Gammel bensins og trekk kraft?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hei, jeg har en sykkel som jeg synes går veldig tregt, spesielt opp bakker, bare i en liten oppåverbakke må jeg ned i førstegir. Jeg har prøvd alt, til og med prøvd å justere tenningen, men ingenting har hjulpet. Så jeg tenkte, kanskje bensinen forårsaker dette? Bensinen er rundt et år gammel, om man har så gammel bensins, blir effekten dårlig da?

Jeg prøvde å blande i en god del helt ny bensin, da gikk den litt bedre, da kunne jeg kjøre i andre gir opp den samme bakken, men det er enda mye gammel bensin igjen i forhold til ny bensin. Kan det være kondens i bensinen og, siden den har stått så lenge?

Ps. Etter at jeg hadde i ny bensin, så "rykker" sykkelen til når jeg er i tredje gir, sånn hvert sekund.

Brukeravatar
Jaran
Innlegg: 49
Registrert: 25 feb 2015, 18:31
Motorsykkelen din: Z800E
Sted: Bekkestua, Bærum

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Jaran »

ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, jeg har en sykkel som jeg synes går veldig tregt, spesielt opp bakker, bare i en liten oppåverbakke må jeg ned i førstegir. Jeg har prøvd alt, til og med prøvd å justere tenningen, men ingenting har hjulpet. Så jeg tenkte, kanskje bensinen forårsaker dette? Bensinen er rundt et år gammel, om man har så gammel bensins, blir effekten dårlig da?

Jeg prøvde å blande i en god del helt ny bensin, da gikk den litt bedre, da kunne jeg kjøre i andre gir opp den samme bakken, men det er enda mye gammel bensin igjen i forhold til ny bensin. Kan det være kondens i bensinen og, siden den har stått så lenge?

Ps. Etter at jeg hadde i ny bensin, så "rykker" sykkelen til når jeg er i tredje gir, sånn hvert sekund.
Hvordan sykkel er det?

Edit: Tipper vell på den du har på profilen din? :P :p

Om du tror det er bensinen kan du jo tømme tanken og fylle på nytt og se forskjellen. Har sykkelen alltid gått dårlig i ditt eie eller har det skjedd nylig?

Kan være det har vært tukla med noe dyser?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6996
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Jompa »

Nix, ingen vits i å bytte bensin.
Har du bytta stempelringer, målt kompresjon, riktig tenning osv ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jaran skrev:
ThemotorsykkelGuy skrev:Hei, jeg har en sykkel som jeg synes går veldig tregt, spesielt opp bakker, bare i en liten oppåverbakke må jeg ned i førstegir. Jeg har prøvd alt, til og med prøvd å justere tenningen, men ingenting har hjulpet. Så jeg tenkte, kanskje bensinen forårsaker dette? Bensinen er rundt et år gammel, om man har så gammel bensins, blir effekten dårlig da?

Jeg prøvde å blande i en god del helt ny bensin, da gikk den litt bedre, da kunne jeg kjøre i andre gir opp den samme bakken, men det er enda mye gammel bensin igjen i forhold til ny bensin. Kan det være kondens i bensinen og, siden den har stått så lenge?

Ps. Etter at jeg hadde i ny bensin, så "rykker" sykkelen til når jeg er i tredje gir, sånn hvert sekund.
Hvordan sykkel er det?

Edit: Tipper vell på den du har på profilen din? :P :p

Om du tror det er bensinen kan du jo tømme tanken og fylle på nytt og se forskjellen. Har sykkelen alltid gått dårlig i ditt eie eller har det skjedd nylig?

Kan være det har vært tukla med noe dyser?
Er samme sykkel ja. 2-takter. Jeg blandet i litt ny bensin, da gikk den litt bedre, men ikke helt topp. Jeg har faktisk hatt to slike. Den gamle gikk som ei klokke, men den brukte jeg som delesykkel til den jeg har nå. Jeg brukte forgasseren til den gamle sykkelen, så den vet jeg er i fin stand.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jompa skrev:Nix, ingen vits i å bytte bensin.
Har du bytta stempelringer, målt kompresjon, riktig tenning osv ?
Stempelringer er helt nytt, kompresjon er god, tenning er jeg usikker på. Fikk en fyr til å justere litt på tenningen, da bakket den litt bedre, men ellers var alt uforandret.

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Voksen »

Noen ganger kan dårlige pluggledninger gjøre at en mister motorkraften.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Voksen skrev:Noen ganger kan dårlige pluggledninger gjøre at en mister motorkraften.
Selve coilen, og ledningen fra coilen og til pluggen er ny, kan det være resten av el-nettet og?

Er gammel bensin helt utelukket å kunne forårsake slik effekttap, selv med kondens i?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ejs »

jeg tror at det har med eksosanlegget å gjøre.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

ejs skrev:jeg tror at det har med eksosanlegget å gjøre.
Potta er ikke tett, for vi tømte whitepsirit oppi ogl ot den stå litt, den var ikke mye tett fra før av eller. Vi blåste igjennom eksosanlegget og det kom luft gjennom. Vi fikk også en fyr til å se litt på sykkelen, han mente at det ikke var tett.

ZZR-Erling

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ZZR-Erling »

En fyr som sto på Mc Messa på standen til Norsk Tempoklubb, sa at gammel bensin var vanligste årsaken til startproblemer. Han mente kanskje veldig gml...vet ikke, men er jo enkelt å sjekke..Og hvordan er det med skit i bensin/gasser..rent og pent, eller tvilsomt?

reldor
Innlegg: 103
Registrert: 09 jan 2014, 18:24
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 Racer 2014
Sted: Moss

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av reldor »

http://www.dinside.no/854483/hvor-lenge ... -og-diesel" onclick="window.open(this.href);return false;

R.
Religion er menneskets seier over fornuften.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av TBI81 »

Gammel bensin kan absoluttvære noe herk. Begynner den å bli noen år ville jeg helt klart byttet.
Renset nettopp tanken på en totakter som hadde stått noen år. På ny bensin gikk den som ei kule..

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Tanken og forgasser er ren, har nylig hatt dem oppe. Bensinen har stått i vanlig plast dunk siden fjor sommer, i en garasje. Helte den i tanken uten å vite om den var gammel.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av TBI81 »

Om bensinen har stått i kanner, og bare siden i fjor, tenker jeg den er helt fin.
Men flere år på tank, gjerne halvfull, bør tømmes.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hmmmm, så da kan ikke det være problemet, hadde i litt kondensfjerner, men det var ingen forskjell.

Jeg har ingen anelse hva problemet kan være. Stempelringer er byttet, stempel er nytt, sylinder er overhalt. Forgasseren er ren og fin, dysene er ikke tett. Eksosanlegget er ikke tett. Bensin og luft får den nok av. Olje får den. Det er gnist i pluggen. Vi har prøvd alt, og enda går den like fort som om den var en 20 kubikk eller om drivakslingen er knekt. Alle girene, alt er ok, klutsj er ok. Bensinen er det ikke feil på. Vi kan skur så mye vi vill på bakke skruen og lufteskruen, men ingen forskjell. Den går kjappest om alt bare står stillt inn på 1,5. Gassvaier kan stilles på også, men det blir heller ingen forskjell uansett hvor mye den stilles på.

Så hva kan være galt? Hvorfor går den så dårlig? Jeg begynner virkelig å bli lei av å skru nå.

Svar