Gammel bensins og trekk kraft?

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Bosted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

reldor skrev:Du skriver at den gikk bedre på halvblandet ny og gammel bensin , hva med å bare ha ny bensin i tanken så du er sikker
på at det ikke er grunnen.
Hvis du gjør ting halvveis blir det vanskelig å finne feil.

Er det gammelt tenningsanlegg?
Det er vel magnet-tenning på denne , gammel coil kan gi svak gnist og da svak motor , spesielt ved belastning.....
Ikke nødvendigvis løsningen men en mulighet. :P :p

Var sykkelen slik før du begynte å skru på den ? :twisted

R.
Coilen er bytta, jeg bestillte ny coil i fjor til en helt lik sykkel, bare 1980 modell, som jeg har brukt som delesykkel. Jeg brukte coilen på den, så jeg vet at den virket (I allefall i fjor)
For en måned siden var pakningen til sylinderen helt gåen, nesten ingen kompresjon. Da hadde gassen hengt seg opp, men den gikk mye kjappere da. Dete eneste jeg hadde gjort da var å rense forgasseren. Etter at jeg hadde byttet sylinder og stempel med pakninger og fikset gassen så gikk den dårlig.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Bosted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

cannon skrev:Har noen tuklet med motoren for å fjerne plombe el.l.? Har den reedventil? Og er denne i såfall intakt? 2 - takter har kompresjon i veivhus. Prøv å finn ut om oljen som lekker fra svinghjulet kan være girolje.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Reed-ventil" onclick="window.open(this.href);return false;
Selve sylinderen er overhalt, den ble overhalt i fjor og er fra en 80-modell.

Med reeventil, mener du deler nr. 1 til 10 på dette bildet? http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125g-1980 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av cannon »

Ja. Og den tukles ofte med når noen skal trimme eller fjerne plombe. Resultatet blir da ofte slik du beskriver ditt problem, ved at kompresjonen i veivhuset blir redusert.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Jompa »

Ventilen er lett å sjekke.
Bort med forgasser og innsugslange så kommer du til reedventilen.
Skru den løs fra innsuget og hold den opp mot lyset.
Platene skal tette mot "klossen" og være uten hakk i kantene.
Defekt reedventil gjør at motorn blir tungstarta, det samme blir det med defekte veivtettinger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Bosted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

cannon skrev:Ja. Og den tukles ofte med når noen skal trimme eller fjerne plombe. Resultatet blir da ofte slik du beskriver ditt problem, ved at kompresjonen i veivhuset blir redusert.
Denne sykkelen har aldri vært plombert. Som sagt, så har jeg brukt både sylinderen og stempelet i en annen sykkel, og da fungerte den osm bare det.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Bosted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jompa skrev:Nei, ikke nødvendigvis dårligere kompresjon, men dårligere fylling av cylinderet.
i tillegg får du feil luft/bensinblanding for at motoren vil trekke inn litt luft gjennom veivtettingene istedefor gjennom forgasseren.
Men ta nå aller først å sørg for at all gammel bensin er tømt ut av tanken, og fyll på ny.
Det kan godt være vann i tanken hvis den har stått lenge i fuktig klima og varierende temperatur.

Er det elektronisk tenning eller "platina" på din sykikel ?
Vi har hatt kondensfjerner i bensinen, hjelper det?

Har ikke elektronisk tenning (Regner med at det er el-start, hvor man behøver batteriet for å starte)

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Bosted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Jompa skrev:Ventilen er lett å sjekke.
Bort med forgasser og innsugslange så kommer du til reedventilen.
Skru den løs fra innsuget og hold den opp mot lyset.
Platene skal tette mot "klossen" og være uten hakk i kantene.
Defekt reedventil gjør at motorn blir tungstarta, det samme blir det med defekte veivtettinger.
Må jeg klyve motoren for å bytte veivtettingene? Hvis det er tilfelle så skal jeg prøve å bytte ut reed ventilen (Jeg har en i reserve fra delesykkelen)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av mekkern »

snu stempelet med åpningen mot forgasseren...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Bosted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

mekkern skrev:snu stempelet med åpningen mot forgasseren...
Fikk høre det på bike.no, skal prøve å snu det.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Bosted: Finnmark

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Har snudd stempelet, den går praktisk talt som et lyn nå. Nå føler jeg meg litt dum som har satt stempelet på gale veien :lol

Reodor Felgen
Innlegg: 266
Registrert: 22 aug 2014, 11:09
Motorsykkelen din: Gsxr 400

Re: Gammel bensins og trekk kraft?

Legg inn av Reodor Felgen »

Du er ikke den første som har gjort det.

Jeg mista en av låseringene til stempelet og det var grus der jeg mekket så jeg regnet med at den forsvant i grusen et sted. Fant frem en ny låsering og da jeg startet opp hørte jeg at det var ned i motoren låseringen hadde havnet.

Svar