Framdrev falt av 4-5 måneder etter skifte av drev

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
pkl
Motorsykkelen din: FZ6 s

Framdrev falt av 4-5 måneder etter skifte av drev

Legg inn av pkl »

Skiftet drev foran og bak slutten av juli 2014, jeg har kjørt 4-5 måneder etter det.

I dag falt fremdrevet av på ring 3 i Oslo.

Bør jeg være skikkelig sur på verkstedet, be om dekke eventuelle skader, eller er dette slikt som skjer?

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Framdrev falt av 4-5 måneder etter skifte av drev

Legg inn av LordShaft »

Dette er definitivt ikke slik som "skjer"

Note4

pkl

Legg inn av pkl »

Hva er så passende å gjøre ovenfor verkstedet?

Har bestilt nye deler (mutter og stoppeblekk) fra et annet sted, setter det på selv. Håper at gjengene ikke er ødelagt.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Slikt skal ikke skje. FZ6 (jeg antar det er denne sykkelen det gjelder)har som du allerede har bestilt et låseblekk. Etter at mutteren er dradd til med riktig moment skal dette brettes over mutteren og hindre denne i å løsne. Mye trolig er det her feilen ligger, enten ved at det har blitt glemt, eller at låseblekket har vært brukt om igjen flere ganger og har vært betydelig svekket.
Men det er nok feil måte å gjøre det på dersom du vil ta dette opp med verkstedet. En reklamasjon mot verkstedet du benyttet bør være det første du gjør. Ikke slik du har gjort det med å bestille deler et annet sted for så å gjøre jobben selv/overlate det til et annet verksted, og så til slutt ta det opp med verkstedet som utførte jobben i fjor. Det verkstedet du vil rette reklamasjon mot må selv få muligheten til å rette opp skaden, evt. gi en uttalelse om de vedgår feil.
Menneskelig feil kan skje overalt, også på et mc-verksted. Det er gjerne under en reklamasjonsprosess du ser hvordan verkstedet er, hvordan de håndterer slikt. Slik du har grepet saken an gir du verkstedet ingen muligheter til å gjenopprette tilliten.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

pkl

Legg inn av pkl »

Enig hva du skriver, jeg burde har latt verkstedet fikse opp i dette selv.

Men, jeg må innrømme at tilliten er tynnslitt samt at det er utrolig mye enklere å hente enn mutter, enn å transportere en sykkel som ikke går.

Brukeravatar
norse900
Motorsykkelen din: BMW R1100RT

Legg inn av norse900 »

Det er nå engang slik at ved reklamasjon så må verkstedet få mulighet til å sjekke og å rette opp feilene først, så sånn sett så har jo verkstedet sitt på det tørre...

Mulig jeg banner i kjerka, men hvis verkstedet ikke får mulighet til å rette opp feilen, og tilliten til verkstedet (som da ikke har vært klar over denne (forholdsvis alvorlige) tabben) er tynnslitt, så synes jeg det er et litt tynt grunnlag for å "disse" verkstedet. (Jeg hadde vært temmelig forbanna om det var meg som opplevde dette, så den forstår jeg jo)

Jeg tror jeg ville tatt en tur innom det verkstedet og forklart saken og hva du har gjort selv, -og sett hvordan de reagerer.
Er de steile og avvisende, så har du i det minste fått en oppfatning av hvordan de forholder seg til egne feil. Beklager de, så har de i det minste lært av sine feil, og dersom de foreslår en eller annen kompensasjon for tabben, så har de vel kanskje bedret sine sjanser for å få rettet opp inntrykket og muligens unngått å miste 1 kunde, eller 5...?
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

pkl

Legg inn av pkl »

Ja, jeg skal og må selvfølgelig kontakte verkstedet.

Prøver egentlig ikke å henge ut noe verksted (har med vilje ikke skrevet navnet på stedet jeg brukte). Skriver egentlig bare for å høre førere med mer erfaring sine råd om hva å gjøre med situasjonen.

Som jeg ga uttrykk for i første post viste jeg ikke om dette var "normalt" eller en seriøs feil.

Takk for råd :thumleft

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg hater å sette ting på verksted for jeg stoler aldri på at de gjør skikkelig jobb:) har hatt flere uheldig erfaringer med bil og har fremdeles minner fra utplassering på bilverksted når jeg gikk på yrkesskolen.

