Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke
Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke
Kjøpte en Aprilia rs 125 2008 modell igår, kjørte den fra Kornsjø til Oslo og alt funket som det skulle.
I dag morges når jeg skulle starte den, så ville den ikke. Skrev en melding til selgeren, og han sier at han tror det er tennpluggen som er blitt bløt.
Hvordan får jeg skrudd av tennpluggen og tørket den? Er det noe jeg kan gjøre selv?
I dag morges når jeg skulle starte den, så ville den ikke. Skrev en melding til selgeren, og han sier at han tror det er tennpluggen som er blitt bløt.
Hvordan får jeg skrudd av tennpluggen og tørket den? Er det noe jeg kan gjøre selv?
Re: Aprilia RS 125 2008 modell starter ikke
Du har ikke kommet nær startbryteren på styret? Bare for å nevne det...
Dra av plugghette og få tak i en pluggnøkkel, så kan du skru ut pluggen og sjekke. Men hva mener han med bløt? Skal da tåle å kjøre i regn.
Hvis ikke kan det være at den får feil blanding (for tjukk), etter hva jeg kan huske av 2 takter tiden (?)

Dra av plugghette og få tak i en pluggnøkkel, så kan du skru ut pluggen og sjekke. Men hva mener han med bløt? Skal da tåle å kjøre i regn.
Hvis ikke kan det være at den får feil blanding (for tjukk), etter hva jeg kan huske av 2 takter tiden (?)
-
- Motorsykkelen din: Mv Agusta F3 800 2015
Går den veldig fort rundt når du trykker på starteren?
Virker det som at den "nesten" starter, eller bare går den rundt uten antydning til start?
Virker det som at den "nesten" starter, eller bare går den rundt uten antydning til start?
Jeg er helt ny på dette, første mc. Noen video på youtube eller noe slik som viser hvordan?Toven skrev:Du har ikke kommet nær startbryteren på styret? Bare for å nevne det...![]()
![]()
Han skrev "Det kan hende den har blitt dratt for lenge på chock'n så tennpluggen har blitt bløt. Det vil si at den ikke får noe gnist, så den tenner ikke bensin."
Det høres slik ut:svein690 skrev:Går den veldig fort rundt når du trykker på starteren?
https://www.youtube.com/watch?v=T0s7DB81snI" onclick="window.open(this.href);return false;
Når jeg kjøpte den var motorvarselen på, men han sa at motoren ikke har noe problemer, og at han byttet alle sensorene uten hell, og at det derfor sannsynligvis må være elektrisk feil.
Kan sies at oljevarselen kom på når den ikke startet, så jeg fylte bare på 1 liter 2 takt olje, og varselen ble borte.
-
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Sett på tenningen og trillstart den i nærmeste nedoverbakke. Når du har fått opp farten i fri setter du den i 2. gir og slipper clutchen.
-
Antar at den har seperat oljetank som du fylte...
- freddy123
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
2t kan være litt kjipe og gjør som selger sier , jeg hadde litt samma problemene på min rs125cc særlig visst den var stått en stund. Ta av pluggen børst den blank igjen med en stålbørste , monter pluggen og start sykkelen :)
Eventuelt hør med forrige eier når pluggskiifte var utført sist , kan være pluggen begynner og bli dårlig og da blir den ekstra følsom på dette , sånn var det ihvertfall med min rs125cc .
Lykke til :)
Eventuelt hør med forrige eier når pluggskiifte var utført sist , kan være pluggen begynner og bli dårlig og da blir den ekstra følsom på dette , sånn var det ihvertfall med min rs125cc .
Prøvde, fikk litt gass i begynnelsen, men så nektet den. Den får altså ikke bensin..Reodor Felgen skrev:Sett på tenningen og trillstart den i nærmeste nedoverbakke. Når du har fått opp farten i fri setter du den i 2. gir og slipper clutchen.
Eller så kan pluggen være "tett", dratt rå blir riktig betegning?
Prøv å bytt plugg, det ordner seg nok da :)
Søk litt på google etter hvordan du skal gjøre det, evt brukemanual.
Prøv å bytt plugg, det ordner seg nok da :)
Søk litt på google etter hvordan du skal gjøre det, evt brukemanual.
Skal se om jeg får det til imorgen. Hvordan finner jeg ut hvilken type tennplugg aprilia rs 125 2008 modell bruker? Får jeg kjøpt det på biltema evt.?freddy123 skrev:2t kan være litt kjipe og gjør som selger sier , jeg hadde litt samma problemene på min rs125cc særlig visst den var stått en stund. Ta av pluggen børst den blank igjen med en stålbørste , monter pluggen og start sykkelen :)
edit:
http://www.apriliaforum.no/viewtopic.php?f=12&t=15" onclick="window.open(this.href);return false;
15hk: Ngk Br8es
20hk: Ngk Br9es
34hk: Ngk Br10eg
stemmer det?
- mortenolb
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
http://www.xlmoto.no/tennplugg-ngk--pri ... eIds=94743" onclick="window.open(this.href);return false;
- freddy123
Det skal jo stå noen nr på den gamle du demonterer :) ellers så finner du ut dette med et enkelt Google søk , om du får pluggen på Biltema er jeg ikke sikker på jeg kjøpte alltid oss mc forhandlere :)
- freddy123
Det stemmer de pluggene du har funnet frem til ja :) forskjellen er varmeutviklingen .
-
Pluggen har nok tørket til i morgen. Du har manuell choke? Tar litt tid å bli kjent med en ny sykkel.