Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av RuneMC »

Husk alle at vi har en tverrpolitisk "vaktbikkje" for våre rettigheter som heter NMCU - anbefaler at alle melder seg inn der, siden det er den eneste organisasjonen som med noe tyngde får gjennomslag for at vi nettopp kan bruke kollektivfeltet og kjøre gjennom offentlige bomringer gratis.

De er også pådrivere for at det monteres underskinner på autovern i yttersvinger f.eks. hvor det i utgangspunktet er en sterk faglig motpart som heter Vegvesenet, som ikke umiddelbart ser noen grunn til å bruke penger på dette...

Det er ikke slik at disse rettighetene historisk har kommet av seg selv, det er fordeler motorsyklistene som gruppe har måttet aksjonere og kjempe for!
Hva har NMCU oppnådd?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg syns egentlig ikke MC-er må være noe spesielt priveligerte med tanke på kollektivfelt osv. til å begynne med jeg da.

Det fungerer helt greit å kjøre i mellom bilene istedenfor i kollektivfeltet.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

-Morten-
Innlegg: 10
Registrert: 20 mai 2015, 08:55
Motorsykkelen din: siste sykkel Honda CBR600
Sted: Fannrem,s ør trøndelag

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av -Morten- »

Snikendeugle skrev:Jeg syns egentlig ikke MC-er må være noe spesielt priveligerte med tanke på kollektivfelt osv. til å begynne med jeg da.

Det fungerer helt greit å kjøre i mellom bilene istedenfor i kollektivfeltet.
Er uenig! da jeg kjørte sykkel for noen år siden, benyttet jeg meg ofte av kollektivfeltet inn mot Trondheim. Nå er det nok sikkert mye mindre MC i Trondheim enn i Oslo, så dem hindrer i hvert fall ikke noe av kollektivtrafikken. å kjøre mellom når det er Busser liker jeg veldig dårlig da de holder på sin rett, samt at de fleste i personbiler som ikke har sykkelerfaring er noen veldige egoister Har kjørt nedover Europa og der synes jeg bilister tar mye mer hensyn og bruker speil og blinklys.. og godtar at de i venstrefil kjører raskere..i Hamburk viket bilkøen til siden slik at MC`ene kom forbi og vi kjørte i 50-60. Det hadde ikke skjedd her i Norge. Føler meg mye tryggere på Autobhan i 180 enn i 80 i Norge!

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av RuneMC »

Snikendeugle skrev:Jeg syns egentlig ikke MC-er må være noe spesielt priveligerte med tanke på kollektivfelt osv. til å begynne med jeg da.

Det fungerer helt greit å kjøre i mellom bilene istedenfor i kollektivfeltet.
Nå er jo retten til å kjøre imellom bilene (lanesplitting) noe som NMCU har ordnet for oss motorsyklister !!!
I Tyskland er ingen av delene tillatt.
I USA ser man forskjellen på stater der lanesplitting er tillatt med få ulykker og der det ikke er tillatt - hvor MC da er utsatt for å bli påkjørt bakfra av biler.

Kollektivfelt øker selvfølgelig sikkerheten for oss myke trafikanter enda noen hakk, pluss det går mye fortere å kjøre 80 i kollektivfelt enn 30-40 imellom bilene.

Ellers er det mange steder hvor det er innskrenket veibredde nå pga veiarbeid osv og da er det ikke så greit å kjøre imellom.

Men, men, forskjellige meninger, det er ihvertfall VELDIG lett å miste rettigheter om man ikke er bevisst på å beholde de...
1980: [NMCU] Sørget for at motorsykler fikk kjøre i kollektivfeltet
Når vegmyndighetene opprettet kollektivfelt sørget NMCU for at tohjulingene fikk rett til
å bruke dette. Også i andre europeiske land kjemper motorsyklistene nå for å oppnå
denne retten, men Norge er foreløpig et av få land i Europa der dette er regelen og
ikke et unntak.
Sist redigert av RuneMC den 21 mai 2015, 08:57, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Voksen
Innlegg: 325
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av Voksen »

Når det gjelder utslipp så er nok MC ille ja. Ingen katalysator(?) eller krav som sjekkes hvert andre år.
Trailer en nok det kjøretøyet som forurenser minst i forhold til hvor mye vekt den flyttet , og MC er nok verstingen i andre enden.

For min del så er det ikke noe tema med kollektivfelt da jeg bor på "landet", men endel av hensikten med de er vel å få folk til å ta bussen?
Hvis det ikke går kjappere der så blir det vel flere og flere som vurderer å kjøre selv og kutter kollektivtransport?
For folk som ikke kjører MC har jeg full forståelse for at de mener at vi også bør ut av kollektivfeltet og kanskje tvinge noen ganske få av oss inn i bussen.
Blir ikke overrasket hvis vi sammen med endel andre blir skviset ut av kollektivfeltet for å gjøre bussene mye kjappere enn resterende trafikk.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av RuneMC »

Voksen skrev:Når det gjelder utslipp så er nok MC ille ja. Ingen katalysator(?)
...
Blir ikke overrasket hvis vi sammen med endel andre blir skviset ut av kollektivfeltet for å gjøre bussene mye kjappere enn resterende trafikk.
* Nyere MC har katalysator. Dessverre fjerner mange den for å få "slipon"-mye lyd.

