Mortenolb - Multistrada 950 S
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Greit å værra tidlig ute, sa folk.
Jeg skal på reunion på folkehøyskolen utenfor Bergen om en måned, og har hittil planlagt å kjøre mc. Det blir jo eventuelt årets første tur over fjellet, men hvordan pleier forholda å være over? Det er siste helga i mai. Og hva tror man er lurest av Haukeli og Hardangervidda, om det er noe særlig fare for dårlige forhold noen av stedene?
Jeg skal på reunion på folkehøyskolen utenfor Bergen om en måned, og har hittil planlagt å kjøre mc. Det blir jo eventuelt årets første tur over fjellet, men hvordan pleier forholda å være over? Det er siste helga i mai. Og hva tror man er lurest av Haukeli og Hardangervidda, om det er noe særlig fare for dårlige forhold noen av stedene?
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Bosted: Trondheim
Re: MortenOlbs Rautetråd
Det er vell litt som lotto? For mange år siden kjørte jeg på sommerdekk i 10cm nysnø, midt på dagen, over Hardangervidda... Dette var siste helga i mai 

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Er vel en viss fare, ja! Får vel nesten se an forholda når det faktisk nærmer seg 

- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: MortenOlbs Rautetråd
Over Haukeli er det ca 12km asfalt over tregrensa, mot ca 40 over Hardangervidda. Sistnevnte har sitt høyeste punkt ca 150 mtr høyere enn Haukeli, og ligger dessuten mer eksponert for dårlig vær fra vest.mortenolb skrev:Greit å værra tidlig ute, sa folk.
Jeg skal på reunion på folkehøyskolen utenfor Bergen om en måned, og har hittil planlagt å kjøre mc. Det blir jo eventuelt årets første tur over fjellet, men hvordan pleier forholda å være over? Det er siste helga i mai. Og hva tror man er lurest av Haukeli og Hardangervidda, om det er noe særlig fare for dårlige forhold noen av stedene?
Du må bare følge med på meldingene...
Men NORMALT er det bar vei over Haukeli allerede tidlig i april. Selv den helga MCmessa var, i begynnelsen av mars, var det våt og bare vei over.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Kult kult. Har for dårlig hukommelse fra da jeg kjørte over der stadig vekk, merker jeg! 
I dag har jeg tatt oljeskiftet på mc'en, første gang jeg gjør noe helt på egenhånd med sykkelen. Riktignok med assistanse fra Toven via facebook!

Den fossa ut raskere enn jeg hadde regna med, så da vet jeg at jeg må være enda litt kjappere og dekke enda litt større område under før jeg skrur ut pluggen neste gang. Nå blir det bare storservicer som tas på verksted! Får luftfilter i posten snart, da det var på tide det også!
Ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å glede seg. Nærmer seg sommeren!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=r0cczw5jbDg[/video]

I dag har jeg tatt oljeskiftet på mc'en, første gang jeg gjør noe helt på egenhånd med sykkelen. Riktignok med assistanse fra Toven via facebook!

Den fossa ut raskere enn jeg hadde regna med, så da vet jeg at jeg må være enda litt kjappere og dekke enda litt større område under før jeg skrur ut pluggen neste gang. Nå blir det bare storservicer som tas på verksted! Får luftfilter i posten snart, da det var på tide det også!
Ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å glede seg. Nærmer seg sommeren!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=r0cczw5jbDg[/video]
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Det er noe eget og litt tilfredstillende med å skru litt selv. Selv om oljeskift er sett på som ekstremt enkelt for noen, er det faktisk mange som aldri gjør slikt. Så hypp hypp til deg. Jeg startet også på den måten. Begynte med det lille og jobbet meg opp erfaring etterhvert. Tilslutt hadde jeg skrudd alt på sykkelen selv, bortsett fra ventiljustering 

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Jepp! Er tilfredsstillende å få til ting, om enn simple saker. Hvertfall for meg som har 14-tommeltotter og er omtrent like teknisk anlagt som en nyfødt sjiraff.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Alt er utfordrende når en aldri har gjort det før
Så jeg ser ingen grunn til å ikke ha en liten seier for denne bragden. Du gjemmer deg ikke bare litt bak de 14 tommeltottene da? Greit å legge skylden på om en ikke har erfaring eller lyst å skru så mye. Det er utrolig hvor fort slike "totter" forsvinner når en får lært seg en ting eller to 


- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Tja, mulig det
Merker jo at de forsvinner litt når jeg holder på, men jeg prøvde jo å få bakdekket til å stå rett i høst, uten suksess, så kom Toven og hjalp meg, og det var egentlig gjort på et par minutter. Gjorde ikke noe annet enn det jeg hadde gjort før heller, det bare funka ikke når jeg prøvde 
Også klarte jeg jo sannsynligvis å fylle for mye olje, da


