Har hatt Givi på ZZR1400 på SW-Motec kuffertrammer. Kjøpte innerveskene, pakket da i de,og tar de med inn på hotellene.Da slipper man mye vekt, og oppskrapa kufferter etter "tjasing" i trappene/heisen.
Nå har jeg de org BMW Sportkuffertene med de org innerveskene
Hender jeg også slenger på ei "pakkpølse" på passasjer/bærer på langs.
Har alltid lita tankveske type "clik on tank".
I vinter kjøpte jeg den org toppveska som kan tres innpå bæreren. Da kan jeg ha passasjer i tillegg.
Det er bedre å kanskje "mangle" noe, enn å ha en tung og utrivelig lasta bike.. :-)å
Sist redigert av ZZR-Erling den 09 apr 2015, 13:41, redigert 1 gang totalt.
Jeg buser rundt med bagster og gammelventuraen til Voodoo (+ ei ekstra venturaveske).
Som han sier, blir litt ekstra lett på framhjulet, men tåler finfint 270..
Slipper å bekymre meg for å ta speil med køsniking også
KawaJens skrev:Blir vel litt ubehagelig for fruen å sitte oppå Kriega veskene.
Må være noe jeg ikke skjønner. De Kriega veskene jeg har sett er ikke noe å anbefale en som skal kjøre med passasjer. Dette må du forklare bedre Bjerknez, hvordan brukes de med passasjer?
Jeg skrev jo at dem ikke var egnet hvis man skulle ha passasjer på sykkelen...
Dette var et direkte svar på det som står i emnetittelen: "Hvordan pakker du på MC'en?"
Jeg dro inn hvordan jeg valgte å gjøre det med sideveskene på cruiseren, samtidig som jeg også nevnte løsningen jeg bruker i dag.
Da misforsto jeg. Jeg fokuserte på at trådstarter presiserte at kona skulle være med. Jeg var ikke klar over at Kriega hadde fester for sidemontering. Det var jo kjekt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Forstod det no slik at side og top kofferter er allerede på sykkele.
Er no alt spørs vordan og vor dere feriere. Er det fram sent på ettermiddagen og det blir kun en kort overnatting så er det digg å kunne la koffertene stå på sykkelen og kun ta en enkel ryggsekk med det nødvendige plus tankeveska. Er dere slik som meg og altid får det rommet som er lengst vekk fra heisen på hotel så er det et ork mildt sagt å bere på svine tunge kufferter.
Som også nevnt så er det sikkert mulig å få tak i innervesker som er lagd for kuffort settet. Til top boksen er det sikkert ikke nødvendig.
Voodoodoo skrev:Har hatt rack fra sw-motech på alle mine sykler bortsett fra zx9r.
De hadde jeg oxford softbags og "ryggsekk" fra ventura. Funka bra det og.
Brukte det på 14dager i Alpene med kjerringa på.
Lovlig lett i fronten blei den men absolutt kjørbart.
På Hayabusa bruker jeg sw-motech rack tankveske og sidekofferter samt tåppbåks.
På solotur bruker jeg kun tankveske og toppboks men da med en løsning der toppboksen er plassert på passasjersal. Kjøpte en "kinasal" og ei givi adapterplate og skrudde det sammen. Da får jeg vekta litt ned og fram samt at boksen blir i ly av den breie ræva mi og jeg slipper turbulens. Testa opp mot 300km/t med full oppakning flere ganger uten noe å anmerke.
Sidevesker fungerer dårlig til høyfartstouring, ikke pga turbulens men pga. Uorg eksos med kortere potter og annen vinkling. Blir for varmt ved hastigheter over 150-160 over tid.
Skal en nedover på kontinentet bør en også tenke på at med sidekofferter blir sykkelen veldig brei og det blir da vanskelig å tråkle seg gjennom lange køer.
Ser du bruker tankveske og toppboks på baksete, som meg. Bruker Bagster trekk og Evosign-veske jeg. Men kan ikke være stor den tankveska di da, i hastigheter opp mot 300km.. Har prøvd å dratt på "litt" på autobahnen jeg også, men jaggu blir det slitsomt over 240-250 når man ikke får lagt seg noe særlig ned mot tanken pga. litt stor veske. Og topphastigheten på "tur-lokomotivene" våre er vel en del unna 300 ekte km også da vi sitter litt oppreist. :-) Bilde fra Italia, Europa-runde i fjor:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
Har en bags connection sport engage veske som er endel mindre enn bagster. I tillegg monterer jeg en liten "spoiler" på toppen av db-glasset som tar av for vindpresset når det får som værst unna.
Trur reell toppfart ligger rundt 300 blank. Har 177rwhp på min, litt medvind så er man fort der.
Dreva om litt så nå skal den bikke 300 v. 10100rpm på 6gear.
Toppfartsperra er fjerna så i teorien bør det iallefall gå.
Du må få på helanlegg på zz12n. Monterte akra på 05zx12 for en kompis, det ga 17hk effektøkning
Zzr1400 jeg hadde gjorde noe over 300 på gps'n på en god dag.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Njææ...,Voodoodoo.. Trur den går fælt nok på humpete, norske veier jeg. Kjører jo der 99% av tiden, så tviler på at jeg kommer til å bruke en del høvdinger på det. :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
Fått noen bra svar her. Har topp boks og side kofferter. Tenkte mest på hva har dere klær/utstyr pakket inn i kofferten. Eller er det bare rett i kofferten?
