Gammel bensins og trekk kraft?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Gammel bensins og trekk kraft?
Hei, jeg har en sykkel som jeg synes går veldig tregt, spesielt opp bakker, bare i en liten oppåverbakke må jeg ned i førstegir. Jeg har prøvd alt, til og med prøvd å justere tenningen, men ingenting har hjulpet. Så jeg tenkte, kanskje bensinen forårsaker dette? Bensinen er rundt et år gammel, om man har så gammel bensins, blir effekten dårlig da?
Jeg prøvde å blande i en god del helt ny bensin, da gikk den litt bedre, da kunne jeg kjøre i andre gir opp den samme bakken, men det er enda mye gammel bensin igjen i forhold til ny bensin. Kan det være kondens i bensinen og, siden den har stått så lenge?
Ps. Etter at jeg hadde i ny bensin, så "rykker" sykkelen til når jeg er i tredje gir, sånn hvert sekund.
Jeg prøvde å blande i en god del helt ny bensin, da gikk den litt bedre, da kunne jeg kjøre i andre gir opp den samme bakken, men det er enda mye gammel bensin igjen i forhold til ny bensin. Kan det være kondens i bensinen og, siden den har stått så lenge?
Ps. Etter at jeg hadde i ny bensin, så "rykker" sykkelen til når jeg er i tredje gir, sånn hvert sekund.
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Hvordan sykkel er det?ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, jeg har en sykkel som jeg synes går veldig tregt, spesielt opp bakker, bare i en liten oppåverbakke må jeg ned i førstegir. Jeg har prøvd alt, til og med prøvd å justere tenningen, men ingenting har hjulpet. Så jeg tenkte, kanskje bensinen forårsaker dette? Bensinen er rundt et år gammel, om man har så gammel bensins, blir effekten dårlig da?
Jeg prøvde å blande i en god del helt ny bensin, da gikk den litt bedre, da kunne jeg kjøre i andre gir opp den samme bakken, men det er enda mye gammel bensin igjen i forhold til ny bensin. Kan det være kondens i bensinen og, siden den har stått så lenge?
Ps. Etter at jeg hadde i ny bensin, så "rykker" sykkelen til når jeg er i tredje gir, sånn hvert sekund.
Edit: Tipper vell på den du har på profilen din?


Om du tror det er bensinen kan du jo tømme tanken og fylle på nytt og se forskjellen. Har sykkelen alltid gått dårlig i ditt eie eller har det skjedd nylig?
Kan være det har vært tukla med noe dyser?
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Nix, ingen vits i å bytte bensin.
Har du bytta stempelringer, målt kompresjon, riktig tenning osv ?
Har du bytta stempelringer, målt kompresjon, riktig tenning osv ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Er samme sykkel ja. 2-takter. Jeg blandet i litt ny bensin, da gikk den litt bedre, men ikke helt topp. Jeg har faktisk hatt to slike. Den gamle gikk som ei klokke, men den brukte jeg som delesykkel til den jeg har nå. Jeg brukte forgasseren til den gamle sykkelen, så den vet jeg er i fin stand.Jaran skrev:Hvordan sykkel er det?ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, jeg har en sykkel som jeg synes går veldig tregt, spesielt opp bakker, bare i en liten oppåverbakke må jeg ned i førstegir. Jeg har prøvd alt, til og med prøvd å justere tenningen, men ingenting har hjulpet. Så jeg tenkte, kanskje bensinen forårsaker dette? Bensinen er rundt et år gammel, om man har så gammel bensins, blir effekten dårlig da?
Jeg prøvde å blande i en god del helt ny bensin, da gikk den litt bedre, da kunne jeg kjøre i andre gir opp den samme bakken, men det er enda mye gammel bensin igjen i forhold til ny bensin. Kan det være kondens i bensinen og, siden den har stått så lenge?
Ps. Etter at jeg hadde i ny bensin, så "rykker" sykkelen til når jeg er i tredje gir, sånn hvert sekund.
Edit: Tipper vell på den du har på profilen din?![]()
Om du tror det er bensinen kan du jo tømme tanken og fylle på nytt og se forskjellen. Har sykkelen alltid gått dårlig i ditt eie eller har det skjedd nylig?
Kan være det har vært tukla med noe dyser?
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Stempelringer er helt nytt, kompresjon er god, tenning er jeg usikker på. Fikk en fyr til å justere litt på tenningen, da bakket den litt bedre, men ellers var alt uforandret.Jompa skrev:Nix, ingen vits i å bytte bensin.
