dmorgan - Nier'n i hus
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
dmorgan - Nier'n i hus
I vinter bestilte jeg Yamaha MT-09 uten å ha prøvekjørt den. Jeg har lest meg opp og ned på forskjellige forum og tester om dens hissige gasshåndtering, dårlige dempere, lovord og skryt om motoren og kjøreegenskapene (ser man bort fra demperne). Det var ikke rart at jeg var spent da jeg endelig trappet opp hos Alf Graarud i Sarpsborg for å hente den i dag. Jeg tok det veldig med ro første kilometerne i mode B og ble overrasket over hvor myk gassen den var. Derfor bytta jeg straks om til Standard-mode. Det er tydelig at Yamaha har fikset map'en på årets model, for den var ikke i nærheten av så ustabil på gassen som alle har beskrevet om 2014-modellen. Den var faktisk akkurat passe, og ikke verre enn Bonnevillen jeg hadde før. Mode A har jeg ikke prøvd enda, men Standard-mode er mer enn nok kraft for meg. Turen gikk bakveien tilbake til Drøbak via Rakkestad, Mysen, Elvestad-krysset og Kroer. Jeg fikk prøvd meg på svingete veier og motorvei og konklusjonen er klar: Dette er en fantastisk digg sykkel å kjøre! Sittestillingen er akkurat den jeg hadde forventet, akselerasjon er enorm (sammenlignet med det jeg er vant med) og den er veldig lettkjørt. Sykkelen ble levert med Arrow eksos. Lyden er flott og hissig, men mye høyere enn jeg forventet. Eksosen er E-merket, og ifølge Alf Graarud kan jeg få den godkjent hos biltilsynet. Den er nok litt mer bråkete enn det jeg ønsker. Endrer lyden på eksosen seg når sykkelen/anlegget er innkjørt? Kan jeg risikere å få underkjent db-måling på Rudskogen/SenioMC selv om anlegget er godkjent? Er veldig usikker på lydnivået, men har heller ikke lyst til å bytte til original-eksosen.
Uansett, sesongen er i gang!
Uansett, sesongen er i gang!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
-
- Innlegg: 266
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Grattis med flott sykkel.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: dmorgan - Nier'n i hus
All grunn til å gratulere med denne, ja!
Spenstig sykkel det der
.
Yamaha har gjort veldig mye riktig med sine nye MT-modeller. Ikke rart Yamaha har tatt en veldig stor bit av nyslagkaken så langt i år.
Spenstig sykkel det der

Yamaha har gjort veldig mye riktig med sine nye MT-modeller. Ikke rart Yamaha har tatt en veldig stor bit av nyslagkaken så langt i år.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Gratulerer!
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Gratulerer! Mht. potta er vel det en vanlig slip-on, som har et slags fibermateriale som demping. Og dette materialet slites/brennes over tid, slik at jeg tror potta vil bråke mer når du har brukt sykkelen en stund, faktisk.
Siden du synes den bråker: Sitter det DB-killer i den? Gjør det er det jo en smal sak, om ikke, må du bytte (tilbake) til originalpotta.
Siden du synes den bråker: Sitter det DB-killer i den? Gjør det er det jo en smal sak, om ikke, må du bytte (tilbake) til originalpotta.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: dmorgan - Nier'n i hus
grattis med ny bike ja
det der med demperne er vel litt for fiffen som kun er vant med det beste av det beste vi andre merker nok ikke dette så godt, det koster jo uansett ikke en formue å oppgradere de dersom det er ønskelig etterhvert.
jeg syntes disse sykklene er kule og bøllefaktoren er nokk stor på en sånn kan jeg se for meg


jeg syntes disse sykklene er kule og bøllefaktoren er nokk stor på en sånn kan jeg se for meg


-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Ja, db-killeren er inne. Lyden er fundamentalt annerledes enn TOR-potta på min forrige sykkel (Bonneville), som var dyp, lun, og passe høy. Arrow på MT-09 er hissig, så jeg må kanskje bare bli vant til det.Anaxim skrev:Gratulerer! Mht. potta er vel det en vanlig slip-on, som har et slags fibermateriale som demping. Og dette materialet slites/brennes over tid, slik at jeg tror potta vil bråke mer når du har brukt sykkelen en stund, faktisk.
Siden du synes den bråker: Sitter det DB-killer i den? Gjør det er det jo en smal sak, om ikke, må du bytte (tilbake) til originalpotta.
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Gratulerer med flott syjkkel
Jeg hente min 09 for ikke så mange ukene siden og er vel enig med din beskrivelse.
For å ta det "negative" først så er demperne myke. Tok en tur med dama bakpå og det var
ikke helt behagelig (må sies at jeg ikke har justert bakdempern, den har både hardhet og returdemper
justerbart). Ellers er jeg strålende fornøyd
for en gassrespons. Veldig lett sykkel og kjøre. Jeg opplever
A-mode som kun behagelig (hvis man er litt opp i fart). Den reagerer med en gang, men går så fint når man blir vant til det.
Kunne tenkt meg og hørt hvordan Apro.... høres ut på sykkelen. Gi meg et pip hvis du blir med på tur
Mvh
Toh

