Her er min definisjon av kystruten opp Norge.
Hvis man tar utgangspunkt i Krisiansund og kjører nordover, så ta av på Orkanger og kjør til Agdenes, ferge til Brekstad. Derfra via Osen til Fv17 ved Namdalseid. Følg Fv17 til Bodø og ferge til Moskenes/Lofoten. Følg E10 til Fiskebøl og ferge over til Melbu. Kjør til Sortland og over Sortlandsbrua. Over på andre siden av brua kjører man mot Andenes. Er det fint vær, så kjør ytre led av Andøya forbi Stave og Bleik. Ferge til Gryllefjord (sommerrute som starter 22 mai)
Kjør ytre led av Senja til Botnamn, ferge til Brennsholmen (sommerrute, starter 22 mai), og inn til Tromsø.
Fra Tromsø kjører man E8 til kryss mot Lyngseidet, 2 ferger, så kommer man inn på E6 ved Olderdalen.
Følg E6 til Nordkapp, en ta gjerne en avstikker til Hammerfest..
Noen her inne som har kjørt Drammen - Nordkapp?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Drammen - nordkapp
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Drammen - nordkapp
Google Maps skjermdump. På grunn av at fergesambandene Andenes-Gryllefjord og Bottenhamn-Brennsholmen er sommerruter, må jeg dele disse opp..
Kristiansund-Bodø Moskenes-Andenes Gryllefjord-Bottenhamn Brennsholmen-Nordkapp
Kristiansund-Bodø Moskenes-Andenes Gryllefjord-Bottenhamn Brennsholmen-Nordkapp
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Drammen - nordkapp
Ser jeg aldri svarte på denne.gsx750_80 skrev:
1100 mil / 19 dager blir omtrent 58 mil per dag. Imponerende, synes jeg.
Fortsatt et stykke igjen til de 70 - 100 som enkelte "lett" gjør unna.
Jeg hadde noen dager som gikk med til sightseeing. i dag i Budapest, i dag i Bukarest, 1 dag med offroadkjøring i Kas. Da blir det ca 73 mil/dag i snitt. Mye av dette var på dårlige Øst Europeiske veier og man klarer nok å holde et mye høyere snitt i Norge enn der nede.
Dessuten så er dette 5000km på kartet. i tillegg kom all mulig småkjøring som ikke var direkte på ruten.
her er ruten ned for spesielt interesserte.
https://www.google.no/maps/dir/Hirtshal ... ab!1m0!3e0" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Z750Rider
- Innlegg: 18
- Registrert: 30 mar 2015, 03:03
- Motorsykkelen din: Kawasaki Z750
- Bosted: Drøbak
Re: Drammen - nordkapp
Hadde bare lyst og fortelle at jeg driver og små planlegger en tur fra Drøbak - Nordkapp- Drøbak og da hadde jeg tenkt og sette av ca to uker til selve turen sånn at jeg slipper og stresse og få så mange mil som mulig pr dag.
Som mange sier her så blir det kyst veien oppover og på vei hjem så tar jeg turen via Finland og Sverige pga av bedre veier og masse og se der også :-)
Sånn for moro skyld så kommer turen på ca 7000 - 8000 i bare bensin hvis jeg har regnet riktig ( kommer litt an på hvor stor tank man har osv)
Håper jeg får til dette sommeren 2016 eller i 2017 for det er masse som må skaffes og penger må spares
Som mange sier her så blir det kyst veien oppover og på vei hjem så tar jeg turen via Finland og Sverige pga av bedre veier og masse og se der også :-)
Sånn for moro skyld så kommer turen på ca 7000 - 8000 i bare bensin hvis jeg har regnet riktig ( kommer litt an på hvor stor tank man har osv)
Håper jeg får til dette sommeren 2016 eller i 2017 for det er masse som må skaffes og penger må spares

