Dette er en skikkelig jåleidrett
Landevei er noe helt annet terrengsykling. Det er en sosial idrett for oss mosjonister, og det er en synlig idrett.
...
For oss begynte dette med at vi på landeveien kunne trene og prate samtidig.
Det er kanskje sannheten bak at det sykles så mye i bredden?
Det er greit det, men det er ikke spesielt hensynsfullt.
Det er forskjell på velteavstand og helt over i motsatt kjørefelt. Syklistenes Landsforening har bedt om 1,5m avstand. De fleste kjørefelt er over 2,5m.
Trafikkreglene tillater forbikjøring i samme kjørefelt - gjør det f.eks. mulig å kjøre forbi med MC på vei med midtdeler -> men der trengs det mer opplysningsarbeide for dette er de fleste bilister ikke klar over. Men har opplevd et par ganger at bilister er klar over det og legger seg helt til høyre.
Forskjellen på å måtte helt over i motsatt kjørebane er at f.eks. syklister, gående, mopeder, MCer imot også vil begrense forbikjøringsmulighet - kontra halve bilen i hvert kjørefelt med god nok avstand både til passerende og møtende.
Det er ingen som har noe imot å kjøre helt over i motsatt kjørefelt når det er null trafikk imot - men i sentrale strøk så er det ofte syklister, mopeder, MCer gående som lufter hunden osv osv. Man unngår mange "full stopp" ved å holde seg til 1,5m eller "velteavstand" -
hvis syklistene ikke insisterer på å sykle flere i bredden.
Leveregler for Holmenkollen CK
1. Det viktigste er å se bra ut.
...
10. Reflekser, seteveske, pumpe og skjermer skal ikke komme innen 2m fra sykkelen din.
...
27. Bilister som irriterer skal møtes med obskøne håndbevegelser og sinte tilrop. Gjerne på italiensk.
