Slagvolum: 649 cm^3
Motorytelse/effekt: 29 kW
Egenvekt med fører: 308 kg
I følge Vegvesenet (http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+for ... +klasse+A2) er en motorsykkel mellomtung hvis den har en effekt lavere eller lik 35 kW og et forhold mellom effekt og vekt lavere eller lik 0,2 kW/kg.
Effekten er under 35 kW, så den er OK for mellomtung. Forholdet mellom effekten og vekten (29 kW / 308 kg) er omtrent 0,094, som også er OK for mellomtung.
Jeg tok med slagvolumet fordi flere jeg har snakket med sa at det også spilte en rolle, men jeg fant ingenting om det på Vegvesenet. Verdiene er hentet fra Vegvesenets kjøretøyopplysninger tjeneste. Er en slik sykkel mellomtung eller tung? Eieren fortalte meg at den er akkurat over grensen, altså at den er tung, men i følge det jeg har gjort ovenfor er dette ikke sant. Jeg mistenker at eieren tror den er tung på grunn av de gamle reglene (tung var over 25 kW).
Spørsmål om klassifisering av en motorsykkel
Re: Spørsmål om klassifisering av en motorsykkel
Sykkelen kan kjøres på A2-førerkort!
Volum har ikke noe å si.
Volum har ikke noe å si.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Det er vel sykkelens egenvekt som gjelder og ikke total nyttevekt?
Hvilken A2-sykkel er 308kg?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Flott. Takk for hjelpen.KåreDump skrev:Sykkelen kan kjøres på A2-førerkort!
Volum har ikke noe å si.
308kg er med fører. Trodde det var det man skulle bruke, men uansett så er forholdet under 0,2kW.DrGreve skrev:Det er vel sykkelens egenvekt som gjelder og ikke total nyttevekt?
Hei!
Denne kan fint kjøres på A2. Samme om det står mellomtung eller tung i vognkortet så lenge den er innenfor på effekt og vekt.
Da A2-reglene kom, var det snakk om at det skulle være en begrensning på at ikke sykkelen kunne overstige 600ccm. Dette ble det imidlertid aldri noe av, så man kan kjøre så mange ccm man bare vil. Logisk egentlig, for man får jo 1400ccm Harley Davidson sykler med 40hk osv.. :-)
Denne kan fint kjøres på A2. Samme om det står mellomtung eller tung i vognkortet så lenge den er innenfor på effekt og vekt.
Da A2-reglene kom, var det snakk om at det skulle være en begrensning på at ikke sykkelen kunne overstige 600ccm. Dette ble det imidlertid aldri noe av, så man kan kjøre så mange ccm man bare vil. Logisk egentlig, for man får jo 1400ccm Harley Davidson sykler med 40hk osv.. :-)
-
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GS LC/Husqvarna 701 E
Det er et forhold mellom vekt og kw (0,2/kg). Så det setter en begrensning på hvilke volum du kan ha på en A2. 1400 HD får du ikke inn i dette regnestykket !Daniel V skrev:Hei!
Ehhh, nei det setter begrensning for hvor lett sykkel du kan ha, ikke for hvor tung den kan være!Dykkeren skrev:Det er et forhold mellom vekt og kw (0,2/kg). Så det setter en begrensning på hvilke volum du kan ha på en A2. 1400 HD får du ikke inn i dette regnestykket !

Du kan ikke ha mer enn 0,2kw pr kg sykkel, men du kan godt ha flere kg pr kw.
Skal en mellomtung sykkel ha 35kw må den veie minst 175kg.
Så en sykkel på 305kg og 35kw er innafor!
Denne Harleyen har tørrvekt på 300+ kg, og kan kjøres på A2
Mens en Suzuki RGV250 ikke vil kunne kjøres på A2, selv om den ble plombert ned til 35kw, siden egenvekten på den er fattige 128kg.
I never apologize.