How-to og det å lære av egne feil...

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

How-to og det å lære av egne feil...

Legg inn av AJ »

I stedet for å legge denne posten i en allerede eksisterende tråd tenkte jeg det kunne være like greit å opprette en ny.
Nettopp for å sette fokus på irriterende feil som både erfarne, uerfarne og de med mye peil kan risikere å gjøre på selv de enkleste ting.

Som i mitt tilfelle hvor jeg skulle gjøre noe så enkelt som å montere bagasjegrind på GIVI toppboksen.
Alt ble gjort etter boka, bortsatt fra en liten detalj...

Først hvordan ting ble gjort etter boka (les: monterinsanvisningen):

Bilde

Bilde
Plasser grinda på toppbokslokket for å markere festepunktene.

Bilde
Markere senterpunktet med syl eller annen skarp gjenstand for boret som skal lage skruehullet, i dette tilfellet 6,5 mm.

Bilde
Borringen gikk helt greit. Men det var her feilen ble gjort ](*,) ... Siden det ytterste laget av lokket er i aluminium måtte det til noe mer kraft enn om hele lokket hadde vært av plast. Noe det var på Maxia-boksen jeg hadde tidligere.
Alt ville gått "etter boka" om jeg hadde latt være å trykke hardt med den ene hånda mot aluminiumsoverflaten merns jeg borret. Dette først nemlig til et par små bulker i lokket... Ikke store greiene, men nok til at jeg ble en smule irritert over denne nybegynnerfeilen.
Burde selvfølgelig visst bedre... :fool: :orefk .
Skulle heller at støttet i mot på disse brede sorte plastdetaljene på lokket i stedet.

Sett fra bort fra denne tabben ble resultatet bra hvor skruene gikk rett på plass uten nødvendig modifisering (som f.eks. filing for å tilpasse skruehullene):

Bilde

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Re: How-to og det å lære av egne feil...

Legg inn av Andreas »

Ja, det er irriterende når man har slike moments.. Det værste er at man som regel "føler" at her går det galt, før det skjer, og før hode og hender rekker å stoppe i tide =;

Jeg holder på bygge garasje, og det siste jeg har holdt på med er å trekke rør til det elektriske. Taket inne er gipset og malt. Så alt av elektrisk til lys blir trekt oppå loftet. Så der ligger jeg å ballanserer på taksperrene mens jeg trekker på plass rør, så klarer jeg å skli med albuen rett nedi gipsen, som da sprekker opp.. En fin meter med sprekk på undersiden som mangler maling og sparkel :sorry

Svar