Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Æ e I Nice på firmaet si regning I helga. Og her er sesongen I gang for lengst.
Så svaret må bli 17.
Så svaret må bli 17.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Jompa skrev:Æ e I Nice på firmaet si regning I helga. Og her er sesongen I gang for lengst.
Så svaret må bli 17.

I Nice ja... :-)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
På tide med et livstegn igjen.
Skrivelysta er så smått begynt å komme tilbake, uten at jeg skal ta helt av med oppramsing av vinter og vår.
Jeg vil uansett legge inn et bilde i fra påska, som ble tilbrakt hjemme i år.
Madammen ble ryggoperert i slutten av februar, og jeg hadde ikke lyst til å dra på hytta alene.
Så det ble noen korte skiturer hjemmefra med hundene.
I kveld tok jeg årets første tur, og sesongen 2015 er dermed formelt åpnet for min del.
Sykkelen har fått litt oppshining/ fornying i vinter med nye skiver fremme, nytt kåpeglass og ei lodda kobling på motortemp.sensoren.
Den jeg endelig avslørte som synderen for ca ett år siden....
Bremsene fungerte fint uten vibrering, men tar litt dårlig. Regner med at de må gå seg litt til før "bettet" kommer.
Kåpeglasset ? Tja, vet ikke helt. Kanskje litt mindre vind, det virker som lufta treffer høyere opp på hjelmen.
Men når jeg kjører med åpent visir er det verre enn før, tror jeg
Motoren fungerer i hvert fall kjempefint.
Ingen rykking, fusking og "nysing". Trur nesten det er første gang den har gått så pent etter en vinter i garagen.
Måtte ta etpar funksjonstester, og opp til 8000 går den omtrent perfekt.
Har også kjøpt ett Uclear intercomsett fra AJ for ei stund siden.
Er litt usikker på hvordan det funker, og hadde ikke mobilen med i dag. Så settet er ikke skikkelig prøvd enda.
Bare litt hjemmetesting med å ringe meg sjøl fra hjemmetelefonen, og da hører jeg min egen stemme kjempegodt i høyttalerne.
Hvordan jeg høres ut i andre enden vet jeg ikke, det er naturlig nok litt vanskelig å snakke i to telefoner, når den ene er montert opp mot headsettet i
hjelmen. Og hjelmen er på hodet.
Har også prøvd å ringe kjerringa med hjelmen på, men ho hørte meg nesten ikke.
Samtidig fikk jeg "bøttelyd" i høyttalerne. Rart.
Her er sykkelen med nye skiver og nytt kåpeglass, tatt for en mnd siden.
Skrivelysta er så smått begynt å komme tilbake, uten at jeg skal ta helt av med oppramsing av vinter og vår.
Jeg vil uansett legge inn et bilde i fra påska, som ble tilbrakt hjemme i år.
Madammen ble ryggoperert i slutten av februar, og jeg hadde ikke lyst til å dra på hytta alene.
Så det ble noen korte skiturer hjemmefra med hundene.
I kveld tok jeg årets første tur, og sesongen 2015 er dermed formelt åpnet for min del.
Sykkelen har fått litt oppshining/ fornying i vinter med nye skiver fremme, nytt kåpeglass og ei lodda kobling på motortemp.sensoren.
Den jeg endelig avslørte som synderen for ca ett år siden....
Bremsene fungerte fint uten vibrering, men tar litt dårlig. Regner med at de må gå seg litt til før "bettet" kommer.
Kåpeglasset ? Tja, vet ikke helt. Kanskje litt mindre vind, det virker som lufta treffer høyere opp på hjelmen.
Men når jeg kjører med åpent visir er det verre enn før, tror jeg