* Bussene kommer ikke kjappere fram uten motorsykler i kollektivfeltet. Vi er en liten gruppe med små kjøretøy som filtrerer imellom annen trafikk som sandkkorn imellom store steiner. Det er jeg som ser baksiden av bussene og ikke omvendt... I lyskryss hindrer vi heller ingen om vi "sniker oss forbi" fordi vi er langt av gårde før bussen klarer å komme halvveis over krysset.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av jhn »

RuneMC skrev: ..........
Men OK, dropp akkurat drivstoff-debatten da (Det var da voldsomt som MC folk ønsker å "skyte seg selv i foten"...). Nok av andre gode grunner til at vi bør kunne fortsette å bruke kollektivfeltet.
Jeg ønsker ikke å skyte noen i foten ... jeg hadde bare lyst til å fortelle at jeg hadde hørt det motsatte av det du fortalte.
Jeg synes det er greit at man er klar over at det finnes motsatte påstander.

RuneMC skrev: @jhn - Mythbusters testen ble "Busted" https://rideapart.com/articles/busting- ... ion-claims
Vet ikke helt om jeg vil kalle det "busted" :scratch ... som jeg oppfatter det, er de bare uenig i valg av kjøretøy.
Her i Norge mener jeg disse motorene er ganske representative
Det sies blandt annet i linken din:
"Motorcycles pollute more than cars because they don’t face the same regulations, plain and simple." ... hvorfor? ... er en annen sak.

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Elbil ut av kollektivfeltet, hva med MC

Legg inn av RuneMC »

jhn skrev:
RuneMC skrev: @jhn - Mythbusters testen ble "Busted" https://rideapart.com/articles/busting- ... ion-claims
Vet ikke helt om jeg vil kalle det "busted" :scratch ... som jeg oppfatter det, er de bare uenig i valg av kjøretøy.
Her i Norge mener jeg disse motorene er ganske representative
Det sies blandt annet i linken din:
"Motorcycles pollute more than cars because they don’t face the same regulations, plain and simple." ... hvorfor? ... er en annen sak.
Synes det var ganske mange gode argument der. MC'ene som ble valgt var ikke spesielt representative. Honda - før NC750X (0,35 l/mil) var mer kjent for f.eks. Varadero som er blant de "tørsteste" MC'ene du finner (den er ganske upopulær som brukt pga forbruket). Måten testen foregikk på med fullt turtall på MC'n blir feil - tror få er i nærheten av dette til pendlerbruk. Min ligger på 3-5K. Moderat motoriserte MC'er er populære til pendling pga pris/vekt/drivstofforbruk. Jeg fyller litt under en halv tank (ca 10L) for 140 kr +/- og kan kjøre 3 dager tur/retur jobben for den prisen. 140 kr dekker bare togbillett for 1 dag t/r jobb.

Blybensin var "bad news" for folkehelsen og ble forbudt for flere tiår siden. Testgrafene viser at både bensinbil og MC er langt under tidligere grenser for utslipp - men prosentvis ser det dårlig ut når det er små tall som sammenlignes. F.eks. kan man si at 1,3 er 812% mer enn 0,16, men begge er langt under tidligere EPA (Environmental Protection Agency - dvs en USA standard) grensen på 8. Nå er det en ny versting i byen (bokstavelig talt) og den heter diesel. Den produserer beviselig kreftfremkallende eksos (jfr World Health Organization). Den er beviselig svært ugunstig for luftkvaliteten i lokale områder som byer og bilparken har nå en betydelig andel av disse kjøretøyene som bare blir verre med alderen. Norske politikere begynner endelig - 20 år på etterskudd vil jeg hevde - å forstå dette. Dvs delvis - dieselprisen er fortsatt altfor gunstig i forhold til negative miljø- og helseeffekter. (Ikke ulikt hvordan politikere fortsatt får bygget nye g/s veier (som ingen bruker) når det er bredere veier og sykkelfelt som trengs.)

En test er ganske "busted" når de ikke har brukt sammenlignbare modeller og den kjører MC motoren på høyeste turtall som er det mest ugunstige. Da sammenligner man appelsiner og epler og testen er null verdt. Det poengteres videre at mengden drivstoff som MC bruker er mindre og det er ikke uviktig i totalregnskapet. Så vet jeg at det er endel som har MC'er med mer forbruk enn f.eks. min - men det er også slik at biler sjelden har "glansbilde"-forbruket som er oppgitt - de bruker generelt mer. Min moderne 2012 modell bil bruker minimum 0,8 på bykjøring som er dobbelte av min 2008 MC. Vekten og motoren er større på bilen, men det driter vel den som får valget mellom å puste inn eksos fra 0,8 l bensin kontra eksos fra 0,4 l bensin? De fleste biler ligger i området 0,7 - 1 liter og oppover, medmindre det er hybrid (som politikerne heller burde gitt større avgiftslette til, slik at totalforbruket i bilparken gikk ned raskere, kontra dagens satsning som bare de med best økonomi kan benytte seg av (fordi elbil egentlig krever at du har en vanlig bil ved siden av til langturene)). Se her f.eks. http://www.fuelly.com/car selv en Nissan Micra ligger i snitt på 0,7. M.a.o. blir MC'er som bruker rundt 0,5-0,6 også gunstige - men jeg tror nok snittet for motorsyklister som gruppe, når man også tar med scootere/300cc (0,3 l/mil) ligger enda lavere. De som pendler aktivt bruker ofte ganske nye og lettmanøvrerte MC'er som generelt har lavt forbruk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar