Jeg hører du sier det. Ganske mange karer som har samme syn på egne ferdigheterSnikendeugle skrev:Selv har jeg ikke billappen, men kan kjøre bil bedre enn mange jeg kjenner som har lappen...

Jeg hører du sier det. Ganske mange karer som har samme syn på egne ferdigheterSnikendeugle skrev:Selv har jeg ikke billappen, men kan kjøre bil bedre enn mange jeg kjenner som har lappen...
Hvis man trekker fra alle som kjører ruset, uten lappen og bedriver det som kalles ekstrematferd er det plutselig ikke så farlig å kjøre sykkel lengre.Kjøring i ruspåvirket tilstand og kjøring uten førerkort utgjør hver for seg ca. 20 % av dødsulykkene. De som kjører ruset kjører også ofte uten førerkort, og utgjør en stor andel av de ulykkene hvor ekstremadferd var utløsende faktor for ulykken. Ekstremadferd utgjør hele 33 % av ulykkene. 80 % av førerne i disse ulykkene var registrert med anmeldelse til Politiet for vinningskriminalitet, narkotika, vold, skadeverk, trafikkovertredelser eller annet. I de fleste tilfellene var det registrert mange anmeldelser pr. person. Arbeidsgruppa mener at dette er viktig kunnskap som gjør at mange av tiltakene som gjøres i dag som føreropplæring, kampanjearbeid og lignende, sannsynligvis ikke vil virke på den store gruppa som omkom på grunn av ekstremadferd. Politiets arbeid med kontrolltiltak vil øke oppdagelsesrisikoen, men med et allerede belastet rulleblad kan oppdagelsesrisikoen ha en vesentlig mindre preventiv virkning.
Kommer ingen vei med ydmykhetHaymaker skrev:Jeg hører du sier det. Ganske mange karer som har samme syn på egne ferdigheterSnikendeugle skrev:Selv har jeg ikke billappen, men kan kjøre bil bedre enn mange jeg kjenner som har lappen...
ejs skrev::-
Selvsikkerhet på veien er omvent proposjonal med alder.
Når jeg var 18-20 år var jeg verdens beste sjåfør, er ikke like sikker på det nå.
Forresten ... jeg vil heller si at selvinnsikt er proposjonal med alder.jhn skrev:ejs skrev::-
Selvsikkerhet på veien er omvent proposjonal med alder.
Når jeg var 18-20 år var jeg verdens beste sjåfør, er ikke like sikker på det nå.
Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.jhn skrev:For et par tre fire år siden var det en undersøkelse som viste at 80% mente de var en bedre sjåfør enn gjennomsnittet ... var du med på den undersøkelsen?![]()
Det er visstnok en vedtatt sannhet at man regnes ikke som en erfaren og trygg sjåfør før man har kjørt 7 år, med en årlig kjørelengde på ca 15.000 km. Det blir vel ca 100.000 km. Mange mener at det også er litt lite.
Det har til og med vært påstått her inne at om man ikke kjører 30.000 km i året på en mc, er man en utrygg og uerfaren motorsyklist .... men den blir litt drøy
Enten er du et sjeldent tilfelle med litt ekstra talent ... eller overvurderer du kanskje deg selv?
Stort sett enig. Siden jeg ikke vet noe om han, forholder jeg meg til det eneste jeg vet, og det er hans syn på egne ferdigheter og hva statistikken sier om det samme.cevillan skrev:Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.jhn skrev:For et par tre fire år siden var det en undersøkelse som viste at 80% mente de var en bedre sjåfør enn gjennomsnittet ... var du med på den undersøkelsen?![]()
Det er visstnok en vedtatt sannhet at man regnes ikke som en erfaren og trygg sjåfør før man har kjørt 7 år, med en årlig kjørelengde på ca 15.000 km. Det blir vel ca 100.000 km. Mange mener at det også er litt lite.
Det har til og med vært påstått her inne at om man ikke kjører 30.000 km i året på en mc, er man en utrygg og uerfaren motorsyklist .... men den blir litt drøy
Enten er du et sjeldent tilfelle med litt ekstra talent ... eller overvurderer du kanskje deg selv?
Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).
Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.
Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...
:[-o< :[-o< :[-o<cevillan skrev: Det som er helt sikkert er at erfaring i seg selv er overvurdert. Det er trening som gjør mester. Hvordan du velger å bruke dine tilmålte km pr. sesong er langt mer avgjørende enn hvor mange km pr. sesong du ruller. Eller hvor mange sesonger du har rullet tidligere.
Ingenting er mer dustete enn folk som skriver "livets harde skole" under utdanning, som at alder og erfaring i seg selv er en kompetanse (og underforstått at de som tar utdanning ikke går den samme skolen).
Et par dager på bane gir gjerne mer kjøreteknisk kompetanse enn et år med godværskjøring, og 6000 km med variert by- og landeveiskjøring gir bedre trafikkforståelse enn 30 000 autobahn-km.
Så jeg tror snikende ugle kan ha hold i sine ord. Men du vet, de eldste er fortsatt eldst...
Ingen automatikk i noe av dette, men generelt kan man vel si at man får gradvis bedre selvinnsikt etter som tiden går, noe annet hører vel til sjeldenhetene. Om man er psykisk frisk og har normal evne til å ta lærdom er jeg overbevist om at selvinnsikten øker med tiden.LordShaft skrev:Jeg kjenner en kar som har kjørt sykkel i 25 år uten å ha vært i asfalten. Er dette flaks? Er folk som har vært i asfalten bedre sjåfører enn en som ikke har vært i asfalten? Er det tilfeldigheter, eller kan denne karen være langt mer dyktig på 2 hjul, og gjerne lese situasjoner bedre enn noen andre av oss?![]()
Nå er jeg ikke så sikker på at selvinnsikt kommer så mye sterkere med årene. Syn, hørsel, reflekser, osv svekkes med alderen. Så en eldre sjåfør selv med mange års erfaring (erfaring hva er definisjonen av det) vil gradvis bli dårligere i trafikken.![]()
Eller kanskje ungdommen er helt på jordet?
Må vel bare innrømme at jeg ikke er noen ungfole lenger, men jeg har lassevis med erfaring fra alt mulig av kjøretøy (alt fra moped til vogntog).LordShaft skrev: Nå er jeg ikke så sikker på at selvinnsikt kommer så mye sterkere med årene. Syn, hørsel, reflekser, osv svekkes med alderen. Så en eldre sjåfør selv med mange års erfaring (erfaring hva er definisjonen av det) vil gradvis bli dårligere i trafikken.