Motoren fungerer i hvert fall kjempefint.
Ingen rykking, fusking og "nysing". Trur nesten det er første gang den har gått så pent etter en vinter i garagen.
Måtte ta etpar funksjonstester, og opp til 8000 går den omtrent perfekt.
Har også kjøpt ett Uclear intercomsett fra AJ for ei stund siden.
Er litt usikker på hvordan det funker, og hadde ikke mobilen med i dag. Så settet er ikke skikkelig prøvd enda.
Bare litt hjemmetesting med å ringe meg sjøl fra hjemmetelefonen, og da hører jeg min egen stemme kjempegodt i høyttalerne.
Hvordan jeg høres ut i andre enden vet jeg ikke, det er naturlig nok litt vanskelig å snakke i to telefoner, når den ene er montert opp mot headsettet i
hjelmen. Og hjelmen er på hodet.
Har også prøvd å ringe kjerringa med hjelmen på, men ho hørte meg nesten ikke.
Samtidig fikk jeg "bøttelyd" i høyttalerne. Rart.
Her er sykkelen med nye skiver og nytt kåpeglass, tatt for en mnd siden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Sprint
- Innlegg: 566
- Registrert: 10 sep 2010, 16:23
- Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
- Bosted: Karmøy
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Godt å høre at kawaen er friskmeldt
og ser bare lekker ut .Bra utført arbeid Jompa 


For livets glade gutter går solen aldri ned.
- Olav K
- Innlegg: 2668
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Bosted: Odda/Rosendal
Re: Jompa, en mann i femtiårene....
Den ser virkelig strøken ut den Kawaen din
Er så kult med klassikere som er i flott stand!!
Håper du får en flott sesong der nord

Er så kult med klassikere som er i flott stand!!
Håper du får en flott sesong der nord

http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Joda, sykkelen begynner etterhvert å bli ganske bra.
Selv om jeg har havna langt unna den egentlige ideen, 100 % original.
Det har blitt både 4/1 -anlegg, høyt kåpeglass og EBC skiver fremme.
Pluss en haug av skruer fra nærmeste jernvarebutikk..... men de fungerer like godt som japanske skruer.
Må vel snart ta og finne frem en plankebit, plastslange og kabelstifter og lage meg synkroniserngsverktøy, ble inspirert av en eller annen i "hvahardugjortmedmceendknidagtråden"
Det var vel fhv medlem Kmann som først lanserte verktøyet ?
Selv om jeg har havna langt unna den egentlige ideen, 100 % original.
Det har blitt både 4/1 -anlegg, høyt kåpeglass og EBC skiver fremme.
Pluss en haug av skruer fra nærmeste jernvarebutikk..... men de fungerer like godt som japanske skruer.
Må vel snart ta og finne frem en plankebit, plastslange og kabelstifter og lage meg synkroniserngsverktøy, ble inspirert av en eller annen i "hvahardugjortmedmceendknidagtråden"
Det var vel fhv medlem Kmann som først lanserte verktøyet ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Laga meg eit sjølv hin dagen, men det blir litt enklere når en berre har to sylindere da :-P


- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Blir det egentlig enklere når man har 2 kontra 4 sylindere? Prinsippet blir jo det samme, bare flere målinger. Trenger jo bare måle 2 og 2 sylindere?
(Sync'e 1&2, deretter 3&4, og så 2&3 til slutt, eller?)
Jeg har ei rekke med 4 målere, men vurderer å dele rekka i 2... Bare mye styr med 4 målere som må justeres først... Det beste er vel egentlig slange...
(Sync'e 1&2, deretter 3&4, og så 2&3 til slutt, eller?)
Jeg har ei rekke med 4 målere, men vurderer å dele rekka i 2... Bare mye styr med 4 målere som må justeres først... Det beste er vel egentlig slange...

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Tja, med sånn heimemekk som eg har drive med så er det enklere med 2.norse900 skrev:Blir det egentlig enklere når man har 2 kontra 4 sylindere? Prinsippet blir jo det samme, bare flere målinger. Trenger jo bare måle 2 og 2 sylindere?
(Sync'e 1&2, deretter 3&4, og så 2&3 til slutt, eller?)
Jeg har ei rekke med 4 målere, men vurderer å dele rekka i 2... Bare mye styr med 4 målere som må justeres først... Det beste er vel egentlig slange...
4 sylindere da må man til med referansepunkter eller målestreker slik at alt blir likt. Eg har bevist sørga for at eg har plass til to rør til slik at eg får målt fire i slengen.
Eg såg eit triks på youtube for å justere alle målerene på en gang, dette var på en to sylindra da, men han kobla slangene til syl1 og 2 isammen ved hjelp av et t-stykke slik at begge kunne justeres på en gang. Har du tre t-stykker så burde du vel kunne gjøre det samme med alle fire ?
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Første gang jeg "justerte" klokkene så brukte jeg en sylinder, kobla på en slange om gangen og justerte alle så de viste likt. Andre gang målte jeg bare 2, og brukte ikke klokke 3&4 i det hele tatt.
Når det gjelder "referansepunkt": hvis 1&2 er like, 3&4 er like, og man til slutt justerer 2&3 (som er sammenkoblingspunket mellom 1/2 og 3/4, så burde det funke? Når man justerer mellom 2&3, så følger jo 1&4 med "på lasset" (siden 1&2 / 3&4 er like. Har fungert greit, men kanskje det bare har vært flaks?? (Eller en metode som bare fungerer på enkelte forgassere? (Mikuni))
T-stykke mellom var jo og en ide. Å måle dem parvis må jo funke. Får ta turen innom en akvariebutikk å se hva de har i skuffene
Når det gjelder "referansepunkt": hvis 1&2 er like, 3&4 er like, og man til slutt justerer 2&3 (som er sammenkoblingspunket mellom 1/2 og 3/4, så burde det funke? Når man justerer mellom 2&3, så følger jo 1&4 med "på lasset" (siden 1&2 / 3&4 er like. Har fungert greit, men kanskje det bare har vært flaks?? (Eller en metode som bare fungerer på enkelte forgassere? (Mikuni))
T-stykke mellom var jo og en ide. Å måle dem parvis må jo funke. Får ta turen innom en akvariebutikk å se hva de har i skuffene

BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Himmelfartsdagen ble brukt til noe så ukristelig som å skru på sykkeln.
Synkronisering av innsugspjeld.
Æ laga meg verktøy av plankemodell, kobla på cyl 1 og 2, og nr 1 stakk tvert av med seiern. Alt vannet føk direkte inn i nr 1.
Prøvde på nytt, med olje i slangen. Regna med at oljen ikke skulle renne like fort som vannet, og at æ dermed fikk mulighet til å justere.
Samme resultat som med vann, bortsett fra at eksosen ble blå i stedet for hvit.
"Plankemodellen" med en slange på en bordbit fungerer mao bare om forgassere/ innsugsspjeld er ganske godt innstilt i utgangspunktet.
Men det finnes da annet verktøy.
Æ har et gammelt vakummeter liggende i garasjen. Kobla opp slanger på to og to cylindere og sammnligna.
Nr 4 hadde langt høyere vakum enn de andre. Årsak, løs låsemutter på justeringsskruen.
Heldigvis var 2 og 3 nesten like.
Det var umulig og komme til justeringa i midten og det ble etter hvert glovarmt under tanken som bare var løfta opp 10 cm i bakkant.
Fikk til slutt ganske jevnt vakum, etter bortimot 100 justeringer og målinger.
Det varierte vel med omtrent 2 kpa.
Vakummeteret er et vi brukte på jobb for en del år siden. Lett å lese av.
Og resten av verktøyet.
En lang 8mm kopp og et avsagd skrujern gjorde susen. Løsne låsemuttern, tre skrujernet gjennom koppen, juster.
Ut med skrujernet, på med skralla og stram muttern.
Enkelt ? Ja og nei. Når man strammer opp låsemutteren endres vakumet litt. Så det gjelder å legg inn litt margin før man strammer til.
Tålmodighet er stikkordet.
Og resten av verktøyet. Batteriene kommer fra lommelykta og verktøyet kommer fra samme butikk som det ene batteriet.
Synkronisering av innsugspjeld.
Æ laga meg verktøy av plankemodell, kobla på cyl 1 og 2, og nr 1 stakk tvert av med seiern. Alt vannet føk direkte inn i nr 1.
Prøvde på nytt, med olje i slangen. Regna med at oljen ikke skulle renne like fort som vannet, og at æ dermed fikk mulighet til å justere.
Samme resultat som med vann, bortsett fra at eksosen ble blå i stedet for hvit.
"Plankemodellen" med en slange på en bordbit fungerer mao bare om forgassere/ innsugsspjeld er ganske godt innstilt i utgangspunktet.
Men det finnes da annet verktøy.
Æ har et gammelt vakummeter liggende i garasjen. Kobla opp slanger på to og to cylindere og sammnligna.
Nr 4 hadde langt høyere vakum enn de andre. Årsak, løs låsemutter på justeringsskruen.
Heldigvis var 2 og 3 nesten like.
Det var umulig og komme til justeringa i midten og det ble etter hvert glovarmt under tanken som bare var løfta opp 10 cm i bakkant.
Fikk til slutt ganske jevnt vakum, etter bortimot 100 justeringer og målinger.
Det varierte vel med omtrent 2 kpa.
Vakummeteret er et vi brukte på jobb for en del år siden. Lett å lese av.
Og resten av verktøyet.
En lang 8mm kopp og et avsagd skrujern gjorde susen. Løsne låsemuttern, tre skrujernet gjennom koppen, juster.
Ut med skrujernet, på med skralla og stram muttern.
Enkelt ? Ja og nei. Når man strammer opp låsemutteren endres vakumet litt. Så det gjelder å legg inn litt margin før man strammer til.
Tålmodighet er stikkordet.
Og resten av verktøyet. Batteriene kommer fra lommelykta og verktøyet kommer fra samme butikk som det ene batteriet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang


