Ducati Monster 900, hva er svakhetene

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
gunstrom
Motorsykkelen din: Ducati M900 Monster, '98

Ducati Monster 900, hva er svakhetene

Legg inn av gunstrom »

Gammel mann skal kjøpe seg sykkel "etter 30 år i ørkenen". Siden det er så lenge siden jeg eide sykkel kjøper jeg en gammel Ducati Monster 900, '98 mod. Noen her som kan si noe om eventuelle svakheter jeg bør være klar over?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: Ducati Monster 900, hva er svakhetene

Legg inn av AJ »

gunstrom skrev:Gammel mann skal kjøpe seg sykkel "etter 30 år i ørkenen". Siden det er så lenge siden jeg eide sykkel kjøper jeg en gammel Ducati Monster 900, '98 mod. Noen her som kan si noe om eventuelle svakheter jeg bør være klar over?
Velkommen hit til MCsiden.no, gunstrom :vs .
Kjenner ikke til Monstersyklene selv, men regner med at noen av de andre her gjør det. Er mange som kan mye her inne så jeg regner med at du får noen vettuge svar etter hvert :thumleft .

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

98' 900 med forgassere og tørrclutch er jo den "orginale" Monsteren :prf Så de kan vell kanskje begynne å bli en liten investering nå..? :-k

Derfor ville jeg hatt en som er så orginal som mulig, ivertfall hvor det meste av orginaldeler følger med. Dette er jo, og bestandig har vært sykkler som er populære å modifisere. Mange har kappet av bakerste del av ramma, fra baklykta og bak. Personlig så ville jeg ikke handlet en Monster med kappet ramme.

Sjekk opp servicehistorikk. Etter så mange år, så er det fort at det er noen hull der. Få ivertfall bekreftet når registerreimer og ventilklaringssjekk ble gjort sist. Er dette usvisst, så få det gjort med en gang, så vet man tillstanden på det. Tørrclutchen er også grei å få sjekket tillstand på. Bråker den unormalt mye, og er utslitt, så koster ny clutchkorg og lameller fort noen lapper.

Slakke i hjullager bak er en gjenganger, men relativt fort gjort og rimelig å få byttet.

Bensintanken på Monster er hengslet i bakkant og vippes opp for å komme til batteri, luftfilter osv. Er det blitt vippet mye med mye bensin, så kan det bli lekkasje der hengselen er punktsveiset i selve tanken. Mange er repparert for dette, med forskjellig grad av kvalitet på det arbeidet. Ta av setet, vipp opp tanken og sjekk.

Ellers så er jo dette mekanisk solide greier. Litt frynsette rykte anngående elektroen på disse årgangene, men hvis alt virker og sykkelen generelt framstår som fin og godt holdt, så er det bare å løp å kjøp :prop:

gunstrom

Legg inn av gunstrom »

1000 takk for kjapt og informativt svar.
Ja, denne er nok dessverre modifisert litt. Ellers har den hatt en "renovering" for tre år siden hvor det meste er gått over, inkl. forgaffel, mesteparten av det elektriske, regreimer etc. etc. Etter dette er den kun gått 100 mil, men regreim bør vel skiftes uansett siden de skal skiftes på tidsintervall?

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

På din Monster 900, så sier Ducati bytte av registerreimer vær 20000km eller etter 2år. De holder nok 3år, men greit å få de byttet, ivertfall sjekket. De har ikke godt av å stå i ro heller :D

gunstrom

Legg inn av gunstrom »

Enig - takk så mye!

Svar