Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?
Lager her en tråd for de som har trimmet og kjørt sykkelen sin benk(rullende landevei) og vil legge inn utskriften sin her så vi ser hva de forskjellige sykler har å gå på :-)
F.eks :Kawasaki ZX12R 02 med pc111,yoshimura(japansk) helanlegg,KN filter,dyreste iridiumplugger slo ut på 177.3hk på bakhjulet.(orginalt i motor er 178)
NOEN FLERE???
F.eks :Kawasaki ZX12R 02 med pc111,yoshimura(japansk) helanlegg,KN filter,dyreste iridiumplugger slo ut på 177.3hk på bakhjulet.(orginalt i motor er 178)
NOEN FLERE???
Sist redigert av Kawagutten den 07 mai 2015, 21:05, redigert 2 ganger totalt.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Re: Har du trimmet sykkelen din og kjørt den i benk?
Selv har jeg aldri gjort dette siden jeg alltid har synes at syklene har nok effekt.
Men dette kan bli en spennende tråd. Kjekt å se hva folk kan få til.
Det som også hadde vært fint er om dere som trimmer, kunne svare ærlig på om sykkelens egenskaper ellers blir dårligere og om holdbarheten til motoren ble satt tilbake etter utførelsen.
Det som også hadde vært fint er om dere som trimmer, kunne svare ærlig på om sykkelens egenskaper ellers blir dårligere og om holdbarheten til motoren ble satt tilbake etter utførelsen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- Voodoodoo
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Har gjort de vanlige tingene med min Hayabusa 2003.
Dvs. Satt på helanlegg 4-2-2 samt montert Powercommander og modifisert luftfilterboksen og satt i et BMC filter.

Effekten merkes god i forhold til original. Mer moment og jamnere effektkurve. På toppen av dette gikk bensinforbruket kraftig ned på "finkjøring".
Ligger nå mellom 0,55 og 0,6 på langkjøring.
Å kalle det jeg har gjort for trimming er litt misvisende, optimalisering er et mer dekkende ord. Jeg har fjernet hindre i org eksos som er lagt inn for å tilfredstille byråkratiets krav til støy og avgass samt justert sykkelen i tråd med den bensinkvaliteten vi har tilgang på her til lands.
Sammenlikning av effekt er ganske misvisende. For å få en bra sammenlikning må syklene kjøres i samme benk med likt lufttrykk og lufttemp samt samma temp på bensinen.
Memento mori
Dvs. Satt på helanlegg 4-2-2 samt montert Powercommander og modifisert luftfilterboksen og satt i et BMC filter.
Effekten merkes god i forhold til original. Mer moment og jamnere effektkurve. På toppen av dette gikk bensinforbruket kraftig ned på "finkjøring".
Ligger nå mellom 0,55 og 0,6 på langkjøring.
Å kalle det jeg har gjort for trimming er litt misvisende, optimalisering er et mer dekkende ord. Jeg har fjernet hindre i org eksos som er lagt inn for å tilfredstille byråkratiets krav til støy og avgass samt justert sykkelen i tråd med den bensinkvaliteten vi har tilgang på her til lands.
Sammenlikning av effekt er ganske misvisende. For å få en bra sammenlikning må syklene kjøres i samme benk med likt lufttrykk og lufttemp samt samma temp på bensinen.
Memento mori
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- Kawagutten
Merket ingen forskjell på ZX12R hverken på sykkel eller motor etter 2års bruk.Tok ikke turtallsperra.Bringisen skrev:Selv har jeg aldri gjort dette siden jeg alltid har synes at syklene har nok effekt.
Sykkelen ble mer leken og vill

