
Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Hei,da var førekortet trygt i lomma i dag...
Bestod på første forsøk. Så nå begynner jakten på sykkel... Kjøreskole sykkelen var en Honda CF650F noe jeg trivdes og fant meg til rette på...dog så måtte jeg stå på tærne for å rekke ned.. altså ganske kort i beina med mine 171cm høy,og liker og sitte ganske oppreist når jeg kjører. Det jeg lurte på er om noen har prøvd en CF650F og en Yamaha MT 07 og kunne si meg noen forskjeller. Skal som sagt få kommet meg avgårde og få prøvd en MT07,men har ikke noen anledning til det med det første derfor er jeg ute etter erfaringer med de to syklene både positive og negative. Den CF650F er jo en 4sylindret motor og MT07 er 2 sylindret motor. Så om noen kan anbefale en av de to eller har noen erfaringer så kom med dem... :)

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Gratulerer med førerrett for MC
!
CF650F eller MT-07?
MT-07, hands down.
Mer moro med to enn fire
!

CF650F eller MT-07?
MT-07, hands down.
Mer moro med to enn fire

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Bosted: Drammen
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Grattis med lappen!
2 eller 4 sylindre...?
Alle vet jo at 3 er det rette antallet!
Det gjelder vel egentlig bare å prøvekjøre så mange du kan, du kjenner det når du suser avgårde på "din" sykkel.
Kan jo også sjekke dette nettstedet for å kikke litt på setehøyde og sittestilling:
http://cycle-ergo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Er selv 175cm og passer perfekt på Triumphen min.

2 eller 4 sylindre...?
Alle vet jo at 3 er det rette antallet!

Det gjelder vel egentlig bare å prøvekjøre så mange du kan, du kjenner det når du suser avgårde på "din" sykkel.
Kan jo også sjekke dette nettstedet for å kikke litt på setehøyde og sittestilling:
http://cycle-ergo.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Er selv 175cm og passer perfekt på Triumphen min.

2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Har prøvd MT09 og må si den var enormt deilig å ha med å gjøre. Var en sykkel jeg selv kunne vurdert faktisk.
Men når det er sagt. Har jeg lest xyvind's logg som har fått seg en Honda CB 650 F. Og jeg må jo si den var utrolig lekker.
Se sykkelen på Xyvinds logg:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=150
Men uten å ha prøvd Hondaen. MT 07 for meg.
Elruts

Men når det er sagt. Har jeg lest xyvind's logg som har fått seg en Honda CB 650 F. Og jeg må jo si den var utrolig lekker.
Se sykkelen på Xyvinds logg:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=1 ... &start=150
Men uten å ha prøvd Hondaen. MT 07 for meg.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Gratulerer med fersk lapp! God følelse :-)
Blir feil av meg å anbefale Hondaen bare på grunnlag av at det er den jeg har kjøpt. Så det skal jeg ikke gjøre. Jeg ville ha en rekkefirer, da det er motorsykkel for meg (i hvert fall akkurat nå). Lyden, turtallsregisteret, kraften, den myke gangen. Jeg var på Yamaha for å se på MT-syklene, og syntes at 07 var veldig liten, alt for liten til meg (184cm). Prøvesatt 09, og den føltes riktig, men jeg har ikke råd til å forsikre den uansett.
Hondaen har alt jeg ville ha, sykkelen føles som en større sykkel og er estetisk veldig pen (nå sklir det ut her :-D) og her fikk jeg prøvekjøre også. I tillegg tilbød de meg det dobbelte i innbytte for gamlesykkelen min, sammenlignet med Yamaha-forhandleren, og forsikringen er veldig lav.
Jeg så en MT-07 på Tyrigrava i kveld, med Akrapovic-anlegg og det hele. Den var kul å se på og hørtes veldig bra ut. Mtp. høyden din ville jeg da kanskje gått for MT-07. Dra og prøvekjør, det er utrolig morsomt!
Blir feil av meg å anbefale Hondaen bare på grunnlag av at det er den jeg har kjøpt. Så det skal jeg ikke gjøre. Jeg ville ha en rekkefirer, da det er motorsykkel for meg (i hvert fall akkurat nå). Lyden, turtallsregisteret, kraften, den myke gangen. Jeg var på Yamaha for å se på MT-syklene, og syntes at 07 var veldig liten, alt for liten til meg (184cm). Prøvesatt 09, og den føltes riktig, men jeg har ikke råd til å forsikre den uansett.
Hondaen har alt jeg ville ha, sykkelen føles som en større sykkel og er estetisk veldig pen (nå sklir det ut her :-D) og her fikk jeg prøvekjøre også. I tillegg tilbød de meg det dobbelte i innbytte for gamlesykkelen min, sammenlignet med Yamaha-forhandleren, og forsikringen er veldig lav.
Jeg så en MT-07 på Tyrigrava i kveld, med Akrapovic-anlegg og det hele. Den var kul å se på og hørtes veldig bra ut. Mtp. høyden din ville jeg da kanskje gått for MT-07. Dra og prøvekjør, det er utrolig morsomt!
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?

