Ca 2.000 etter oljeskift. Skal jeg skifte olje selv så gjør jeg det like før fellesferien og lamgturen min til vestlandet i juli.thewiz skrev:Hvor langt har du kjørt siden oljeskiftet da?
Alltid greit å lære seg da
Hvilken motorolje til 2014 Street Triple R?
- Bjerknez
- Innlegg: 24586
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken motorolje til 2014 Street Triple R?
- mortenolb
- Innlegg: 3618
- Registrert: 03 mai 2013, 23:02
- Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
- Bosted: Hobøl
Re: Hvilken motorolje til 2014 Street Triple R?
Har du ikke intervall på hver 10.000 på service? Da er det greit å bytte olje ca. midt i mellom tenker jeg.
Re: Hvilken motorolje til 2014 Street Triple R?
Olja blir jo svart etter 100 mil..

Men som over, det gjør jo ingen skade utenom lommeboka å bytte oftere


Men som over, det gjør jo ingen skade utenom lommeboka å bytte oftere

- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: Hvilken motorolje til 2014 Street Triple R?
Må da være bortkasta penger å skifte olje og filter etter 200mil
De fleste sykler har vel olje-intervall på 6000-10000km, og filter annenhver gang.. Og vil tro din har hver 10000 for olje og hver 20000 for filter. Men for all del hvis det kun er for å lære litt, kjør på :-) Men ellers skjønner jeg ikke vitsen. Og at olja blir litt svart etter en liten stund viser jo bare at olja virker som den skal. Er jo ikke ødelagt for det. 


Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: Hvilken motorolje til 2014 Street Triple R?
Det er rettskraftig dom i EU/EØS på at oljeskift og vedlikehold etter kjøretøyprodusentens anbefalinger er tillatt uten at det går utover garanti så lenge en bruker orginaldeler, anbefalt smøremiddel og tar vare på kvitteringen. Den samme dommen førte til oppblomstring av tredjepartskjeder som mekonomen, meca og skruvat mfl. da dommen også slo fast at definisjonen av orginaldeler ikke trengte å bety merkeprodusentens egne deler, men at deler laget for det aktuelle kjøretøyet etter fabrikantens spesifikasjon var godt nok.
Når det gjelder olje er det like mange råd som mc entusiaster. Så lenge du bruker en olje beregnet for motorsykkel av en kjent fabrikant er du helt innenfor er min mening. Selv bruker jeg Valvoline da vi fører dette på jobben og er strålende fornøyd. Bruker delsyntetisk fordi jeg bytter olje hver 3000km, da har det absolutt ingenting for seg å bruke helsyntetisk.
Å ta oljeskift imellom servicene er gull verdt og forlenger motorens levetid betraktelig uansett hva serviceintervallene sier. Å skifte olje uten å bytte filter er etter min mening også noe tull. Selv om filteret klarer å samle opp mer partikler enn hva som skapes ila. ett oljeskiftintervall er det så billig og enkelt å ta filteret i samme slengen at det ikke er vits å spare den hundrelappen på det, tilbake får man olje som beholder egenskapene sine betraktelig lengre.
Her er Valvoline sitt råd for din sykkel :
http://valvoline.no/vsmorehandbok_ny.aspx?nr=195
Når det gjelder olje er det like mange råd som mc entusiaster. Så lenge du bruker en olje beregnet for motorsykkel av en kjent fabrikant er du helt innenfor er min mening. Selv bruker jeg Valvoline da vi fører dette på jobben og er strålende fornøyd. Bruker delsyntetisk fordi jeg bytter olje hver 3000km, da har det absolutt ingenting for seg å bruke helsyntetisk.
Å ta oljeskift imellom servicene er gull verdt og forlenger motorens levetid betraktelig uansett hva serviceintervallene sier. Å skifte olje uten å bytte filter er etter min mening også noe tull. Selv om filteret klarer å samle opp mer partikler enn hva som skapes ila. ett oljeskiftintervall er det så billig og enkelt å ta filteret i samme slengen at det ikke er vits å spare den hundrelappen på det, tilbake får man olje som beholder egenskapene sine betraktelig lengre.
Her er Valvoline sitt råd for din sykkel :
http://valvoline.no/vsmorehandbok_ny.aspx?nr=195
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Hvilken motorolje til 2014 Street Triple R?


Men ja, skifter du olje, ja så skifter du filter også der er jeg helt enig. På ducati skiftet jeg olje hver 5000. På RR'en min nå skifter jeg hver 6000

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.