Hei :)
Er det en kategori her inne på forumet hvor jeg kan legge inn spørsmål ang import av MC? Har lett litt rundt, og ikke funnet noe jeg synes "passer", og vil nødig mase på feil sted :)
Regler for import av MC
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Re: Regler for import av MC
Heisan MoogMoog skrev:Hei :)
Er det en kategori her inne på forumet hvor jeg kan legge inn spørsmål ang import av MC? Har lett litt rundt, og ikke funnet noe jeg synes "passer", og vil nødig mase på feil sted :)

Velkommen hit til MCsiden.no

Husker ikke i farten hvilke tråder, men det du etterspør har vært opp til diskusjon flere ganger.
Men en repetisjon skader helt klart ikke. Regner med at flere melder seg på etter hvert.
JanK her inne importerer fra Italia, for øvrig:
http://www.mcimport.it" onclick="window.open(this.href);return false;

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
AJ skrev:Heisan MoogMoog skrev:Hei :)
Er det en kategori her inne på forumet hvor jeg kan legge inn spørsmål ang import av MC? Har lett litt rundt, og ikke funnet noe jeg synes "passer", og vil nødig mase på feil sted :)![]()
Velkommen hit til MCsiden.no.
Husker ikke i farten hvilke tråder, men det du etterspør har vært opp til diskusjon flere ganger.
Men en repetisjon skader helt klart ikke. Regner med at flere melder seg på etter hvert.
Takk for det, og takk for svar:)
Har søkt i en del tråder, og de tar ikke opp de spørsmålene jeg har :) (ikke hva jeg har funnet ut ihvertfall) Gjelder regel om transport i forhold til fortolling, da jeg kan ordne transport selv (gjennom bekjente) :) Får se an litt om noen melder seg, og takk for link :)
AJ skrev:Heisan MoogMoog skrev:Hei :)
Er det en kategori her inne på forumet hvor jeg kan legge inn spørsmål ang import av MC? Har lett litt rundt, og ikke funnet noe jeg synes "passer", og vil nødig mase på feil sted :)![]()
Velkommen hit til MCsiden.no.
EDIT: Ser at jeg klarte å sende svaret to ganger

Sist redigert av Moog den 11 mai 2015, 22:35, redigert 2 ganger totalt.
- Kawagutten
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Du må betale moms av transport uansett om du transporterer selv eller ikke hvis det var det du lurte på?
Tar du ikke vare på kviteringer for transporten legger tollvesenet på kr 2500 som du må betale moms av,minste pris hvis ikke du kan bevise at du har brukt mindre.
Tar du ikke vare på kviteringer for transporten legger tollvesenet på kr 2500 som du må betale moms av,minste pris hvis ikke du kan bevise at du har brukt mindre.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Hei :-)Kawagutten skrev:Du må betale moms av transport uansett om du transporterer selv eller ikke hvis det var det du lurte på?
Ja, jeg må betale de som har tilbudt hjelp, men kan spare en god del på dette :-) Men spiller det noen rolle hvordan de frakter den med seg, bare de drar innom den Norske tollen, og alt av papirer er i orden? Slik som: Faktura på frakt, originalt vognkort, kopi av kjøpekontrakt, VIN-nummer i forhold til originalt vognkort osv? Stiller tollvesenet noen krav til dette?
Til meg sa de (tollvesenet) at de egentlig ikke brydde seg om hvordan den ble fraktet, bare de stoppet i den Norske tollen og betalte moms av fraktutgifter og kjøpesum. Og at tollen fikk sjekket Vin-nummer på sykkel opp mot vognkort. Engangsavgiften betaler jeg jo senere, når den er satt i stand og forevist trafikkstasjonen.
Dette er bare et prosjekt jeg har tenkt å handle, og de som ev hjelper meg, kan ta dette med seg på turen hjem.
Men føler meg ikke trygg på at dette stemmer helt, og vil nødig bli sittende med noe jeg aldri får skilter på

Hmmm... Håper dette ble forståelig

EDIT: Slik jeg forsto de på tollen, kunne de som skulle hjelpe meg med å få prosjektet hjem, bare skrive en faktura til meg, også brukte tollen denne for å beregne moms. Jeg var helt åpen på dette, og sa det var for å spare penger, da det blir nok å koste på allikevel :-)
- Kawagutten
Du trenger ikke faktura på frakt men de som frakter bør da vise kviteringer på f.eks bensin,bompenger og evnt. ferje.
Du kan frakte den hjem hel eller i deler,på henger eller kjøre den hjem for egen maskin hvis du vil så er det ikke noe de henger seg opp i.
Hvilket land skal du hente den fra?
Du kan frakte den hjem hel eller i deler,på henger eller kjøre den hjem for egen maskin hvis du vil så er det ikke noe de henger seg opp i.
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
TakkerKawagutten skrev:Du trenger ikke faktura på frakt men de som frakter bør da vise kviteringer på f.eks bensin,bompenger og evnt. ferje.

