Tigging i Norge
-
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Kontakt:
Re: Tigging i Norge
Den var jævlig bra Johnny 

- Tommas
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Alltid likt den historien der godt!
Jeg synes det er et snodig fenomen i Norge at det tilsynelatende er mer skambelagt å si man har 900 000 i årslønn enn å gå på trygd.
De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...
Klart at man skal ta vare på de svake i samfunnet, men når jeg tjener langt bedre på å gå på NAV enn å ta kassajobben på Rema1000 hvis jeg mister jobben er det noe som er fundamentalt galt.
For å komme tilbake til topic, er det heller ingen behov for tigging i Norge. Fordi vi har bygd opp et av verdens beste velferdssystemer, kan man gå på NAV for å få den hjelp man har krav på. Har man et berettiget krav, får man hjelp. Har man det ikke, vel, man har i det minste fått prøvd sin sak i det mest gavmilde systemet i verden.
De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...
Klart at man skal ta vare på de svake i samfunnet, men når jeg tjener langt bedre på å gå på NAV enn å ta kassajobben på Rema1000 hvis jeg mister jobben er det noe som er fundamentalt galt.
For å komme tilbake til topic, er det heller ingen behov for tigging i Norge. Fordi vi har bygd opp et av verdens beste velferdssystemer, kan man gå på NAV for å få den hjelp man har krav på. Har man et berettiget krav, får man hjelp. Har man det ikke, vel, man har i det minste fått prøvd sin sak i det mest gavmilde systemet i verden.
Nav har latt meg gå 4 måneder uten dagpenger. Så må kanskje prøve tigging jeg og. Lurer på om det er et bra sted å tigge utenfor det lokale NAV kontoret.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Jeg har aldri stemt AP eller til venstre for de og det er mye i AP sin politikk jeg ikke har særlig sans for, men det sosiale sikkerhetsnettet Norge har bygd opp bør ikke rokkes ved. At det finns råtne epler som utnytter systemet er ikke noe argument for å gjøre det heller. Da bør heller reglene tilpasses. Og i følge statistikken, så viser den at sett i forhold til hvor mange som har blitt tatt for juks satt opp mot de summene som er urettmessig utbetalt, så er det ikke akkurat lavtlønte som står for mye av jukset.. :)cevillan skrev:De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...
Det var en sak her for en stund siden som ble så forbannet på det norske skattetrykket og emigrerte til Thailand, og meldte seg ut av folketrygden. Såre fornøyd levde han glade dager der nede til han tippet på motorsykkel og havnet i koma og hjerneskadet på sykehus. Når regningene steg til over 100 tusen og karen var blakk, så måtte familien og ildsjeler her i landet starte kronerulling for å få han heim til Norge. Norge hadde ikke noe ansvar, han har jo meldt seg ut av folketrygden for han var så misfornøyd...
Poenget er at når du trenger det, så er hjelpen nær, om du betaler lite eller mye i skatt. Du også :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Vanligvis tegner man en helseforsikring da. Men for de 200-400.000 kr man betaler i skatt årlig så kunne man fått en ganske god helseforsikring.DrGreve skrev:Jeg har aldri stemt AP eller til venstre for de og det er mye i AP sin politikk jeg ikke har særlig sans for, men det sosiale sikkerhetsnettet Norge har bygd opp bør ikke rokkes ved. At det finns råtne epler som utnytter systemet er ikke noe argument for å gjøre det heller. Da bør heller reglene tilpasses. Og i følge statistikken, så viser den at sett i forhold til hvor mange som har blitt tatt for juks satt opp mot de summene som er urettmessig utbetalt, så er det ikke akkurat lavtlønte som står for mye av jukset.. :)cevillan skrev:De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...
Det var en sak her for en stund siden som ble så forbannet på det norske skattetrykket og emigrerte til Thailand, og meldte seg ut av folketrygden. Såre fornøyd levde han glade dager der nede til han tippet på motorsykkel og havnet i koma og hjerneskadet på sykehus. Når regningene steg til over 100 tusen og karen var blakk, så måtte familien og ildsjeler her i landet starte kronerulling for å få han heim til Norge. Norge hadde ikke noe ansvar, han har jo meldt seg ut av folketrygden for han var så misfornøyd...
Poenget er at når du trenger det, så er hjelpen nær, om du betaler lite eller mye i skatt. Du også :)
Nå har jeg jo blitt naver og kan ikke si at jeg er så veldig imponert over det kontoret der. Utvilsomt så bør noen av kontorene legges ned.
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Spørsmålet er vel om du unner de som ikke har råd til helseforsikring samme helsetilbudet som deg? :)JohnnyTh skrev:Vanligvis tegner man en helseforsikring da. Men for de 200-400.000 kr man betaler i skatt årlig så kunne man fått en ganske god helseforsikring.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Joda jeg gjør det. Og synes det er bra at vi har et såpass godt system som vi har i Norge.DrGreve skrev:Spørsmålet er vel om du unner de som ikke har råd til helseforsikring samme helsetilbudet som deg? :)JohnnyTh skrev:Vanligvis tegner man en helseforsikring da. Men for de 200-400.000 kr man betaler i skatt årlig så kunne man fått en ganske god helseforsikring.
Men Nav er så totalt mislykket som det går an spør du meg. Jeg måtte gå 8 uker ekstra karantene for de fant ut at mine første 8 uker ikke telte.
Må kanskje og tilføye at jeg har jo jobbet mye for NAV og ser og hører mange opplevelser med møtet med det systemet.
- poulet_cavalier
- Motorsykkelen din: R1200GS
Jeg har erfaring fra det offentlige helsetillbudet - og jeg kommer aldri til å være uten helseforsikring igjen. Jeg unner egentig ingen å være foruten.DrGreve skrev:Spørsmålet er vel om du unner de som ikke har råd til helseforsikring samme helsetilbudet som deg? :)JohnnyTh skrev:Vanligvis tegner man en helseforsikring da. Men for de 200-400.000 kr man betaler i skatt årlig så kunne man fått en ganske god helseforsikring.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Kan du gi noen konkrete eksempler på hvordan de rike flåes, og som de fattige slipper?cevillan skrev:Jeg synes det er et snodig fenomen i Norge at det tilsynelatende er mer skambelagt å si man har 900 000 i årslønn enn å gå på trygd.
Hvilken trygd tjener man langt bedre på enn en kassajobb på Rimi?
Noen snakket om myter for et par innlegg siden ... dette er myter.
Hvor mye tjener man i kassa på Rema1000?
- Busa Trond
- Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016
Ca 250,- i timenJohnnyTh skrev:Hvor mye tjener man i kassa på Rema1000?
- Shawn91
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
Busa Trond skrev:Ca 250,- i timenJohnnyTh skrev:Hvor mye tjener man i kassa på Rema1000?

