Onsdag 0804, våkner tiiidlig, kjøresuget river i kroppen.
Har desverre en avtale i Odda i dag, men man kan jo alltids ta en omvei dit. Jammen bra at Znirln er helt enig, så vi stempler inn i mannehulen straks før 0830, får på oss nødvendig verneutstyr, og kjører avgårde mot Årsnes, For en gang skyld har vi god tid til fergja, og vår kjære lensmann hadde ikke kunnet sette fingeren på mye under den turen idag
Over med fergja, til solsiden, og legger ivei oppover 48 mot Mundheim, litt skuffet er vi over at det ikke er tørre veier enda, men sola skinner i det minste.
Fortsetter rett oppover langs fjorden (vi kjører oftest mot Bergen, fra Mundheim) og det er alltid like digg å nyte Rv49 langs Hardangerfjorden i morgensol, før folk flest har kommet seg ut på veien. Denne veien er jo bygget etter "minste motstands vei" prinsippet, og den snirkler seg rundt bergnabber, inn og ut av små viker og dalsøkk, noe som gjør at man ikke blir søvnig
Vi skulle egentlig stoppe og ta noen fine bilder og filme litt i denne magiske timen, men det er så gøy å kjøre at det blir glemt, igjen og igjen. Det blir lengre og lengre imellom de våte partiene, og etterhvert helt tørt. Mellom Tørvikebygd og og Nordheimsund må vi ha en liten stopp, og vi knipser litt, slik at vi skal huske denne dagen igjen
Hardanger Rundt 2.jpg
Videre til Øystese, der Znirlen deklamerer sitt behov for frokost, og på Esso'en der får han sine nødvendige kalorier for å fortsette. Øystese til Kvanndal og Granvin inneholder ikke så mye annet en svinger og mer svinger, det er kun avstanden ned til fjorden som varierer
Znirln ligger forran og leker "hare", slik at tempoet ikke skal synke
Hardanger Rundt 4.jpg
Etter en tankstopp for Panzervogna i Granvin, ser vi at vi har plenty med tid til å kjøre Ulvikfjellet, og jeg skifter batteri i GoProen og gleder meg til å filme dette deilige stykket med Norsk asfalt.
Desverre har GoProen begynt å hakke litt, så det blei ikke filma en meter av den veien

Uansett var brøytekantene borti 2 meter høye over der, så hadde ikke fått noen oversikt uansett..... stort sett kjører vi på tørre veier, men når vi begynner på nedstigningen mot Ulvik, blir det våtere...og ER det snø/is som ligger flekkevis nedover i veien her....?? Jommen meg, det ER isklumper, så kanskje vi skal tillate oss å senke farten litt.....
I Ulvik er vi nok litt for tidlig, ingenting er åpent, så vi fortsetter utover fjorden mot Hardangerbrua, det er nesten stille der i dag, i motsetning til tidligere i år, da de måtte stenge broa pga kraftig austavind.. men i dag, som sagt, bare nydelig
Hardanger Rundt.jpg
Vi fortsetter mot Odda, og min avtale kl 1330. Men er framme en halvtime før, så jeg fueler Speedy, tar en hotdog, og så skilles våre veier for idag.
Znirln skal hjem til barna, jeg skal fornye offshore helseattesten min. Det gikk greit (heldigvis) men det tar så jææævlig med tid, 1,5 time å vente, og 30 min på hørsels, syns og lungesjekk, veiing og høydemål, og noen svadaspørsmål. jajaja, man slipper ikke unna det der.
MEN... jeg er nå helt alene i verden, og kjøresuget har ikke sluppet taket (tvert imot, bare blitt verre), og etter litt telefonering med Roald, er han og broderen hans, på vei innover. Jeg stikker ut igjennom Folgefonntunnellen, svinger høyre og fortsetter mot Jondal og 1610 fergja.... har jeg sagt det er jysla fint å kjøre til Jondal..?? kun selve tunnellen er drita kjedelig, men den åpner en ny verden av muligheter.
SÅ.. ombord på fergja, og da først legger jeg merke til hvor skitten sykkelen er.. "en skitten liten pike" må man ha lov å si.
Hardanger Rundt 6.jpg
Er nok de våte partiene først på dagen som har satt sitt preg, for hele sykkelen er mer grå enn svart.. sikkert endel salt også i den blandingen
Klokka 1630 er jeg igjen i Tørvikebygd, vrir høyrehånda sånn passe og setter fart mot.. Nordheimsund..igjen.
Men denne gang svinger jeg venstre inn på Rv7, og kjører Steinsdalen og Kvamskogen, mot Bjørkheim veikro. Og der treffer jeg Roald og brodern... og en haug med andre MCfolk.. både Harleyer (joda, eierne hadde lommeboka i kjetting, slik alle Harleyelskere har

