stikkende ut bak i nakkekragen. Pass på og bruk skumgummi eller vindbeskytter på mikrofonen.
Synes det er skremmende at lyden på et gopro er dårligere enn på et Microkamera til 70kr på ebay.
Kjøpte noen slike for morro skyld. Dette er festa med dobbeltsidig tape på skiltplata på min zx9 en vårdag i 2011.. https://youtu.be/ULcIAwzmigg" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Jeg har en Zoom H4 med to eksterne mikker for å hente inn lyd fra motor og eksos. Da monterer jeg mikken på en bom som stikker ca en halvmeter bak potta.
Det er to ting du trenger å eliminere: 1- vindstøy, og 2- vibrasjoner. Sokken hjelper mot sistnevnte, og du bør teipe den fast et sted det er lite vindstrøm på sykkelen. Samtidig skal den være i nærheten av motor og eksos for å få fram lydene. Her er forskjellige steder man kan plassere mikken, litt ettersom hvilken sykkel man har og hvilke lyder man vil ha frem:
- Mellom motor på V-twin
- Bak motor på rekkefirere der man kommer til
- Inni luftboksen for bonuslyd med innsug
- Under setet. Virker på de fleste og tar inn godt balansert lyd fra hele sykkelen
- Foran bakdekket. Med riktig isolering mot vind, er dette perfekt plassering for å høre dekkene hvine når man kjører ned svingete veier i nøytral
Ble ikke dumt dette... men jeg ville justert hjelm kamera litt opp. Så en får med mindre av bena dine og litt mere av horisonten framover. Ellers veldig bra