Opplasting av bilder fra nettet slik at både mor og far skjønner
Vanligvis er det jo de håpefulle som skjønner seg på data, internett, digitale bilder og alt anna som ikke var påtenkt den gang undertegnede var på samme alder. Så det var en større utfordring å begi seg ut på bildedeling via internett. Men selv jeg fikk det til.
Først må man ha en konto hos et eller annet nettsted som tilbyr lagring av bilder. Jeg har vent meg til å bruke Photobucket.com. Og blir å referere til det nettstedet videre. Men også TinyPics.com, Flikr.com, bildr.no m.fl har tilsvarende funksjoner og kan brukes uten vansker.
Når man skriver et innlegg på forumet er det ei linje over tekstfeltet med valgmuligheter for utheving, kursivering osv. På èn av knappene står det IMG. Når man klikker på den, kommer denne teksten i tekstfeltet hvor du har skrivemerket . Adressen til bildet som skal settes inn skal mellom disse, slik: [img]bildeadresse[/img].
Når jeg går på Photobucket (andre nettsteder har tilsvarende funksjoner, men de er utført litt forskjellig) klikker jeg på bildet jeg vil legge ut. Bildet blir da vist på en ny side og til venstre for bildet står det ”Share this image”. Klikker èn gang på det nederste valget som heter IMG code, kommer da opp en gul liten boks hvor det står Copied. Bildeadressen er nå kopiert til utklippstavla mi. Bildet ligger fremdeles på Photobucket.
På TinyPics velger man
IMG Code for Forums & Message Boards eller klikker på bildet
Gå tilbake til ”Skriv svar” på forumet og lim inn bildeadressen. Når jeg bruker denne metoden trenger jeg ikke å skrive inn, denne koden kommer automatisk med fra Photobucket (eller TinyPics).
For å lime inn kan man bruke Ctrl-tasten og V-tasten, Ctrl + V, som er en universell lim-inn kombinasjon i Windows. Kan også høyreklikke og velge lim inn fra menyen som da kommer opp.
Man kan legge inn så mange bilder man vil, må bare huske på at mange bilder gjør sida tung å laste for de som skal se på den.
Når man poster innlegget sitt vises bildet der du har satt det inn i teksten din. Bildet lastes fra Photobucket eller hvor du har lagret det. Flytter du det fra den adressen, til f.eks et annet album, da vil ikke bildet vises når forumsida vises etter flyttinga. Derfor kan det være greit å planlegge albumet litt på forhånd slik at man slipper å flytte bilder.
Veiledninger for opplasting av bilder
til nettet
Veiledning - TinyPic:
http://tinypic.com/m/68wumf/4" onclick="window.open(this.href);return false;
Veiledning - Photobucket:
http://tinypic.com/m/68wu9w/4" onclick="window.open(this.href);return false;
Globe har leita opp denne for Mac.
Globe skrev:Skulle du sitte på MAC...her er
Skitch :)
[youtube]-Y3g6LO5GDc[/youtube]
Lykke til :)...spørsmål???...still dem!