Også klarte jeg jo sannsynligvis å fylle for mye olje, da

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Ja men det er slike ting en drar lærdom av. Det er ikke alt som fungerer på papiret. Av og til må det fine touch til... Det er noe en opparbeider seg med erfaring og ved å ta litt i diverse ting. Det er forbannet å stå å kuke lenge med noe som en ikke får til. Også får noen andre det til med å gjøre mye det samme som en selv har gjort
Vi har alle vært der. Men slikt også lærer man av. Bare vent å se. Du vil få slike små A-HA (også kalt take on me) øyeblikk og bli stadig flinkere. Neste gang du vil gjøre noe. Spør en kompis som kan det om å være tilstede og bare rettlede deg når du gjør noe feil. Også må han ikke hjelpe deg når du står fast... Slik at du må tenke litt og komme med egne løsninger. Herregud så mye en lærer av slik 


- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Jepp! Er ikke så mye som trengs å gjøre, da, så tar vel litt tid. Neste blir å skifte luftfilter, men det er vel ikke noe pes.
En kompis av meg som aldri har mekka før, som fant ut at det første han skulle prøve var å skifte stempel på en moped
En kompis av meg som aldri har mekka før, som fant ut at det første han skulle prøve var å skifte stempel på en moped

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Hahaha.... det er ofte greit å starte litt smått..... Hvis ikke blir læringskurven jævlig bratt og en ender opp med å gjøre ting enda verre. Det handler om å få de små bekreftelsene underveis.
Jeg husker selv tilbake når jeg bygget hus. Å gå fra å være fornøyd med å sette inn et vindu i en vekk til å bygge et helt hus alene.
Luftfilter kan være ille nok det. Mange av de er jo så forbanna klumsete plassert
Jeg husker selv tilbake når jeg bygget hus. Å gå fra å være fornøyd med å sette inn et vindu i en vekk til å bygge et helt hus alene.

Luftfilter kan være ille nok det. Mange av de er jo så forbanna klumsete plassert

- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: MortenOlbs Rautetråd
Det hører med til historien at den starta - og skjærte seg. Nå skal han bytte sylinder 
Bygge et helt hus alene høres helt fjernt ut for meg. Har jo faglærte for sånt :-)å
Såvidt jeg har forstått på servicemanualen så er luftfilterboksen rett under tanken, så det skakke være noe stress! Jeg trenger jo ikke av med kåper engang for å få av tanken på min

Bygge et helt hus alene høres helt fjernt ut for meg. Har jo faglærte for sånt :-)å
Såvidt jeg har forstått på servicemanualen så er luftfilterboksen rett under tanken, så det skakke være noe stress! Jeg trenger jo ikke av med kåper engang for å få av tanken på min

Re: MortenOlbs Rautetråd
Gikk supert dette Morten
Da lærer du deg ventilservice, så kan du lære det bort til meg :-)å
Husker det ble mye skruing når jeg holdt på med lettsykkern, som var 2 takter. Ble vel mer skruing enn kjøring til slutt tror jeg...
Men det er veldig ålreit å få til ting selv, gir en god mestringsfølelse

Da lærer du deg ventilservice, så kan du lære det bort til meg :-)å
Husker det ble mye skruing når jeg holdt på med lettsykkern, som var 2 takter. Ble vel mer skruing enn kjøring til slutt tror jeg...


Men det er veldig ålreit å få til ting selv, gir en god mestringsfølelse

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: MortenOlbs Rautetråd
Hahaha den starta, men skar seg ja
Nå hører det med til historien at jeg har fagbrev som tømrer, men jeg hadde ikke klart å sette opp et hus første gangen jeg begynte å bygge
Selv er jeg en praktiker. Jeg liker å være selvhjulpen når det kommer til det meste. Å det jeg ikke får til, skal jeg klare å spørre meg eller lese meg fram til. hvertfall innenfor rimelighetens grenser
Alt er mulig, det umulige tar bare litt lengre tid. Før du vet ordet av det, så server du hele sykkelen din selv



Nå hører det med til historien at jeg har fagbrev som tømrer, men jeg hadde ikke klart å sette opp et hus første gangen jeg begynte å bygge


Selv er jeg en praktiker. Jeg liker å være selvhjulpen når det kommer til det meste. Å det jeg ikke får til, skal jeg klare å spørre meg eller lese meg fram til. hvertfall innenfor rimelighetens grenser

Alt er mulig, det umulige tar bare litt lengre tid. Før du vet ordet av det, så server du hele sykkelen din selv
