Snikkerens lekeplass - takk for meg....

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Låst
Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring.

Legg inn av Snikkeren »

.
Sist redigert av Snikkeren den 19 okt 2015, 22:27, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring.

Legg inn av sankyo »

En god dealer lurer deg inn i avhengigheten 8-)
Live long and prosper :janikk

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring.

Legg inn av Busa Trond »

Hoho.. det er noe mer drag i ktm en tdm vil jeg tro :D
Hvordan opplever du twin motoren på KTMen!

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring.

Legg inn av Snikkeren »

.
Sist redigert av Snikkeren den 19 okt 2015, 22:27, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring.

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:
Men jeg må bare få si det igjen. Fyyyy F*****N. Dette er en rå maskin. :yeyeye
:knegg

Var en tur i sted med 1290'en for å sjekke om sideveskene, som jeg hentet på førstegangsservice i går, hang med i svingene. Det gjorde de... ;-) .
Og så er spørsmålet om føreren gjorde det samme.
Joda... Men med litt for mye 'twist of the wrist' kan det fort skje at ting (KTM 1290 Super Adventure med 160 HK...) kommer ut av kontroll... :knegg .

Jovisst. Kjenner godt igjen følelsen som Snikkeren sitter med. Dette er brutale saker. Samtidig er 1290'en snill som et lam.
Men det skal ingenting til før villdyret våkner!

Den eneste betenkeligheten jeg hadde da jeg vurderte 1290'en som neste sykkel var salhøyden på 86 cm.
Den viser seg å være et ikke-eksisterende problem. Greier ikke helt å flatfote på begge sider, men sykkelens tyngdepunkt, lave vekt og optimale balanse gjør at dette ikke er noe problem i det hele tatt.
Prøv 1290'en, Snikkeren, så vil du ganske sikkert erfare det samme.
Men for all del; 1190'en er også en høypotent sykkel :thumleft .

Skal se det blir nye KTM på deg etter hvert... ;-)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Snikkeren »

.
Sist redigert av Snikkeren den 19 okt 2015, 22:28, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av ojda »

1290A omtales med en tørrvekt på 229kg.
Når ble det "lav vekt" i dette segmentet?
At kiloene var plassert bra derimot, det skal den ha.

http://www.bikez.com/motorcycles/ktm_12 ... e_2015.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Snikkeren »

.
Sist redigert av Snikkeren den 19 okt 2015, 22:28, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Trondgv
Innlegg: 263
Registrert: 21 feb 2015, 11:31
Motorsykkelen din: KTM 690 Duke R

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Trondgv »

Snikkeren skrev:Da har jeg vært ute en liten tur til med KTM 1190 Adventure R'en, og dette kan jeg like.

Den lystrer hver minste input i styret uten å virke nervøs. Og skal man forbi en bil er det bare å vri litt på gassrullen, så er man forbi før man aner det. Dette er rett og slett en dritmorsom sykkel å kjøre.

Så er spørsmålet: Hvordan egner den seg til lengre turer? Akkurat dette er det litt for tidlig for meg å si noe særlig om, men jeg sitter med et inntrykk av at kanskje Triumph Tiger Explorer'en er hakket bedre til langtur. Da hovedsaklig pga en mer komfortabel sal. Da snakker jeg om salen uten varme vel og merke. Den med varme i salen er like hard som KTM salen.

Kan jeg ende opp med en KTM? Det er godt mulig, men jeg tror ikke det blir 1190 Adventure R. :knegg
Hva er forskjellen på R på disse? :vs

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Snikkeren »

.
Sist redigert av Snikkeren den 19 okt 2015, 22:28, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev: Så er spørsmålet: Hvordan egner den seg til lengre turer? Akkurat dette er det litt for tidlig for meg å si noe særlig om, men jeg sitter med et inntrykk av at kanskje Triumph Tiger Explorer'en er hakket bedre til langtur. Da hovedsaklig pga en mer komfortabel sal. Da snakker jeg om salen uten varme vel og merke. Den med varme i salen er like hard som KTM salen.
Salen på 1290'en passer i hvert fall meg veldig bra. I tillegg er ergonomien så nær opp til perfekt som mulig. Tiger Explorer falt ikke i smak hos meg da jeg testet den i 2012. Moto Guzzi Stelvio "gruset" Explorer på komfort og ergonomi, slik jeg opplevde syklene etter å ha testkjørt begge like lenge, over to dager.
1290'en hever seg merkbart over Stelvio for meg som fører. Så gjenstår det å se hvordan Bakpå trives bakpå denne... Hun skrøt voldsomt av Stelvio og likte ikke Explorer (syntes 1050' var bedre på komfort).
Til søndag får jeg svar. Da blir hun med for første gang på 1290'en.

At 1290'en er brutalt kjapp fikk jeg til gangs erfare i dag da jeg etter hvert ble litt smålei av å lunte avgårde i kolonnefart på rv 33'en... :prop: :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Snikkeren »

.
Sist redigert av Snikkeren den 19 okt 2015, 22:29, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:Nå har ikke jeg prøvd Stelvio'en, men Exploreren synes jeg er en knallsykkel. Den står høyt på listen over mulig ny sykkel. :)

Ser på Cycle-ergo at sittestillingen er temmelig lik på de 3 KTM'ene. Helt lik på begge 1190'ene, og bare ørlite annerledes på 1290'en. Tror nok jeg kunne trives godt på alle 3 hvis salen var litt mykere. Noen som vet om det er forskjell på salen på de 2 1190'ene? 1290'en har jo en annen sal med varme i. Er den mykere, eller er den like hard som på 1190 Adventure R'en?
Stelvio skulle du absolutt prøve, men jeg vet at de er vanskelig å oppdrive som demosykler, dessverre. Meget god sal på disse syklene!
Når det gjelder KTM har jeg kun prøvesittet en 1190 (ikke R) og syntes salen på denne virket hard.
Det virker også 1290 salen å være også, sånn med en gang.
Men etter å ha kjørt sykkelen i snart 1500 km kan jeg begynne å konkludere med at salen er god, Meget god, faktisk. Kjenner ingen stølhet i baken og begynner man å merke tendenser til dette flytter man seg bare litt på den romslige salen og det begynnende problemet forsvinner umiddelbart.
Så langt er min vurdering av førersalen den at KTM har konstruert noe som fint egner seg til lange etapper på flere timer.
Og igjen kan jeg ikke få fullrost ergonomien nok. Helt fantastisk, det beste jeg har opplevd på de syklene jeg har eid og og de jeg har testkjørt!
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38173
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av AJ »

Må bare nevne dempingen også; utrolig bra! Intet mindre!!
Det er nesten ikke til å tro hvor heftig man kan kjøre på teleskadd vei med veidekkesprekker og humper uten å måtte oppleve at man får kraftige slag fra underlaget som forplanter seg opp i ryggen og sender deg noen centimeter opp i været fra salen.
Har aldri opplevd maken til effektiv demping!

Ellers tror jeg ikke jeg skal nevne så mye om motoreffekten annet enn at forbikjøringer er blitt et ikke-eksisterende problem... :roll
Akselerasjonen fra 0 til 100 er ikke spesielt imponerende - og heller ikke spesielt interessant, når det kommer til stykket.
Akselerasjonen man opplever når man er opp i kjørefart, derimot, er en helt annen sak :D .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Snikkerens lekeplass - Prøvekjøring KTM 1190 Adventure R

Legg inn av Snikkeren »

.
Sist redigert av Snikkeren den 19 okt 2015, 22:29, redigert 1 gang totalt.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Låst