Live to ride and ride to live… you don’t stop riding because you get old, you get old because you stop riding
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Drammen - nordkapp
Det kommer ikke an på hvor stor tank du har hvor dyrt det blir, men på forbruket.Z750Rider skrev:Hadde bare lyst og fortelle at jeg driver og små planlegger en tur fra Drøbak - Nordkapp- Drøbak og da hadde jeg tenkt og sette av ca to uker til selve turen sånn at jeg slipper og stresse og få så mange mil som mulig pr dag.
Som mange sier her så blir det kyst veien oppover og på vei hjem så tar jeg turen via Finland og Sverige pga av bedre veier og masse og se der også :-)
Sånn for moro skyld så kommer turen på ca 7000 - 8000 i bare bensin hvis jeg har regnet riktig ( kommer litt an på hvor stor tank man har osv)
Håper jeg får til dette sommeren 2016 eller i 2017 for det er masse som må skaffes og penger må spares

Min sykkel bruker rundt halvliteren på mila på langkjøring. (regner med din bruker noenlunde det samme). Regner man totalt 500 mil så blir totalsummen for bensin 3.500,- (14,- pr liter). 7-8.000,- hørtes da veldig mye ut... ?
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Drammen - nordkapp
Jeg regner med 15kr pr. liter i Norge.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Drammen - nordkapp

Dekk slitasje er også en utgift.
Turbo kawaen jeg hadde før kostet ca: 4 kroner mila i dekkslitasje. PR2 ,PR3 og Diablo Strada.
Bytta dem når slitt ned til lovlig minimum.

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Noen her inne som har kjørt Drammen - Nordkapp?
40-50 mil vil jeg tro er passe om man ikke bare skal peise på, men ha ekstra tid til stopp, få med seg utsikten etc.
Været er det få som har vært inne på, men 50 mil i kaldt regnvær er noe annet enn 50 mil i flott sommervær. Så gitt noen dager med dårlig vær på turen så kan du fort være glad for at det ikke var lagt opp til lengre etapper.
Ellers har jeg ikke vært lenger nord enn Lofoten og ville helt klart prioritert flere dager i Lofoten framfor tur til Nordkapp. Men igjen spiller været en rolle - hva med å la langtidsvarselet bestemme ? Ta reisemålet på sparket og bruk booking.com eller lign til å finne overnatting fra dag til dag.
Jeg blir klart mer sliten (i hodet) av en time på flerefelts motorvei der bilistene rundt meg stadig presser seg inn, hopper mellom feltene som kaniner, rykker eller ligger som sperreballonger - enn på mer bilfrie MC-vennlige veier. :-)
Ellers er det også verdt å være obs på at det er du som skal kjøre MC'n og ikke omvendt. Å la seg bli kjørt av MC'n går fint det... oftest... men da har du egentlig ikke full kontroll om noe uventet skulle skje. Tror nok vi finner en del IBA-medlemmer i denne sinnstilstanden når det er få timer igjen til mål.
Været er det få som har vært inne på, men 50 mil i kaldt regnvær er noe annet enn 50 mil i flott sommervær. Så gitt noen dager med dårlig vær på turen så kan du fort være glad for at det ikke var lagt opp til lengre etapper.
Ellers har jeg ikke vært lenger nord enn Lofoten og ville helt klart prioritert flere dager i Lofoten framfor tur til Nordkapp. Men igjen spiller været en rolle - hva med å la langtidsvarselet bestemme ? Ta reisemålet på sparket og bruk booking.com eller lign til å finne overnatting fra dag til dag.
Jeg blir klart mer sliten (i hodet) av en time på flerefelts motorvei der bilistene rundt meg stadig presser seg inn, hopper mellom feltene som kaniner, rykker eller ligger som sperreballonger - enn på mer bilfrie MC-vennlige veier. :-)
Ellers er det også verdt å være obs på at det er du som skal kjøre MC'n og ikke omvendt. Å la seg bli kjørt av MC'n går fint det... oftest... men da har du egentlig ikke full kontroll om noe uventet skulle skje. Tror nok vi finner en del IBA-medlemmer i denne sinnstilstanden når det er få timer igjen til mål.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Drammen - nordkapp
Regna på dette for gøy og ser ut som jeg har 2,4kr pr mil i dekkslitasje.ejs skrev:![]()
Dekk slitasje er også en utgift.
Turbo kawaen jeg hadde før kostet ca: 4 kroner mila i dekkslitasje. PR2 ,PR3 og Diablo Strada.
Bytta dem når slitt ned til lovlig minimum.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.