Hei
Jeg har en gammel Honda VFR750 1987 mod som stoppet helt under kjøring i dag, det er andre gangen på like mange dager.
Det viser seg at det er 30A sikringen som er gåen, byttet den men gikk igjen i løpet av kort tid. Jeg skiftet regulatoren i fjor.
Noen som har en idè.
Honda VFR750 1987 dør i fart
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hnda VFR750 1987 dør i fart
Fra stator til regulator går det 3 gule ledninger. Sjekk om ikke kontakten er smeltet..?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Hnda VFR750 1987 dør i fart
Flott. Da sjekker jeg det i kveld. Takk for hjelpenDrGreve skrev:Fra stator til regulator går det 3 gule ledninger. Sjekk om ikke kontakten er smeltet..?

- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hnda VFR750 1987 dør i fart
Ohms lov er grei og for å ødelegge ei sikring som skal tåle 30 amp, så må mye effekt være involvert. 12v X 30amp = 360W og da tipper jeg at problemet ligger i forbindelse med stator, men jeg har tatt feil før :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Hnda VFR750 1987 dør i fart
Det må vel ha vært en god stund siden, DrGreve??? :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Hnda VFR750 1987 dør i fart
Ka du tenk på, er ikke min ohms lov lik din? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda VFR750 1987 dør i fart
Sikringer kobles i serie med komponenten den skal beskytte. Det er svært lite spenningsfall over sikringen fordi den har svært liten indre motstand. Det omsettes derfor ikke noe særlig effekt i en sikring. Spenningsfallet over sikringen er trolig på noen få millivolt. Din ohms lov er lik alle andres, men du regner med feil spenning
Hvis man omsatte 360 watt (dvs. ca 6 til 7 x effekten på hovedlyspære) i en sikring på MC så ville den lyse opp, bli veldig varm og ryke umiddelbart.

Hvis man omsatte 360 watt (dvs. ca 6 til 7 x effekten på hovedlyspære) i en sikring på MC så ville den lyse opp, bli veldig varm og ryke umiddelbart.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Honda VFR750 1987 dør i fart
Forsåvidt enig, men nå finnes det bare en 30amp sikring på sykkelen og den er på solenoiden. Derfor går jeg ut ifra at det er i ladelinjen problemet ligger siden ladelinjen er koblet på denne og ikke på batteriet. Hadde det vært en annen kurs, så hadde småsikringene røket først?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda VFR750 1987 dør i fart
Ok Doktor:-) Høres ut som du er inne på noe der.
Når 30 amp sikringer ryker så skal det helst måles for å finne årsaken før de byttes. Hvis det er Solenoiden som forårsaker dette så er det kanskje en kortslutning i den, og det kan man jo måle.
Ser at en ny koster under 200,- hjem i postkassa.
Når 30 amp sikringer ryker så skal det helst måles for å finne årsaken før de byttes. Hvis det er Solenoiden som forårsaker dette så er det kanskje en kortslutning i den, og det kan man jo måle.
Ser at en ny koster under 200,- hjem i postkassa.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Honda VFR750 1987 dør i fart
Min logikk krever dog at alt er normalt når det gjelder sikringene på denne sykkelen. Den største sikringen i sikringsboksen skal kun være 20 amp. Har noen byttet den ut med en 30 amp, så er jeg jo selvfølgelig helt på jordet 

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Honda VFR750 1987 dør i fart
Fant bilder av solenoid til denne sykkelen. Noen årsmodeller har 20 a sikring på selve solenoid. Noen årsmodeller har 30 a.