ojda skrev:Jeg vet ikke om du har sett på denne siden jeg Freddy,
men her ligger i allefall et stort antall dagsturer, som er beskrevet
og med bilder. Samt ferdige gps-ruter, klar til å legge
rett inn på gps'n.
kurvenkoenig.de/
Den hadde ihvertfall ikke jeg sett før! Bokmerket, så er det bare å drømme seg bort... Takk
DrGreve skrev:Er det noen som har tenkt på hvordan den tynnere luften over de høyeste passene påvirker sykler med forgassermotorer? :)
Det hender at disse stopper i de øverste svingene og da hender det at en velt er resultatet på grunn av hellingen..
Jeg kjørte over Stelvio i fjor sammen med en K75. Bildet er tatt omlag halvveis opp.
Det var bare så vidt han greide å kreke seg opp siste kneiken; 1. gir og gassen helt åpen.
Innsprøytning og luftmassemåler er tingen!
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
DrGreve skrev:Er det noen som har tenkt på hvordan den tynnere luften over de høyeste passene påvirker sykler med forgassermotorer? :)
Det hender at disse stopper i de øverste svingene og da hender det at en velt er resultatet på grunn av hellingen..
Jeg kjørte over Stelvio i fjor sammen med en K75. Bildet er tatt omlag halvveis opp.
Det var bare så vidt han greide å kreke seg opp siste kneiken; 1. gir og gassen helt åpen.
Innsprøytning og luftmassemåler er tingen!
[TaSK]
Ja, det er ikke alle som tenker over problemet før sykkelen stopper i en knapp hårnålsving... Med en liten justering på forgasserne ungår man problemet. Mange ganger kan det være nok å justere opp tomgangen noen hundre rev..
Dette skjer som regel akkurat når man slipper gassen og den går ned mot tomgang, som man jo gjør like før en knapp sving :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Fartet jo litt i alpene med forgasser for noen år siden (Suzuki SV). Merket det litt i høyden, men ikke mer enn at det smalt litt mer i potta og var litt lavere effekt.
Merker at gamle gs'n har en tendens til å daue på tomgang når eg stopper for å betale bommen på tindevegen. Pleier å justere opp tomgangen litt. Eneste da er at når man kommer ned fra fjellet og stopper krysset går plutselig sykkelen på 3000rpm :-D
Litt vil nok effekttap uansett merkes i stor høyde (2000m+). Men jeg tror det er en utbredt misforståelse at sykler med injection ikke mister effekt! At div. lamba-sonder mm. kompenserer for mindre oksygentrykk er nok så, slik at tomgang og motorgange er OK, men effekt taper alle sammen, forgasser eller injection. K75'en som er nevnt ovenfor har vel også injection (hadde en selv og den hadde det i alle fall), og det var vel heller alder og servicetilstand som skapte trøbbelet, vil jeg tro. Mitt råd (til meg selv) er å gire ned før hårnåler oppover bakke (der jeg i lavlandet bruker 2. gir), og heller bruke litt turtall. Har gått fint hittil.
du trenger ikke kjøre i juni for å slippe kø. du kan kjøre 1. juli , sydeuropeerne starter ferien senere enn oss. Da tror jeg sannsyneligheten for å få med dere flest fjellpass er større enn juni også. Fort gjort at det er stengt pga snø.
alternative ruter som kan vurderes:
dag 2 : kjør gjennom mont blanc tunellen istedet, det koster 200kr i tunellbommen eller noe slikt men det er en opplevelse det også, tunellen har en katastrofal historie som du kan google. Da kan dere legge opp til La Thuile og lille st. bernhard passet begge veier.
dag 4 : vurder Grimselpass ned til Andermatt istedet og fortsett deretter oprinnelig rute og avslutt DEFINITIVT i Livigno istedet.
blitt litt endringer i ruta og har ikke noen fast rute annet en steder vi vil innom så planlegger vi ruta langs veien ned har fått meg et skikkelig kart over alpene der go-veiene er merket med grønn strek så dette blir nok bra
steder vi skal innom er
praha
bratislava
østerike
slovenia
croatia
venezia
italia
stelvio pass
og hjem så om vi rekker alt og om dette blir ruten gjenstår og se men gleder meg og tror vi får sett mye spist god mat og kost oss med noen halvlitere så dette blir nok som balsam for sjela
Mitt tips er å ikke kjøre en masse hver eneste dag, helst ingen av dagene, men ta seg tid til å nyte ettermiddagene der man har stoppet for natten. Tips to er å ta flere overnattinger på samme sted, dersom det er fint å kjøre mc i området, eller hva med en liten vandretur i fjellet?
Vi har truffet endel utkjørte folk rundt omkring, som knapt klarer å fortelle hvor de har vært, og hva de har sett
ZZR-Erling skrev:Mitt tips er å ikke kjøre en masse hver eneste dag, helst ingen av dagene, men ta seg tid til å nyte ettermiddagene der man har stoppet for natten. Tips to er å ta flere overnattinger på samme sted, dersom det er fint å kjøre mc i området, eller hva med en liten vandretur i fjellet?
Vi har truffet endel utkjørte folk rundt omkring, som knapt klarer å fortelle hvor de har vært, og hva de har sett
Et svært godt tips. Det er lett å gjøre unna maange mil per dag på transportetapper gjennom Tyskland, men det er ganske krevende å holde konsentrasjonen oppe på alpeveiene og det blir fort katastrofe om man gjør en feil. I fjellene er autovern ofte mangelvare og det er langt til bunnen av dalen. Hvor fort man blir sliten er individuelt, men jeg erfarte at 30 mil om dagen, flere dager i strekk var i overkant når vi kun kjørte på små alpeveier.
ZZR-Erling skrev:Mitt tips er å ikke kjøre en masse hver eneste dag, helst ingen av dagene, men ta seg tid til å nyte ettermiddagene der man har stoppet for natten. Tips to er å ta flere overnattinger på samme sted, dersom det er fint å kjøre mc i området, eller hva med en liten vandretur i fjellet?
Vi har truffet endel utkjørte folk rundt omkring, som knapt klarer å fortelle hvor de har vært, og hva de har sett
Et svært godt tips. Det er lett å gjøre unna maange mil per dag på transportetapper gjennom Tyskland, men det er ganske krevende å holde konsentrasjonen oppe på alpeveiene og det blir fort katastrofe om man gjør en feil. I fjellene er autovern ofte mangelvare og det er langt til bunnen av dalen. Hvor fort man blir sliten er individuelt, men jeg erfarte at 30 mil om dagen, flere dager i strekk var i overkant når vi kun kjørte på små alpeveier.
Veldig enig med dere begge. Vi har tusla rundt i Alpene og Dolomittene de siste 14 åra, og flere ganger kommet tilbake til hotellet godt fornøyd, etter en lang dagstur på 20 mil over fem - seks pass. Nyt ettermiddagene, maten og vinen. Ølet er ikke værst det heller.