Har du bytta stempelringer, målt kompresjon, riktig tenning osv ?
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Noen ganger kan dårlige pluggledninger gjøre at en mister motorkraften.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Selve coilen, og ledningen fra coilen og til pluggen er ny, kan det være resten av el-nettet og?Voksen skrev:Noen ganger kan dårlige pluggledninger gjøre at en mister motorkraften.
Er gammel bensin helt utelukket å kunne forårsake slik effekttap, selv med kondens i?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
jeg tror at det har med eksosanlegget å gjøre.
If it ain't broke, I'll break it.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Potta er ikke tett, for vi tømte whitepsirit oppi ogl ot den stå litt, den var ikke mye tett fra før av eller. Vi blåste igjennom eksosanlegget og det kom luft gjennom. Vi fikk også en fyr til å se litt på sykkelen, han mente at det ikke var tett.ejs skrev:jeg tror at det har med eksosanlegget å gjøre.
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
En fyr som sto på Mc Messa på standen til Norsk Tempoklubb, sa at gammel bensin var vanligste årsaken til startproblemer. Han mente kanskje veldig gml...vet ikke, men er jo enkelt å sjekke..Og hvordan er det med skit i bensin/gasser..rent og pent, eller tvilsomt?
-
- Innlegg: 103
- Registrert: 09 jan 2014, 18:24
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
- Bosted: Moss
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge ... -og-diesel" onclick="window.open(this.href);return false;
R.
R.
Religion er menneskets seier over fornuften.
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Gammel bensin kan absoluttvære noe herk. Begynner den å bli noen år ville jeg helt klart byttet.
Renset nettopp tanken på en totakter som hadde stått noen år. På ny bensin gikk den som ei kule..
Renset nettopp tanken på en totakter som hadde stått noen år. På ny bensin gikk den som ei kule..
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Tanken og forgasser er ren, har nylig hatt dem oppe. Bensinen har stått i vanlig plast dunk siden fjor sommer, i en garasje. Helte den i tanken uten å vite om den var gammel.
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Om bensinen har stått i kanner, og bare siden i fjor, tenker jeg den er helt fin.
Men flere år på tank, gjerne halvfull, bør tømmes.
Men flere år på tank, gjerne halvfull, bør tømmes.
- ThemotorsykkelGuy
- Innlegg: 137
- Registrert: 28 jun 2013, 21:44
- Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
- Bosted: Finnmark
Re: Gammel bensins og trekk kraft?
Hmmmm, så da kan ikke det være problemet, hadde i litt kondensfjerner, men det var ingen forskjell.
Jeg har ingen anelse hva problemet kan være. Stempelringer er byttet, stempel er nytt, sylinder er overhalt. Forgasseren er ren og fin, dysene er ikke tett. Eksosanlegget er ikke tett. Bensin og luft får den nok av. Olje får den. Det er gnist i pluggen. Vi har prøvd alt, og enda går den like fort som om den var en 20 kubikk eller om drivakslingen er knekt. Alle girene, alt er ok, klutsj er ok. Bensinen er det ikke feil på. Vi kan skur så mye vi vill på bakke skruen og lufteskruen, men ingen forskjell. Den går kjappest om alt bare står stillt inn på 1,5. Gassvaier kan stilles på også, men det blir heller ingen forskjell uansett hvor mye den stilles på.
Så hva kan være galt? Hvorfor går den så dårlig? Jeg begynner virkelig å bli lei av å skru nå.
Jeg har ingen anelse hva problemet kan være. Stempelringer er byttet, stempel er nytt, sylinder er overhalt. Forgasseren er ren og fin, dysene er ikke tett. Eksosanlegget er ikke tett. Bensin og luft får den nok av. Olje får den. Det er gnist i pluggen. Vi har prøvd alt, og enda går den like fort som om den var en 20 kubikk eller om drivakslingen er knekt. Alle girene, alt er ok, klutsj er ok. Bensinen er det ikke feil på. Vi kan skur så mye vi vill på bakke skruen og lufteskruen, men ingen forskjell. Den går kjappest om alt bare står stillt inn på 1,5. Gassvaier kan stilles på også, men det blir heller ingen forskjell uansett hvor mye den stilles på.
Så hva kan være galt? Hvorfor går den så dårlig? Jeg begynner virkelig å bli lei av å skru nå.