____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Takker for tilbakemeldinger...Er vel nok det eneste rette å komme seg av gårde å få prøvd en MT07,men må vel vente til jeg har fått førekortet i plast av vegvesenet og ikke det papir arket jeg har nå. :-) Er det noen svakheter eller andre ting som angår kvaliteten på de to overnevnte syklene som det er noe bry seg om,tenker da på om dårlig lys,dårlig demping eller andre ting?
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Jeg har ikke kjørt noen av dem, men jeg tror ikke demperne på noen sykler er noe du bør frykte med det første. Du har mer enn nok med å bli kjent med sykkelen (eller motorsykkel generelt) og det er nok ikke demperne som evt. gjør at du går på snørra med det første. Kjøp den sykkelen du liker best og kos deg med den. Du vil på sikt uansett finne noe som er "bedre" og behovene dine vil nok muligens endre seg i takt med erfaringen du får.MorganX skrev:Takker for tilbakemeldinger...Er vel nok det eneste rette å komme seg av gårde å få prøvd en MT07,men må vel vente til jeg har fått førekortet i plast av vegvesenet og ikke det papir arket jeg har nå. :-) Er det noen svakheter eller andre ting som angår kvaliteten på de to overnevnte syklene som det er noe bry seg om,tenker da på om dårlig lys,dårlig demping eller andre ting?
Det er vel ingen åpenbare svakheter på sykelene du nevner så vidt jeg vet, men man får jo så klart litt hva man betaler for. Går mann opp litt i pris så får man litt mer effekt i samme motor og det har kanskje blitt lagt mer penger i bremser/dempere samt i selve konstruksjonen for å holde vekten nede og da kreves dyrere materialer etc.
Du vil nok uansett ble vant med den sykkelen du kjøper på godt og vondt. Du vil bli vant til demperne, bremsene etc. og kjøre deretter.
En ting er vertfall sikkert. Din neste sykkel vil uansett være den "beste" for deg.

Jeg vil tro ut fra spesifikasjonene at MT07 kanskje vil FØLES morsommere med mer krefter der du trenger dem. En typisk sykkel jeg kan se for meg er lett og dra wheelies med hvis dette er noe du kommer til å øve deg på. Men dette er en god dose synsing fra min side. Uansett, det er ingen tvil om at du får MYE sykkel for pengene uansett hvem du velger her

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
I din situasjon er igrunn valget så enkelt å lett det er nesten ikke til å tro
Hvilken sykkel syns du ser best ut?
Det er den sykkelen du skal ha! Det er så mye du skal lære, bli kjent med osv at de tekniske kvalitetene i sykkelen og de marginale forskjellene som er på disse to modellene er ingen ting du kommer til å tenke på de første sesongene
Ta den du syns ser kulest ut. Som du helst vil trille forbi folket i gata på
Gratulere så mye med lappen forresten

Hvilken sykkel syns du ser best ut?
Det er den sykkelen du skal ha! Det er så mye du skal lære, bli kjent med osv at de tekniske kvalitetene i sykkelen og de marginale forskjellene som er på disse to modellene er ingen ting du kommer til å tenke på de første sesongene

Ta den du syns ser kulest ut. Som du helst vil trille forbi folket i gata på

Gratulere så mye med lappen forresten

- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
I tillegg skal du spørre deg selv: er det viktig for deg hvordan den som entuellt skal sitte bakpå har det, og hvor mye bagasje og hvilken bagasjeløsning du eventuellt ønsker deg.
Har prøvekjørt MT07`n og det var en kvikk liten sak det, selvom det var en a2 versjon
Bra blir det nok uansett valg
Gratulerer med lappen og snart ny sykkel
Har prøvekjørt MT07`n og det var en kvikk liten sak det, selvom det var en a2 versjon

Bra blir det nok uansett valg

Gratulerer med lappen og snart ny sykkel

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Hondaen har en helt nydesignet motor, konstruert for å ha mer bånndrag og mellomregister. Jeg hadde en 600cc-sykkel før denne også, og jeg merker godt de ekstra kreftene nederst på turtallet. Nå har ikke jeg prøvekjørt MT07, så det kan godt hende den har enda mer krefter på lavt turtall. Det er vanskelig å sammenligne de når man kun har kjørt én av de. Virker for meg som to veldig gode sykler. Yamaha er nok et veldig trygt og godt valg 

