Kjapp vurdering av KTM 1290 SA etter 3500 kjørte km. inspirert av måten
Tommas gjorde det på
Utseende:
Liker utseendet, jeg. Synes fortsatt nebbløse adv.sykler ser best ut...
Gjennomført KTM design med fargevalg som harmonerer godt. Liker til og med utforming og utseendet på eksosanlegget.
Motor:
Motoren er bare strålende! Myk og fin på lavturtall i lavgir selv om den har tendenser til litt rykk og napp innimellom. Men annet er ikke å vente på en såpass stor V-2'er som dette.
Ingen voldsom 0-100 akselerasjon. Voldsomheten i kraftskyvet kommer straks man har fått opp farten og kommet opp i girene. Sjettegiret funker best som et overgir i hastigheter utover de vi har i Norge... Men funker også ned i hastigheter under 70 km/t. Men for å gi full rulle herfra anbefales i stedet å hakke ned til femte.
Mellomakselerasjonen er brautende, for å si det sånn. Uten TC'en innkoblet er forhjulsløft mer hovedregelen enn unntaket hvis man ikke er passe varsom med høyrehånda. Tror jeg. Har ikke prøvd...
Girkassa er smøremyk og noe av det beste jeg har vært borti.
Synes dog girkassa på Stelvio er mer tettsteget og mer i harmoni med motorens effekt- og dreiemomentskurve.
Som nevnt ovenfor er er sjettegiret et mer typisk overgir enn det jeg har opplevd på tidligere sykler.
Men det er helt klart krefter nok i motoren til å utnytte høygiret fullt ut – på de rette strekningene på kontinentet...
Motorlyd:
Motorlyden er så som så. Orginaleksosen legger selvfølgelig en demper på brutalitetsbrølene.
Men jeg har faktisk begynt å sette pris på originallyddempingen og ser ikke for meg at kommer til å bytte til slip-on på denne.
Bremser:
Brembo. Bra bremser. Enkelt og greit. Lettdoserte, vibrasjonsfrie og effektive.
Støtdemping/chassis:
Semiaktivt demperoppsett hvor "Comfort" funker svært bra på slitte og skadde veier her på Hadeland.
Jeg overraskes stadig av hvor godt dette funker på ujevn vei.
Fagverksrammern i stål virker solid og stiv. Så langt ingen opplevelse av "logring" ved kraftig akselerasjon.
Sykkelen oppleves som svært retningsstabil, også i svinger.
Kraftig antidive funksjon. Langt mer enn på de forrige syklene jeg har hatt. Litt uvant i starten, men har begynt å sette pris på det.
Mindre antidive i andre kjøremoduser enn "Sport". De andre er "Street", "Rain" og "Offroad".
Har så langt ikke prøvd "Rain" og "Offroad".
Elektronikk:
Masse elektronikk og alt fungerer. Skulle bare mangle siden det er en ny sykkel...
Nevner her bare noen få ting som varmeholker i tre trinn. Langt bedre enn fryktet og ikke minst mer effektive enn de som satt på Stelvio'en. Mange OEM varmeholker er ikke helt på nivå med uoriginale, som f.eks. Oxford.
Varmesetene er imidlertid den store overraskelsen. Disse er svært effektive! Også passasjeren satte pris på denne funksjonen.
En annen funksjon som jeg synes er bra er "Favorites" menyen i cockpit hvor man kan plukke ut sine fem favorittvisninger, som f.eks. utetemp., motoroljetemp. og andre visninger man foretrekker å på skjermen under kjøring.
Ergonomi:
Sittestillingen passer meg bra. Avstand til styret og styrebredden er bortimot ideell. Knevinkelen er også god og uanstrengt, omtrent som på de foregående syklene jeg har hatt. Salen krever en del tilvenning, kjenner jeg. Oppleves som hard, men har egenskaper i form av materialvalg i stopping som gjør at den gir god støtte og oppleves som mer komfortabel over tid enn hva førsteinntrykket gir.
Justerbar vindskjerm med innebygd luftspalte øverst (samme prinsipp som bl.a. Laminar Lip) Skjermer godt mot farstvind oglite turbulens. Ingen eksepsjonell løsning, men funker helt greit og som forventet. Virker solid, komplisert uforming gjør den dog vanskelig å se gjennom. Intet problem for meg siden skjermen står i nedre stilling. Kunne gjerne vært enda kortere for min del...
Kvalitet/Økonomi/Value for money:
Noen "billige" plastkonstruksjonsdetaljer, men totalt sett virker sykkelen godt gjennomtenkt og solid.
God value for money med mye utstyr, som styredemper, crashbars, midtstøtte og integrerte sideveskefester og til og med bakdemper 'hugger' som standard i tillegg til effektiv cruisekontroll, flere motorprogrammer og alt det andre som delvis er nevnt ovenfor.
Konklusjon:
Trolig den beste sykkelen jeg har hatt. I hvert fall den som er best utstyrt og med sprekest motor.
Nevner til slutt at jeg også er fornøyd med de originale sideveskene, som virker å være bedre enn hva mange erfarne KTM eiere har gitt uttrykk for på ADV rider forumet.
Nevner også at det kan være utfordrende å få sykkelen opp på midstøtta med påmonterte sidevesker.
Ikke pga. tyngden, men pga. utformingen av midtstøtta.