Mc og båt, noen erfaringer?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av jhn »

Jeg bruker som regel ei stropp, fra ene side til den andre, over setet. Strammer sykkelen ned noen cm. Da er det omtrent umulig å velte sykkelen. Også med full oppakning.
Siden setet gjerne er laveste punkt kan ikke sykkelen bevege seg hverken forover eller bakover.
Funker sikkert greit nok med bare ei stropp på støtte-siden også hvis man bare finner et festepunkt på "gulvet"

Noen nevnte nedoverbakke på bildekket ... det skrår ofte litt nedover ut mot sidene, så det er lurt å rygge ned mot "veggen" ... hvis du ikke har revers

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av DrGreve »

Bare en generell betraktning.. Er det en pendelferge som går så er det en god indikasjon på at stropping i de fleste tilfeller er unødvendig. For det første å går pendelferger nesten utelukkende i smule farvann. Og det andre er at disse fergene ikke har behov for noe særlig krevende manøvrering (svinging) da de går rett inn til fergeleiet i begge retninger..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av mortenolb »

Jeg har stroppa i den.. Eh.. Tingen jeg ikke vet hva heter. Dingsen som fothvilerne til passasjer er festa i. Relativt robust på min sykkel. Først på støtte-sida også på andre sida etterpå, bare for sikkerhetsskyld.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av DrGreve »

footrest bracket i mangel av noe bedre norsk ord..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

-Morten-
Innlegg: 10
Registrert: 20 mai 2015, 08:55
Motorsykkelen din: siste sykkel Honda CBR600
Sted: Fannrem,s ør trøndelag

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av -Morten- »

Har kjørt sykkel til Assen, og da tok vi Kielferga. det var ikke noe problemer å stroppe sykklene. Det er en fordel om du har sidestøtte, så stropper man i ramma slik at det blir press på støtdemperene.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av TBI81 »

Hah. Idag er det nøyaktig tre år siden jeg svarte "Stropp over setet og stram godt til". Så nå kan jeg gjenta meg selv.
Bilde
I og med at jeg også er blitt tre år eldre og bitrere kan jeg legge til at en bør si dørk og dekk i båt, på lik måte som at man ikke rygger med båt ;-)

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Haymaker »

DrGreve skrev:footrest bracket i mangel av noe bedre norsk ord..
Fothvilerbrakett?

Toven

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Toven »

Samme fikk vi beskjed om da jeg jobba om bord Superspeed 2, stropp over sete og stram. Hvis ikke det ble gjort sånn gjaldt ikke Color Line forsikring om det skulle skje noe... :-k

De med MC kunne ta så mange stropper de hæla, hang på skottet der de ble plassert. Så kunne de fikse sjøl som de fleste gjør, på alle slags mulige måter :P :p

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Sted: Stavanger

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av norse900 »

Haymaker skrev:
DrGreve skrev:footrest bracket i mangel av noe bedre norsk ord..
Fothvilerbrakett?
BAKRE Fothvilerbrakett?
Begynner å ta seg opp dette! Godt tenkt Haymaker :thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

Voksen
Innlegg: 330
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Voksen »

Bruk sidestøtta og ikke midtstøtta når du transporterer sykkelen på henger eller ferje.
Bruker også stropp over setet, og legger noe imellom for å kunne stramme uten å ødelegge setet.
Tar ikke for mye ferjer med MC, men tok den nydelige turen inn Lysefjorden med rutebåten. Det hadde ikke gått uten stropp da båten akselrerte og bremset kjapt. Gikk i ca 25 knop. Der kjørte vi fremhjulet mot veggen og stroppet fast slik den stod godt under oppbremsing. Godt tips å stroppe bremsehendelen.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av mortenolb »

Er vel ikke så glupt å sette på midtstøtta, nei. Vanskelig å få hjulet inntil lemmen foran da, og skal ikke så mye til for at den vipper fremover av støtta :-)å Vet ikke hvordan det blir om man setter på midtstøtta og stropper, men ser egentlig ingen grunn til å gjøre det :-k

Skal du være skikkelig nøye kan du jo stroppe den i "frakte på lastebil-stil" og ta en stropp over setet og en foran ved styret, så du komprimerer fremdemperen ganske mye i tillegg.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av KawaJens »

En annenting en bør vere varsom på er å la sykkelen stå på sidestøtta til fergen har lagt skikelig til. Å balansere sykkelen mellom bena når ferjen er litt hard inn på kaia kan fort føre til at en velver.

Brukeravatar
Copsahl
Innlegg: 50
Registrert: 08 apr 2013, 22:49
Motorsykkelen din: BMW K1300S - 2013
Sted: Oslo

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Copsahl »

Christian

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av Elruts84 »

Så enkelt og beskrivende. :D

Det er nok mer en godt nok med en stropp over salen ja. :thumleft

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Mc og båt, noen erfaringer?

Legg inn av gorbys »

KawaJens skrev:En annenting en bør vere varsom på er å la sykkelen stå på sidestøtta til fergen har lagt skikelig til. Å balansere sykkelen mellom bena når ferjen er litt hard inn på kaia kan fort føre til at en velver.
Og spesielt med fullpakka sykkel, ser nok av det her i området, like forbausa hver gang det går bra :-o

Svar