"Lordshaft": denne tråden er det mest forkvakla makkverket på denne siden til nå. La meg forklare deg om det:
("I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly "
Jeg er nok ikke en av disse"nettvennene" dine som står i kø i påvente av å bli fornærmet av den storvokste besservisser-trafikanten som gjerne stanser på veiskulder for å dele av sin trafikale visdom med alle disse uvitende medtrafikantene. Du kan jo prøve.....)
Noe av det jeg leser her er nok skrevet av andre enn deg.....de står nok i køen din. Jeg gidder ikke å sortere så nøye.
Min bakgrunn: er 54 år, har hatt lappen på bil og MC siden 1978, har drevet aktiv sykkelsport siden 1972 og har tusenvis av mil bak meg i bil, på MC og ikke minst på sykkel. De siste 30 årene har jeg nærmest daglig syklet til og fra jobb i oslotrafikken. Og jeg trener (dessverre) fortsatt langs gater og veier, i "kondomdress". Med dette føler jeg med kvalifisert til en mening i denne sammenhengen.
Hvis jeg skulle stoppe alle bilister og belære dem om sine dumheter så hadde jeg aldri kommet meg til jobb eller hjem igjen. Jeg ser daglig et 10-tallls "lovbrudd" som noen kalte det i denne tråden. Jeg nevner i fleng: kjøre for fort, ikke blinke, kjøre på rødt, ikke være aktpågivende og varsom, feil plassering, ulovlig forbikjøring, ikke overholdt vikeplikt, bruk av mobiltelefon (alltid, på alle lyskryss og mens man kjører), parkering i sykkelfelt, ulovlig stans og i tillegg agressiv og egoistisk fremferd i verdensklasse.
Hvis du, eller en annen "stor" medtrafikant hadde forsøkt å stanse meg , det være seg i bil, på MC, på sykkel eller gående så hadde jeg nok tenkt "stor og dum", og ikke "stor og klok" eller "stor og skummel". Beklager det. Det er ålreit å være høy, men høy på seg selv er nok en mindre verdsatt form for "høyde".
Det at MC-folk senker seg til et lavmål der man beskriver sykkelryttere som "glorete kondomkledde" osv er jo morsomt. Hva med å ta en titt på seg selv? Sidrompa skinndress, glorete goretex, ryggmerker, glorete plastbøtter på hode, karbonknokkelhansker, speilvisir osv. R-sykler med 200 hk og knepukker uten en ripe? Bare vås. Kjøp heller moped, eller kanskje en racersykkel og en kondomdress(?) Glorete kondomdress betyr synlig i trafikken.....akkurat som gul vest på MC. Nevnte jeg gul vest?????
Ikke glem at sykkelsport og sykkel som fremkomstmoiddel er et viktig bidrag til mange positive sider av vårt samfunn. Det er plass til alle, og trivselen blir utrolig mye bedre om vi senker skuldrene, tar en bolle, hører på radio og heller går litt i oss selv. Alle grupper, og ikke minst jeg selv, har fortsatt mye å lære om egen fremferd i trafikken. Og det er poenget; egen fremferd, og ikke henge seg så mye opp i alle andres.
I mine øyne har du 2 valg: bli trafikklærer og frels din trafikale verden på den måten. Alternativt kan du slutte å bedrive frivillig trafikkopplæring på veiskulderen. Du er sikkert flink, men det er jo vi andre også.......

Faktisk er vi bortimot verdensmestere alle sammen, bak rattet altså. På sykkel må nok de fleste av oss trene litt først. Jeg gir meg aldri:-)
Forøvrig avslører du en stor mangel på kunnskap om trafikkforhold i "utlandet", hvor nå det måtte være. Du glemmer bl.a. å nevne at sykkelryttere har en meget høy status i trafikken, bl.a. i danmark, tyskland, frankrike, spania, nederland, belgia, portugal, italia, osv osv. Kanskje du skulle starte "sykkelskole" der????