Selvsagt bør de ordne opp i dette.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Anaxim
Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02

Legg inn av Anaxim »

Gjengene på festemutteren på alle 600-Yamaha'er er - så vidt jeg vet - et problem, både på RJ02-Fazer og FZ6. Det syndes og slumses mye her, og jeg tror det Kjellv skriver ovenfor er noe du bør merke deg. Sjekk gjengene på festet når du får det fikset. Blikket må sitte skikkelig og bøyes nøye rundt mutteren når den er dratt til. Dette må være 100% ellers blir det fort trøbbel. Og til det med verkstedet: Jeg vil tro at det er her feilen ligger (Ikke dratt til mutter skikkelig, ikke satt på blikk, ikke bøyd det ordentlig til).
Sist redigert av Anaxim den 06 mai 2015, 09:56, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Du har to valg:
A) Reklamere overfor verksted og helst få en kjapp utbedring og en skikkelig unnskyldning. Slikt skal ikke skje!

B) Vurdere det til at du aldri vil ha noe med dette verkstedet å gjøre og få jobben gjort av andre. Reklamasjon bortfaller da også.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

pkl

Legg inn av pkl »

Hvor "jævlig" skal jeg dra til når jeg fester mutteren? jeg har ikke verktøy som kan stilles inn for riktig moment.

Noen som vet?

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

Virker som om dette ikke er så uvanlig

Yamaha modeller inkl R6 og FZ6 som du vel har er vistnok ikke ukjent med problemet. Et kjapt søk på google og div fora fant jeg ut at du har overraskende lavt moment på drevet foran, bare 70 nm (ikke ta dette for god fisk) Det noen skriver om er at de har opplevd det du har gjort, at det løsner. Overtrekker du dette ryker gjengene

Tror ikke du kommer noen vei med verkstedet, selvom du kan prøve, det kan tyde på at de har fulgt manualen desverre

Her er en tråd som omhandler noe av dette

http://www.bikechatforums.com/viewtopic.php?t=222925" onclick="window.open(this.href);return false;

Du har en manual, der står det riktige momentet, Så bør du i tillegg skaffe deg momentnøkkel og en ny mutter som det foreslås i tråden. I tillegg kan du skaffe deg litt locktite gjengelim eller lign. Helst ikke den hardeste.

Problemet med gjengelim er dog følgende at det virker som smøring på gjengene så lenge det er mykt, og den mutteren skal trekkes til på tørre rene gjenger. Smører man gjengene stemmer ikke momentet og man får lettere overtrekk med smurte gjenger. Så vær obs. Men en kombinasjon av låseblekk og locktite med en helt ny mutter virker som den beste løsninga

Husk å dobbeltsjekke momentet og dette er foresten akkurat den rette tia og skaffe seg en momentnøkkel for det trenger du seinere uansett
Memento mori

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Det siste du sier er ikke dumt Barbarozza (ikke at det andre er det heller for den del). Man ønsker gjerne at man hadde momentnøkkel FØR man står der med herpa gjenger i garasjen eller løse bolter på motorveien. Selv tok jeg bunnpanna for ikke så lenge siden (og HVOR mange ganger har jeg ikke byttet olje uten problemer?). Fikk heldigvis fikset med helicoil, men det ble mye styr. To stk teng tools momentnøkler er derfor nå på vei i posten ;-)

Brukeravatar
Barbarozza
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Legg inn av Barbarozza »

Jeg er så gammal at jeg har driti meg ut noen ganger :lol , det er fort gjort å tekke til for mye som du har gjort TB181. Spesiellt når du smører opp gjengene. Noe drit med å bruke masse tid på ekstra greier som det

Oljepanna er jo et svakt punkt pga oljegriseriet på gjenger i aleminium på busaen ?? Skjevtrekk av bolt er jo også noe som er klasikker som tar gjenger.

2 stk momentnøkler som overlapper litt er alltid lurt å ha, og at moment oppgis på tørre rene gjenger så lenge ikke annet er oppgitt er greit å huske på.
Memento mori

TBI81
Motorsykkelen din: Ja

Legg inn av TBI81 »

Jeg hadde bestilt meg ny bolt og fått en som var noen mm kortere enn orginal. Ble litt lurt der og burde oppfattet faren. Merket ikke engang at gjengene gikk (såvidt motstand). Momentnøkkel ville strengt tatt ikke ha hjulpet meg her når jeg tenker meg om. Men stålbolt og alupanne er kjedelig kombinasjon av og til. Når de i tillegg har frest opp et felt i gjengene for at alt av olje skal renne ut så er det fort gjort.

Men skjer ikke igjen ;-)

Svar