Jeg hente min 09 for ikke så mange ukene siden og er vel enig med din beskrivelse.
For å ta det "negative" først så er demperne myke. Tok en tur med dama bakpå og det var
ikke helt behagelig (må sies at jeg ikke har justert bakdempern, den har både hardhet og returdemper
justerbart). Ellers er jeg strålende fornøyd

A-mode som kun behagelig (hvis man er litt opp i fart). Den reagerer med en gang, men går så fint når man blir vant til det.
Kunne tenkt meg og hørt hvordan Apro.... høres ut på sykkelen. Gi meg et pip hvis du blir med på tur

Mvh
Toh
"Only boring People are brilliant during breakfest"
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Ting jeg kan tenke meg å fikse på nier'n:
* Beskyttelse aka "crash bobbins" ved svingarm, motor, og gaffel. På svingarm eventuelt trådsnelle til depotstøtta.
* USB-uttak. Det er sjelden jeg drar på langtur, men greit å kunne lade.
* Iphone-holder
* PR4 når Bridgestone-dekkene (S20) er oppbrukt, eller i alle fall før høstkulda setter inn.
* Tankveske
* Beskyttelse aka "crash bobbins" ved svingarm, motor, og gaffel. På svingarm eventuelt trådsnelle til depotstøtta.
* USB-uttak. Det er sjelden jeg drar på langtur, men greit å kunne lade.
* Iphone-holder
* PR4 når Bridgestone-dekkene (S20) er oppbrukt, eller i alle fall før høstkulda setter inn.
* Tankveske
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Jepp, gir et pip når jeg får mulighet. Hva synes du om den originale salen? Jeg vurderte å bestille Yamahas comfort-sal da jeg bestilte sykkelen, men ble anbefalt å vente og kanskje vurdere sete fra andre leverandører. Foreløpig virker salen ok, og iom at jeg sjelden drar på langtur funker det kanskje for meg.TOH skrev:Gratulerer med flott syjkkel![]()
Kunne tenkt meg og hørt hvordan Apro.... høres ut på sykkelen. Gi meg et pip hvis du blir med på tur![]()
Mvh
Toh
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Jepp, gir et pip når jeg får mulighet. Hva synes du om den originale salen? Jeg vurderte å bestille Yamahas comfort-sal da jeg bestilte sykkelen, men ble anbefalt å vente og kanskje vurdere sete fra andre leverandører. Foreløpig virker salen ok, og iom at jeg sjelden drar på langtur funker det kanskje for meg.[/quote]
For meg er ikke salen så komfortabel som jeg kunne ønsket. Dvs. hardheten er helt i orden, men jeg sitter litt bakpå setet og der blir jeg presset i overkant for mye fremover.
Fikk et tips på siden her om å kontakte http://seatconcepts.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De har en komplett sal for usd 260 + frakt, mva osv. Jeg har vert i kontakt med dem og fått vite at de kommer med en ny sal innen kort tid (uker).
Regner med at jeg går for denne
Jeg var også i kontakt med noen salmakere som kunne bygge om den originale salen etter mitt ønske. Dette kom på ca kr 3.000,- uten mva.
Ellers er det verdt å sjekke ut http://corbin.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.topsellerie.com/en-no/seats- ... ooter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
For meg er ikke salen så komfortabel som jeg kunne ønsket. Dvs. hardheten er helt i orden, men jeg sitter litt bakpå setet og der blir jeg presset i overkant for mye fremover.
Fikk et tips på siden her om å kontakte http://seatconcepts.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
De har en komplett sal for usd 260 + frakt, mva osv. Jeg har vert i kontakt med dem og fått vite at de kommer med en ny sal innen kort tid (uker).
Regner med at jeg går for denne

Jeg var også i kontakt med noen salmakere som kunne bygge om den originale salen etter mitt ønske. Dette kom på ca kr 3.000,- uten mva.
Ellers er det verdt å sjekke ut http://corbin.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og http://www.topsellerie.com/en-no/seats- ... ooter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Only boring People are brilliant during breakfest"
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
Re: dmorgan - Nier'n i hus
Takk!Haymaker skrev:Gratulerer med pen sykkel![]()
Har sans for MT.
Jeg har bestilt førstegangsservice onsdag om en uke. Har lagt inn ca 400 km til nå, og burde vel klare å runde 1000 innen da. Sykkelen blir bare bedre og bedre!
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
-
- Innlegg: 33
- Registrert: 20 mar 2012, 09:10
- Motorsykkelen din: 2015 Yamaha MT-09
- Bosted: Drøbak
dmorgan - Nier'n - 1000km-service
Førstegangsservice i dag. Dette kostet omtrent 2000,-. Jeg så tilfeldigvis at en på verkstedet tok sykkelen ut på en kjøretur, og jeg antar at det er en del av sjekkpunktene i servicen, men jeg er ganske sikker på at sjekklista ikke inneholder et punkt om å sjekke om forhjulet kommer opp i lufta. Fyren klarte tydeligvis ikke å motstå fristelsen, og jeg kjenner at det irriterer meg. Om det hadde skjedd noe under prøvetur av ansatt på verkstedet, hvem sin forsikring gjelder?
nå: 2015 Yamaha MT-09
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS (kona sin), 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar (kona sin), 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2