- sankyo
- Innlegg: 566
- Registrert: 12 aug 2013, 14:30
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
- Bosted: Oslo
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Vanskelig å komme med gode innspill, men noe av det morsomste med å ha lappen er jo akkurat den muligheten du har for prøvekjøring. Det er jo en opplevelse i seg selv.
Live long and prosper 

Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Personlig er jeg helt uenig i at man skal velge etter hva man synes der finest ut, man ser ikke en dritt av sykkelen når man sitter og kjører på den, og motorsykkelestetikken er ikke akkurat så veldig fin uansett. Kjøp det som føles best å kjøre.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Valgets kvaler... Honda CF650F eller Yamaha MT07?
Man ser jo ikke en dritt av bilen når man kjører heller, men det er da strengt tatt festligere å ta seg en kjøretur om man kjører en bil som skiller seg litt ut estetisk, ut fra egne preferanser. Blir litt som å mene at det er det samme åssen klærne ser ut, bare dem er gode å gå i samt ha på seg.
Så jeg mener man bør velge den sykkelen man føler ser best ut av disse to. Man vil uansett venne seg til ulemper/fordeler. Du vil uansett med 95% sansynlighet finne ut på sikt hva du bør velge/unngå ved neste korsvei. I starten er det viktigste å bli kjent med sykkelen og kjøre MYE. Antall år med sertfikatet har intet noe å si på erfaringen. ANtall kjørte kilometer derimot er en langt bedre pekepinn på hvor erfaren man kan kalle seg.
Jeg startet med en 1300 cruiser etter at jeg fikk lappen i fjor og var overbevist om at dette var mc livet for meg. Joda, en kort stund så hadde jeg det som plommen i egget. jeg var storfornøyd med sykkelen og var på mange lange turer. Det vil nok uansett være en sykkelen jeg kommer til å huske best av de jeg har hatt da den jo tross alt var min første sykkel og gleden av å kjøre sykkel var langt større da enn den er nå når jeg har blitt mer "varm" i trøya. Det er fortsatt en sann glede å kjøre sykkel, men jomfrudagene er over.
Jeg ønsket etter hvert en sykkel som var mer svingvillig og lettere og manøvrere i trafikk etc. Dermed så ble det en sykkel som jeg har i dag. I førsten når jeg kjørte denne så var alt bare helt feil da jeg var vant til cruiseren. Men man blir vant til det meste og etter ca. 2.000km. så følte jeg at livet hadde tatt en ny vending i positiv forstand.
Så derfor så mener jeg du bør kjøpe sykkelen som tilltaler deg mest av disse to. Ikke tenk på spesifikasjoner og sittestilling etc. Å modifisere sykkelen i etterkant til å passe nettopp DEG er jo halve gleden
Så jeg mener man bør velge den sykkelen man føler ser best ut av disse to. Man vil uansett venne seg til ulemper/fordeler. Du vil uansett med 95% sansynlighet finne ut på sikt hva du bør velge/unngå ved neste korsvei. I starten er det viktigste å bli kjent med sykkelen og kjøre MYE. Antall år med sertfikatet har intet noe å si på erfaringen. ANtall kjørte kilometer derimot er en langt bedre pekepinn på hvor erfaren man kan kalle seg.
Jeg startet med en 1300 cruiser etter at jeg fikk lappen i fjor og var overbevist om at dette var mc livet for meg. Joda, en kort stund så hadde jeg det som plommen i egget. jeg var storfornøyd med sykkelen og var på mange lange turer. Det vil nok uansett være en sykkelen jeg kommer til å huske best av de jeg har hatt da den jo tross alt var min første sykkel og gleden av å kjøre sykkel var langt større da enn den er nå når jeg har blitt mer "varm" i trøya. Det er fortsatt en sann glede å kjøre sykkel, men jomfrudagene er over.
Jeg ønsket etter hvert en sykkel som var mer svingvillig og lettere og manøvrere i trafikk etc. Dermed så ble det en sykkel som jeg har i dag. I førsten når jeg kjørte denne så var alt bare helt feil da jeg var vant til cruiseren. Men man blir vant til det meste og etter ca. 2.000km. så følte jeg at livet hadde tatt en ny vending i positiv forstand.
Så derfor så mener jeg du bør kjøpe sykkelen som tilltaler deg mest av disse to. Ikke tenk på spesifikasjoner og sittestilling etc. Å modifisere sykkelen i etterkant til å passe nettopp DEG er jo halve gleden