Jeg sveiste en 6mm bolt 90 grader ut på hylsa.
Da kunne jeg holde igjen med skrujernet når jeg strammet låsemutteren...

If it ain't broke, I'll break it.
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Var redd motoren skulle suge opp alt sjølv men det gikk bra, tenkte eg skulle lage en restriktor til slangene da for å dempe vakuumpulsene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
I ettermiddag var jeg fast bestemt på at i kveld skulle det kjøres.
Sluddbygene fra lørdag var nesten glemt, og temperaturen stigende. Litt sol var det også i ettermiddag.
Og så kom regnet.
Fikk forresten en fin kveldstur sist fredag. Noen mil hit og dit langs favorittveiene.
Bremsene tar merkbart bedre enn de gjorde første gang jeg prøvde dem, til gjengjeld bråker de noe helt grønnjævlig.
Særlig i sakte fart.
Tenk deg at du kommer glidende gjennom tettbygd strøk, med åpent visir i finværet.
På litt avstand ser du en ung dame som skal til å følge sin skrøpelige, gamle mor over gangfeltet.
Du slakker ned, Barbie og Barbara, hvis vi kan kalle dem det, begynner å krysse veien.
Når du er ca 20 meter unna, sender Barbie sitt peneste smil i mot deg, men siden Barbara er dårlig til beins går det litt tregere med dem enn du først trodde.
Du klemmer bremsa forsiktig inn, og da kommer det verste bremseskriket du kan tenke deg, av typen polsk trailer.
Barbie hyler opp og Barbara knekker sammen i sjokk............
Heldigvis var dette bare et tenkt tilfelle :-)å
Sluddbygene fra lørdag var nesten glemt, og temperaturen stigende. Litt sol var det også i ettermiddag.
Og så kom regnet.
Fikk forresten en fin kveldstur sist fredag. Noen mil hit og dit langs favorittveiene.
Bremsene tar merkbart bedre enn de gjorde første gang jeg prøvde dem, til gjengjeld bråker de noe helt grønnjævlig.
Særlig i sakte fart.
Tenk deg at du kommer glidende gjennom tettbygd strøk, med åpent visir i finværet.
På litt avstand ser du en ung dame som skal til å følge sin skrøpelige, gamle mor over gangfeltet.
Du slakker ned, Barbie og Barbara, hvis vi kan kalle dem det, begynner å krysse veien.
Når du er ca 20 meter unna, sender Barbie sitt peneste smil i mot deg, men siden Barbara er dårlig til beins går det litt tregere med dem enn du først trodde.
Du klemmer bremsa forsiktig inn, og da kommer det verste bremseskriket du kan tenke deg, av typen polsk trailer.
Barbie hyler opp og Barbara knekker sammen i sjokk............
Heldigvis var dette bare et tenkt tilfelle :-)å
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i femtiårene....sesongen er i gang
Jompa skrev: Du slakker ned, Barbie og Barbara, hvis vi kan kalle dem det, begynner å krysse veien.