Shiny side up...
Toppskatt er et eksempel på noe de fattige slipper.jhn skrev:Kan du gi noen konkrete eksempler på hvordan de rike flåes, og som de fattige slipper?cevillan skrev:Jeg synes det er et snodig fenomen i Norge at det tilsynelatende er mer skambelagt å si man har 900 000 i årslønn enn å gå på trygd.
Hvilken trygd tjener man langt bedre på enn en kassajobb på Rimi?
Noen snakket om myter for et par innlegg siden ... dette er myter.
My bad jhn, du har helt rett. Det lønner seg helt klart å jobbe. Hvis jeg mister jobben og har en lønn over 6 g vil jeg maksimalt få 308 000 kr i dagpenger i løpet av et år. En ansatt på Rema1000 har ca 312 000 (160 kr *1900 timer).
Så jeg kan altså jobbe 1900 timer for å tjene 4000 kr, eller la være å jobb og tjene 4000 kr mindre. Jeg tipper det koster mer å ta seg til jobben enn 4000 kr i året.
Bra du fikk knust den myten jhn. Nå virker alt mer fornuftig

Enig i at sikkerhetsnettet vi har i Norge er unikt og noe vi må strebe etter å opprettholde. Men samtidig må det være bærekraftig. Arbeidsledigheten stiger i takt med synkende oljepris og er nå den høyeste på 9 år. Selv om arbeidsledigheten blant ungdom er lav i europasammenheng, er den stigende for de under 25. Samtidig faller innvandrere ut av arbeidslivet rekordtidlig.DrGreve skrev:Jeg har aldri stemt AP eller til venstre for de og det er mye i AP sin politikk jeg ikke har særlig sans for, men det sosiale sikkerhetsnettet Norge har bygd opp bør ikke rokkes ved. At det finns råtne epler som utnytter systemet er ikke noe argument for å gjøre det heller. Da bør heller reglene tilpasses. Og i følge statistikken, så viser den at sett i forhold til hvor mange som har blitt tatt for juks satt opp mot de summene som er urettmessig utbetalt, så er det ikke akkurat lavtlønte som står for mye av jukset.. :)cevillan skrev:De rike skal flås, som Kolberg sa. Ja for all del. Slike tanker har vist seg å fungere i regime etter regime...
Poenget mitt er at det er for få som bærer byrdene til de mange. 1 av 3 i arbeidsfør alder er ikke i jobb. Da nærmer vi oss smertegrensen for vårt sikkerhetsnett.