Sist redigert av Kawagutten den 07 mai 2015, 21:04, redigert 1 gang totalt.
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- jongsanim
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
For oss som ikke forstår seg på tallene i utgangspunktet hadde det vært flott om den originale effekten var skrevet også :)
Fra fabrikk lå vel førstegen busaen på en 150ish på bakhjulet.
- Kjellrf
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Min Z1000A2 fra 78 benket jeg til 89 hk på bakhjulet, mot originalt 83 hk på motor. Altså opp ca 20 hk.
Dette er gjort: 0.5 borring med original overdim, V&H effektanlegg, Accel coiler og 34mm originalforgassere fra Z1000J med ovale KN-filter.
Da jeg hadde slitne 26mm originalgassere fra før, går sykkelen nå silkemykt over hele registeret etter bytte av gassere. Eneste aber, før dro den bedre under 3000 rpm, pga mindre forgassere. Bensinforbruk 0,50-0,55 l/m
Dette er gjort: 0.5 borring med original overdim, V&H effektanlegg, Accel coiler og 34mm originalforgassere fra Z1000J med ovale KN-filter.
Da jeg hadde slitne 26mm originalgassere fra før, går sykkelen nå silkemykt over hele registeret etter bytte av gassere. Eneste aber, før dro den bedre under 3000 rpm, pga mindre forgassere. Bensinforbruk 0,50-0,55 l/m
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Per K
- Motorsykkelen din: Kawasaki H1 500, 1974
Min Kawasaki H1 (1974) gjorde 66,3HK på bakhjulet mot ca. 50 originalt. Dette foregikk på et treff og jeg var litt uforberedt med tanke på dysing. Tror nok tallet ville vært nærmere 70HK med dagens oppsett.
Uansett, det blir mer dynokjøring senere når jeg har gjort ytterligere modifikasjoner. Mitt langsiktige mål er satt til 90HK på bakhjulet. For å nå dette målet har jeg tenkt å:
- Utforme forbrenningskammer etter moderne prinsipper med korrekt «squish» klaring.
- Benytte digital programmerbar tenning.
- Ytterligere porting av sylindere.

.
Uansett, det blir mer dynokjøring senere når jeg har gjort ytterligere modifikasjoner. Mitt langsiktige mål er satt til 90HK på bakhjulet. For å nå dette målet har jeg tenkt å:
- Utforme forbrenningskammer etter moderne prinsipper med korrekt «squish» klaring.

.
- Kawagutten
Kawasaki ZX12R 02
Ting tar tid men fant utskriftene
Her fra to forskjellige dynobenker.Merket at det manglet litt når jeg hentet sykkelen fra service så er kanskje ikke merkbar forskjell på dynobenkene.
Ting tar tid men fant utskriftene

Her fra to forskjellige dynobenker.Merket at det manglet litt når jeg hentet sykkelen fra service så er kanskje ikke merkbar forskjell på dynobenkene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Kawagutten den 07 mai 2015, 21:03, redigert 1 gang totalt.
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Vil bare si noe lurt: toppeffektsøkningen er jo lite interessant, det er jo arealøkningen under kurvene som virkelig betyr noe, og merkes...så ja, grafiske fremstillinger er det eneste som er vettugt.
Va legger du i trimming då? Vanlig modifikasjoner er Helanlegg,luftfilter og flashing av ECU eller montere PC og legge in et MAP som er til passet. Skal ikke ha så mye å si på. Funket meget bra på mine, og om du trur meg eller ikke får so vere.Bringisen skrev:Selv har jeg aldri gjort dette siden jeg alltid har synes at syklene har nok effekt.
Hvilken bike?Kawagutten skrev:Ting tar tid men fant utskriftene![]()
- Andreas
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Pent stykke arbeidPer K skrev:Min Kawasaki H1 (1974) gjorde 66,3HK på bakhjulet mot ca. 50 originalt. Dette foregikk på et treff og jeg var litt uforberedt med tanke på dysing. Tror nok tallet ville vært nærmere 70HK med dagens oppsett.
.

Ja, definitivt herlig kvasslyd, men den blei dauar opp til 7000.Andreas skrev:Pent stykke arbeidPer K skrev:Min Kawasaki H1 (1974) gjorde 66,3HK på bakhjulet mot ca. 50 originalt. Dette foregikk på et treff og jeg var litt uforberedt med tanke på dysing. Tror nok tallet ville vært nærmere 70HK med dagens oppsett.
.90hk i en 500cc blårøykmaskin må lage meget nakkehårreisende lyd
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Kawasaki 750turbo
Originalt 112 hk på motor, med 95 hk på bakhjulet.
:-)
If it ain't broke, I'll break it.