Juicebox skrev:jhn skrev:Ja, det hjelper å ruse motoren litt, det har jeg alltid gjort. Men en std sykkel ligger vel rundt 90 dB ved ca 3000 rpm, og om man ruser opp burde alle som har behov for det høre deg ... man behøver ikke noe effektpotte for å bli hørt med 5-6-7-8000 rpm. Bare tull.
Logisk at man hører en med høyere lyd bedre og som videre vil få oppmerksomheten til bilførerne... ja bedre. Lyd fanger oppmerksomheten vår langt bedre enn feks en refleksvest.
Fin video som forklarer lyden
[video]
https://www.youtube.com/watch?v=Y_XsRGg_Dus[/video]
Ja, det er logisk ... men jeg mener at å ruse en lovlig motor gir nok dB til å fange oppmerksomheten til hvem som helst i nærheten.
Den videoen var vel grei nok på sin måte, men det kom vel ikke frem noe ny og revolusjonerende viten akkurat.
Han nevner dyr ... dyr har liten forståelse av lyd, avstand og farten til det som lager lyden. Ved høy fart (landeveisfart) har de omtrent ingen peiling overhodet. Det er ikke lydnivået som er problemet for dyra, de har stort sett myye bedre hørsel en vi har.
Jeg må stoppe flere ganger pga rein, hver gang jeg kjører sykkel. Jeg har prøvd å ruse motoren ved forskjellige avstander til dyra. Det nytter ikke før jeg er 20-30 meter unna ... lengere unna driter de i lyden, eller rettere sagt, de forstår ikke at sykkelen/lyden er en trussel før den er helt nær. Sånn er det med elg også. Og fugler som kråker, ravn og måker f.eks.
Det er i alle fall min erfaring, og jeg har prøvd mye for å finne mest effektive måte å skremme de av veien.
De ser på avstand, ikke på lyd ... litt enkelt sagt.