Alt av elektronikk som iPad/iPhone/ladere/kamera etc. har jeg i tankvesken da dette er ting jeg vil ha muligheten til å ta med meg hvis jeg skal langt fra sykkelen. Dessuten er dette ting som jeg kanskje oftest bruker eller får bruk for på tur. I tillegg til dette har jeg evt. sjokolade/nistepakke/kaffekanne i tankvesken i egen pose.
I Kriegaveskene bak på sykkelen har jeg alt av klær/toalettsaker etc. I den største Kriegavesken (som er underst) har jeg store plagg som bukser/gensere etc. mens i de mindre har jeg undertøy, toalettsaker og slike ting.
Pakk som om du skal på fjelltur. Vanntette pakksekker, alltid. Da slipper du våte overraskelser. Dessuten en grei måte å holde styr på det som er pakket ned med ulike farger på sekkene
TBI81 skrev:Pakk som om du skal på fjelltur. Vanntette pakksekker, alltid. Da slipper du våte overraskelser. Dessuten en grei måte å holde styr på det som er pakket ned med ulike farger på sekkene
Jeg bruker også plastposer men foretrekker gjennomsiktige poser slik at jeg ser innholdet.
Synes vanlige plastposer tåler for lite, og så er det vanskelig å få det helt tett. Vann og lufttette pakkposer til meg takk! Bruker både til fjells, til sjøs og på veien. Vel verdt investeringen. Jeg liker fargekodingen, men de finnes vel i gjennomsiktig også :-)
I år er det nytt og lettere telt for soloturene som ikke er med på disse bildene, og en ny og varmere sovepose som heller ikke er med her :-) Her er også mitt gamle fotoutstyr, nytt utstyr er bittelitt større, men ikke mer enn at det går nedi cargobagen som før.
Jeg kan legge ut en pakkeliste senere i dag. Jeg liker å veie alt jeg har med for å få vekten mest mulig fordelt. Jeg bruker da et excel ark til dette.
Her er i allefall den gamle fra i fjor:
Som man ser så kommer jeg i under 20 kg last siden jeg bruker relativt lette ting som jeg også bruker på fjellturene. Dette gjør at en ADV sykkel ikke blir forandret av denne vekten.
Som noen ser så bruker jeg aldri tankbag......vet ikke hvorfor, men jeg klarer ikke å ha noe på tanken. Får litt fnatt av det :-)
Sist redigert av Bringisen den 14 apr 2015, 10:44, redigert 1 gang totalt.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Voodoodoo skrev:Hva hendte med den tia der allt en trengte var pass [sensurert] og penger?
Den tiden forsvant da internett og pengene kom til oss
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Tja, er ikke så lenge sia jeg og en kompis bare skulle kjøre en ettermiddagstur men endte opp på hotell i Bergen med retur søndag morgen. Men fikk gjort unna litt innkjøp av pentøy så helt bortkasta var det ikke...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Voodoodoo skrev:Tja, er ikke så lenge sia jeg og en kompis bare skulle kjøre en ettermiddagstur men endte opp på hotell i Bergen med retur søndag morgen. Men fikk gjort unna litt innkjøp av pentøy så helt bortkasta var det ikke...
Sånt regner jeg ikke som en tur :)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Hadde vært kjekt å sett flere bilder hvordan folk pakker på tur på MC?
Noen som har liggende noen greie bilder?
Elruts
____________________ LocaToWeb 2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge2020:Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019:100 km MC solgt 2018:2500 km 2017: 400 km2016:Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren2015:9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km)2014:5174 km2013:3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
Biltema tankveske og pakksekk. Nok til en uke på hytta, altså ikke noe camping eller kjøkkenutstyr.
Blir nok sidevæsker i tillegg i år dersom det blir langtur, softbags, siden hardcase krever stativ og det er ikkje kompatibelt med undertrauet. Kun org skiltholder... Litt for forfengelig til å bygge om til original :-P
Magnetisk tankbag. Inneholder de hyppigst brukte tingene og småting i små lommer. Myke sidevesker som henger over hekken og stoppes fast. Litt verktøy, kjedespray etc i bunn av den ene. Evt vanntett pølsesekk på tvers over sidevesker (og da kan man ta med alt som trengs for et liv i villmarken). Tenk praktisk med tanke på plassering av innhold. Tenk som Børge Ousland : alle gjenstander skal kunne brukes til mer enn ett formål. Mao: ta med minst mulig.
Det begrenser seg jo hva en får med på en MC. Og hvordan en legger opp turen. Hvis en skal på telt tur og skal ha med telt, sovepose, liggeunderlag i 14 dager så trenger en jo vertfall å tenke praktisk. Men så er det om en belager seg på å spise på plasser langs veien eller om en belager seg på å spise type primus mat ect. Da slipper en primus og den delen om man ikke skal lage slik type mat.
Elruts
____________________ LocaToWeb 2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge2020:Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019:100 km MC solgt 2018:2500 km 2017: 400 km2016:Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren2015:9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km)2014:5174 km2013:3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
____________________ LocaToWeb 2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge2020:Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019:100 km MC solgt 2018:2500 km 2017: 400 km2016:Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren2015:9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km)2014:5174 km2013:3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020