) BMWer, og noe japsegreier som ikke evner å engasjere meg nevneverdig.
Vi var på forhånd enige om en plan, og vi kjører mot Os og Er-An, onsdagstreffet for Triumph og Ducati. (Brodern til Roald har en dritlekker 749S forresten, glemte å ta bilde desverre)
Vi svinger av over Samnanger, fra Rv 7 og inn på Fv137, forbi Rolvsvågen mot Os. Her er det også noen nyyydelige svingkombinasjoner, og jeg får ettpar sånne "Rossi-moments" der alt klaffer med inngang, nedlegg, gasspådrag osv osv.. aaaahh det er dette som er livet
Minuset med Fv137 er den evig lange 50 sona mot slutten, gjennom Lønningdal, som er akkurat passe bebygd til at slike "trafikale tvangstrøyer" faktisk kan forsvares.
Men etterhver ankommer vi det forgjettede land, Er-An veikro på Søfteland mellom Os og Bergen (ligger klin inntil E-39)
Det er bare å sette syklene på MC parkeringen, og deretter føle gjestfriheten.
Det er sjeldent å føle seg så velkommen som vi gjør på Er-An, de kjekke damene steller med deg som om de var mora di, og peiling på interiør har de også:
Hardanger Rundt 3.jpg
Det blei en Kusedilla i kveld for min del, med en ytterst velsmakende proteinshake som avslutning, og Triumphfolket er som alltid like hyggelige og blide.
Jeg har desidert lengst vei hjem, så litt før 20.00 bryter jeg opp, kobler til varmejakka, og kjører til fergjekaien. MEN, her har jo Olav sett feil i ruteheftet, og bommer på fergja.. jaja, da blir det fv137 tilbake også da (den tar av like ved ferjeleiet på Hatvik)
Det var jo "veldig" dumt

da må jeg kjøre noen mil ekstra med Speedy
Etterhvert som jeg passerer Bjørkheim, Tysse og fortsetter mot Eikelandsosen, faller mørket sakte på, og jeg priser varmejakka og hanskene i mitt stille sinn. Jeg er ikke vant med å kjøre i mørket, så senker farten en god del, og takk for det, for ca midt mellom Mundheim og Gjermundshavn, like etter en sving, stirrer jeg plutselig en hjort rett i hvitøyet. Takk Brembo, og takk ABS, det blei ikke hjortesteik denne kvelden heller. Like etterpå ser jeg flere av kameratene hans like i veikanten, men det går fint, har goood tid til 2145 båten likevel.
Rekker å fuele igjen på butikken på Hatlestrand, og enda må jeg vente 10-12 minutter på fergja. Den skal selvfølgelig innom Varaldsøy (en såkalt "stjerneavgang" i ruteheftet - "Går til Varaldsøy dersom passasjerar") men det går greit, jeg veit frk. Fryd har kveldsmaten klar til jeg kommer.
Parkerer på tunet kl 2235, trip-telleren viser 473,2 km idag, det er jo en begynnelse, man må jo trene seg opp igjen etter en lang vinter
Hardanger Rundt 5.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.