Er i USA, Florida, og de som kan hjelpe meg bor der nede, så de tar jo en "roadtrip" til Norge i ny og ned, og sa de bare kunne ta den med seg. Er jo nesten bare ei ramme, om jeg velger å la motor og gir (som er gåent) pluss litt til bli igjen. Må jo kjøpe godkjente lykter osv her hjemme uansett.
De hjelper meg også å se over dette, om det lønner seg å kjøpe :-) Jeg kjenner ikke de som tilbyr hjelp kjempegodt, men har meget gode felles venner, så de er å stole på.
Men skjønte på de at de ikke orker å måtte dra innom alle tollsteder, når de skulle være greie å hjelpe(og jeg vil da lage minst mulig bry for dem) :-) Jeg trodde kanskje dette måtte registreres i hvert land de passerer, og det er på dette punktet jeg lurte på om jeg hadde misforstått tollvesenet, for de sa jo at eneste krav var kvittering på betalt frakt (om det var privat spilte ingen rolle etter det jeg forsto), samt at man selvfølgelig stopper innom tollen på vei inn i Norge.
EDIT: Så det holder ikke at de eventuellt bare skriver en regning til meg på f.eks 4000,- for at de har tatt den med hjem? De må spare på absolutt alt av kvitteringer? Føler at jeg maser høl i hue på dem serru

- Kawagutten
Det er en del info her :http://nmcu.org/om-kj-p-salg-av-mc
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Takk for link, ble litt klokere av den ogsåKawagutten skrev:Du trenger ikke faktura på frakt men de som frakter bør da vise kviteringer på f.eks bensin,bompenger og evnt. ferje.

Beklager maset, men da lurer jeg på en siste ting, da det virker som du har litt peiling på dette.
Så om de gir meg en "vettug" pris, på hele frakten, så trenger de ikke skrive ned alle bensinfyllinger, ta vare på alt av kvitt osv? Jeg tenkte å tilby de rundt 5000,- Da sparer jeg rundt 3000,- Og det aller viktigst, er at jeg da også får den hjem mye raskere

Og om de ikke hadde skrevet en faktura, så er det viktig med alt av kvitt på utgifter i forbindelse med turen?
Har jeg forstått dette riktig nå? For på siden du linket til på Nmcu, skriver Tollvesenet at om du ikke har transittdokumenter, så utstedes dette på stedet.
Hvis det er såpass enkelt, ville jeg gjerne gjøre det på denne måten, for da er det jo null stress for de som hjelper meg. Da møter jeg de på grensen, og gjør opp alt med Tollvesenet

- Kawagutten
Faktura på frakt eller kviteringer på utgifter får dere se på hva som passer for dere.
Jeg har ikke importert fra statene før men tror du bør kjøpe en så hel sykkel som mulig så ikke det blir noe oppbyggingsavgift på toppen av det hele og skaffe TUV papirer på akkurat den sykkelen du skal kjøpe men her får noen andre komme å rette på meg hvis det er feil for jeg har ikke alltid husken med meg.
Jeg har ikke importert fra statene før men tror du bør kjøpe en så hel sykkel som mulig så ikke det blir noe oppbyggingsavgift på toppen av det hele og skaffe TUV papirer på akkurat den sykkelen du skal kjøpe men her får noen andre komme å rette på meg hvis det er feil for jeg har ikke alltid husken med meg.
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Hei igjen, og takker for svarene :)
Etter å ha sendt en laaaang mail til Tollvesenet, så ringte de meg opp. Da fikk jeg endelig snakket med en spesialist :-)
Han kunne fortelle at de bryr seg ikke om hvordan jeg fraktet den. Eneste kriteriet er at jeg må ha en faktura fra de som hjelper meg, og møte på en norsk tollstasjon f. eks Svinesund. (på vei inn i Norge) De var kun interessert i utgiftene jeg hadde, og kjøpekontrakt.
De ville bare ha pengene sine, og hvordan jeg frakter den til Norge spiller ingen Rolle.
Og etter det jeg har forstått, er det vel akkurat hva du har forklart
Jeg sa også at de som skal hjelpe meg ville ikke ha ansvar for å passe på alt av kvitt på båter osv, men dette faller automatisk vekk så lenge vi har avtalt en fast pris!
Så takk for hjelpen, for det gjorde slik at jeg hadde noe konkret å spørre de om
Etter å ha sendt en laaaang mail til Tollvesenet, så ringte de meg opp. Da fikk jeg endelig snakket med en spesialist :-)
Han kunne fortelle at de bryr seg ikke om hvordan jeg fraktet den. Eneste kriteriet er at jeg må ha en faktura fra de som hjelper meg, og møte på en norsk tollstasjon f. eks Svinesund. (på vei inn i Norge) De var kun interessert i utgiftene jeg hadde, og kjøpekontrakt.
De ville bare ha pengene sine, og hvordan jeg frakter den til Norge spiller ingen Rolle.
Og etter det jeg har forstått, er det vel akkurat hva du har forklart

Jeg sa også at de som skal hjelpe meg ville ikke ha ansvar for å passe på alt av kvitt på båter osv, men dette faller automatisk vekk så lenge vi har avtalt en fast pris!
Så takk for hjelpen, for det gjorde slik at jeg hadde noe konkret å spørre de om