Hjelp til valg av hjelm
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Hjelp til valg av hjelm
Min gamle IXS hjelm er klar for utbytting. Det var en billig sak jeg kjøpte for en del år siden og nå vil jeg ha en hjelm uten riper og som sitter mer riktig.
Jeg synes det er vanskelig da det ikke er noen store lokale butikker som selger hjelmer, med tanker på å finne riktig passform. Det å bestille på nett er jeg skeptisk til når det gjelder å finne en hjelm som passer hodeformen godt.
Jeg har spiss panne, altså langt ovalt hode. Ut ifra jeg har lest meg frem til så er Arai og Shark hjelmer som ofte passer folk med denne hodeformen, men skulle jo ønske at hjelmene hadde med i beskrivelsen hvilken hodeform di er optimale for.
En annen ting er at jeg kjører cruiser, og ønsker en svart og mest mulig diskrè hjelm uten mye mønster, farger og utstikk.
Halvhjelm er uaktuelt, så ser for meg noe som likner den jeg har, svart og enkel helhjelm
Har noen her erfaringer eller kunskap rundt dette dilemmaet?
Jeg synes det er vanskelig da det ikke er noen store lokale butikker som selger hjelmer, med tanker på å finne riktig passform. Det å bestille på nett er jeg skeptisk til når det gjelder å finne en hjelm som passer hodeformen godt.
Jeg har spiss panne, altså langt ovalt hode. Ut ifra jeg har lest meg frem til så er Arai og Shark hjelmer som ofte passer folk med denne hodeformen, men skulle jo ønske at hjelmene hadde med i beskrivelsen hvilken hodeform di er optimale for.
En annen ting er at jeg kjører cruiser, og ønsker en svart og mest mulig diskrè hjelm uten mye mønster, farger og utstikk.
Halvhjelm er uaktuelt, så ser for meg noe som likner den jeg har, svart og enkel helhjelm
Har noen her erfaringer eller kunskap rundt dette dilemmaet?
- ejs
- Innlegg: 1635
- Registrert: 25 jun 2004, 23:52
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
- Bosted: 4645 Nodeland
Re: Hjelp til valg av hjelm

Lokalt er det jo -biltema - jula - mcsenteret - motorsyklisten - motorteknikk med forskjellige hjelm merker

If it ain't broke, I'll break it.
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Bosted: Drammen
Re: Hjelp til valg av hjelm
En ting er sikkert, hjelm må prøves.
Det er vel en del nettbutikker som har returordning?
Har Shoei GT Air selv, og er svært fornøyd med denne, uten at jeg egentlig har studert egen hodeform.
Du har ikke anledning til å a en dagstur til en eller annen større by for å teste?
Har inntrykk av at man får grunnmodellen i de fleste hjelmer i svart, og som oftest er det den rimeligste utgaven av hjelmen, så den burde være grei nesten uansett hjelm.
Det er vel en del nettbutikker som har returordning?
Har Shoei GT Air selv, og er svært fornøyd med denne, uten at jeg egentlig har studert egen hodeform.

Du har ikke anledning til å a en dagstur til en eller annen større by for å teste?
Har inntrykk av at man får grunnmodellen i de fleste hjelmer i svart, og som oftest er det den rimeligste utgaven av hjelmen, så den burde være grei nesten uansett hjelm.

2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
ja det er jo 3 lokale sjapper, teller ikke med biltema og jula
erfaringsmessig har jeg opplevd at iallefall en av di lokale var mer opptatt av å få solgt enn å finne hva slags hjelm som passer mitt hode

erfaringsmessig har jeg opplevd at iallefall en av di lokale var mer opptatt av å få solgt enn å finne hva slags hjelm som passer mitt hode
Re: Hjelp til valg av hjelm
Xlmoto har gratis byte av størrelser, revzilla har gode videoanmeldelser av hjelmene de selger og det nevnes som regel hvilken hodeform som passer.
Skal du bestille på nett må du ta et mål av skallen din
Skal du bestille på nett må du ta et mål av skallen din

- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: Hjelp til valg av hjelm
Sjekk også http://www.webbikeworld.com" onclick="window.open(this.href);return false; sin oversikt over hjelmer vs. hodeform. Alle de har testet er listet der. Riktignok amerikanske utgaver av hjelmen, men jeg antar hodeformen er lik på de europeiske.
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Prøvde hjelmer, sohei gt-air var den som passet min hodeform, men usikker på størrelsen. Hvilken erfaring har dere? Bør jeg kjøpe en som kjennes bra ut, men ikke bør bli slakkere, eller en som sitter tett men er i grensa til for tett?
Re: Hjelp til valg av hjelm
Kjøpte en GT-Air i L siden det var det jeg hadde i XR-1100, men den er noe mindre i størrelsen (skallet) og på grensen til for trang - så er nå i dialog om bytte til XL.
Tror ikke den går mye ut, pluss mindre luftvolum innvendig er (tror jeg) årsaken til at den dugger lett selv med pinlock. Ser det på amerikanske forum anbefales å gå en størrelse opp på GT-Air ift XR-1100 (men det var jeg ikke klar over når jeg kjøpte). Så lenge det ikke er så løst at den vrir seg lett selvfølgelig...
Tror ikke den går mye ut, pluss mindre luftvolum innvendig er (tror jeg) årsaken til at den dugger lett selv med pinlock. Ser det på amerikanske forum anbefales å gå en størrelse opp på GT-Air ift XR-1100 (men det var jeg ikke klar over når jeg kjøpte). Så lenge det ikke er så løst at den vrir seg lett selvfølgelig...
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Takk for svar. Egentlig var det shark vision-r jeg hadde lyst på, pga pris, design, samt løsning på visir og solskjerm. Leste at denne skulle være ganske lang i formen men ble dessverre veldig akuffet da den presset forran og bak.
Gt-air er i overkant racing for meg på cruiser men med med såpass spiss panne må man ta det man finner
Gt-air er i overkant racing for meg på cruiser men med med såpass spiss panne må man ta det man finner
- cosmogs
- Innlegg: 306
- Registrert: 05 jul 2014, 22:09
- Motorsykkelen din: Speed Triple RS
- Bosted: Drammen
Re: Hjelp til valg av hjelm
Da jeg kjøpte GT Air, synes jeg den var vel trang. Men det har gått seg litt til etterhvert og anser den for å være perkeft nå. Det skal jo være slik at om man åpner og lukker munnen. skal man kjenne litt at man biter på kinnene. Tror du kommer til å bli fornøyd med GT Air. 

2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Ja ikke lett. Føler at medium er overkant trang, samtidig som Large kanskje føles litt luftig, men lurer på om jeg inbiller meg at det skal klemme mer enn det skal.
Nå har jeg prøvd hos di 3 sjappene i kr.sand og har endt opp med duellen Schuberth S2 og Shoei Gt-air. Liker S2 sin design litt bedre, samt at den er tettere nederst. Shoei sin er litt rimeligere, og føles forsåvidt litt mykere innvendig.
Har folk erfaring med begge? Tross at det er to ganske nye modeller?
Nå har jeg prøvd hos di 3 sjappene i kr.sand og har endt opp med duellen Schuberth S2 og Shoei Gt-air. Liker S2 sin design litt bedre, samt at den er tettere nederst. Shoei sin er litt rimeligere, og føles forsåvidt litt mykere innvendig.
Har folk erfaring med begge? Tross at det er to ganske nye modeller?
- Shawn91
- Innlegg: 106
- Registrert: 28 mai 2013, 19:08
- Motorsykkelen din: Yamaha FZS600 Fazer 1999
- Bosted: Holmestrand
Re: Hjelp til valg av hjelm
Jeg har hatt S2 i ca 5 år før jeg i fjor bytta til gtair. For mitt hode så passer gtair mye bedre, passformen er helt perfekt! Mindre støy i gtair også syns jeg :-)
Shiny side up...
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Ja da høres det ut som det blir ShoEi. Koster 3000 inkludert frakt fra motardinn.com mens den koster 4500 her til lands
Re: Hjelp til valg av hjelm
GT air og S2 har fått ganske dårlig i Sharp sine tester.
Er det ikke bedre å velge noe annet da? Eller er det status å ha "det dyreste"? Dette er generelt og ikke noe stikk mot trådstarter.
Er det ikke bedre å velge noe annet da? Eller er det status å ha "det dyreste"? Dette er generelt og ikke noe stikk mot trådstarter.
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Jeg er på ingen måte en show-off, og er enig i at prisen er langt i overkant. men rundt 3000 kan jeg gi for en hjelm jeg er fornøyd med synes jeg.
At det står mellom di to hjelmene er pga passform og funksjoner. Det er nok noen av hjelmene her lokalt jeg ikke har prøvd, men jeg har ikke lyst på en fulblods racinghjelm, og heller ikke halv eller åpningshjelm.
I tillegg har disse to hjelmene innebygd solbriller, noe jeg har veldig lyst på.
At det står mellom di to hjelmene er pga passform og funksjoner. Det er nok noen av hjelmene her lokalt jeg ikke har prøvd, men jeg har ikke lyst på en fulblods racinghjelm, og heller ikke halv eller åpningshjelm.
I tillegg har disse to hjelmene innebygd solbriller, noe jeg har veldig lyst på.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Hjelp til valg av hjelm
Fra samme butikken har du denne.
Jeg har den gamle versjonen av denne, og er brukandes fornøyd
Mine gamle Shoei-hjelmer RF800/1000 har hatt noe høyere kvalitetsfølelse,
men jeg klager slett ikke over Shark`n heller
Ser denne har Carbon, og er slanket noen 100g i forhåld til min
http://www.motardinn.com/motorsykkeluts ... /1098811/p" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har den gamle versjonen av denne, og er brukandes fornøyd

Mine gamle Shoei-hjelmer RF800/1000 har hatt noe høyere kvalitetsfølelse,
men jeg klager slett ikke over Shark`n heller

Ser denne har Carbon, og er slanket noen 100g i forhåld til min

http://www.motardinn.com/motorsykkeluts ... /1098811/p" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Shark Speed-r var for meg som å ha ei bøtte på hodet. Vision-r vær litt nærmere mitt lange hode, men også den for rund i toppen, så di jeg prøvde av shark sine passet rett og slett ikke.
jeg kan jo nevne at jeg med mitt hode ikke kan bruke såkaldt flatbrem caps. Da får jeg hakk i panna og får inn 2 finge på hver side
jeg kan jo nevne at jeg med mitt hode ikke kan bruke såkaldt flatbrem caps. Da får jeg hakk i panna og får inn 2 finge på hver side

- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Da har valget endt på Schuberth S2. Denne og gt-air var di to som var desidert best på hodet, i tillegg til at jeg foretrekkernedfellbar solskjerm slik at jeg kan kjøre med klart visir.
Schuberth S2 kommer på 3500 fra fcmoto inkludert frakt, så det kan jeg leve med. Shoei har faktisk lagt inn restriksjoner for leverandører på eksport, slik at man faktisk ikke får bestilt GT-air fra utlandet. Og da denne koster en tusenlapp mer hjemme enn det jeg kan bestille Schuberthen for så var det en lettere avgjørelse
Schuberth S2 kommer på 3500 fra fcmoto inkludert frakt, så det kan jeg leve med. Shoei har faktisk lagt inn restriksjoner for leverandører på eksport, slik at man faktisk ikke får bestilt GT-air fra utlandet. Og da denne koster en tusenlapp mer hjemme enn det jeg kan bestille Schuberthen for så var det en lettere avgjørelse
- Bjerknez
- Innlegg: 24653
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hjelp til valg av hjelm
Jeg kjøpte en slik billighjelm til madammen til 799,- som heter Airho (eller hva den het).kuleberg skrev:Shark Speed-r var for meg som å ha ei bøtte på hodet. Vision-r vær litt nærmere mitt lange hode, men også den for rund i toppen, så di jeg prøvde av shark sine passet rett og slett ikke.
jeg kan jo nevne at jeg med mitt hode ikke kan bruke såkaldt flatbrem caps. Da får jeg hakk i panna og får inn 2 finge på hver side
Denne føltes også som å ha på seg en plastbøtte på hodet. Men kan man vel ikke få alt for under 1000-lappen heller...
Åpningshjelm er bare helt fantastisk å ha på seg. Har selv en Schuberth C3 Pro og jeg føler åpningshjelmer sitter bedre fast til hodet enn helhjelmer. Kanskje forde man regelrett "lukker" hodet fast når man lukker den igjen?
Man får jo ikke på seg en åpningshjelm (vertfall ikke jeg) uten å lukke den opp og når man lukker den igjen så føler man nærmest at hjelmen strammer seg til rundt hodet. Noe jeg synes er bra

- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Jeg kjører ikke så mye på tur så jeg gikk for helhjelm heller enn åpningshjelm. Men jeg ser verdien i at hjelmen klemmes sammen når man har tatt den på og den lukkes. Eksosrypa får nok bare en billig hjelm, i allefall frem til hun blir bitt av basillen 

Re: Hjelp til valg av hjelm
Gratulerer med valget!
Vurderer selv en ny hjelm. Målte meg selv, og ligger på 58,5-59cm. De to hjelmene jeg har fra før er begge Medium (58).
Endte opp med å foretrekke Caberg Duke, da jeg ønsket ny hjelm med solvisir, pinlock, som ikke var altfor dyr men samtidig trygg (åpningshjelm).
Var å prøvde nye hjelmer idag, og synes dette var jævlig vanskelig. M var kanskje noe liten, mens L var bittelitt stor. Er det ikke slik at hjelmene utvider seg litt i pannen? Ønsker ikke at de skal være for små, men er vel nesten enda verre hvis den er stor, og blir større...
http://www.team-bergen.no/hjelmer/aapni ... m-solvisir" onclick="window.open(this.href);return false;
Vurderer selv en ny hjelm. Målte meg selv, og ligger på 58,5-59cm. De to hjelmene jeg har fra før er begge Medium (58).
Endte opp med å foretrekke Caberg Duke, da jeg ønsket ny hjelm med solvisir, pinlock, som ikke var altfor dyr men samtidig trygg (åpningshjelm).
Var å prøvde nye hjelmer idag, og synes dette var jævlig vanskelig. M var kanskje noe liten, mens L var bittelitt stor. Er det ikke slik at hjelmene utvider seg litt i pannen? Ønsker ikke at de skal være for små, men er vel nesten enda verre hvis den er stor, og blir større...
http://www.team-bergen.no/hjelmer/aapni ... m-solvisir" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Hjelp til valg av hjelm
Var og fikk byttet min Shoei GT-Air i en Shoei Neotec idag.
Som nevnt før kjøpte jeg en GT-Air på messa i vår og det tok endel tid før jeg fikk testet den, men fant da ut at bak en V-Strom vindskjerm så dugget den selv med pinlock. Har deretter avventet at Hof-MC har fått inn noen hjelmer jeg kunne prøve.
Idag ble det derfor test av:
GT-Air i XL størrelse istedenfor L størrelsen jeg kjøpte på messa. Den var en anelse bedre, men fortsatt dugg rundt pinlock'en ganske raskt - og med så varmt vær så forteller det meg at fuktig luft ikke transporteres bort bra nok. Størrelsesmessig var XL'en klart "riktigere" - dvs en størrelse opp i forhold til det jeg har i XR-1100 hjelm. L'en der = GT-Air's XL.
Deretter ble det prøving av en HJC RPHA ST (med solvisir ift 10'ern). Denne transporterte bort fukt bedre så fort man rullet litt. Interiøret i denne var også meget behagelig. Støymessig kom den derimot ut mye dårligere. Litt for støyende.
Til slutt prøvde jeg Shoei Neotec i str L. Dette er en åpningshjelm med solvisir og tilsvarende interiør som i GT-Air. Denne var klart best på alle parametre. Mindre støy enn GT-Air - dvs jevnere sus istedenfor lavfrekvente blaff fra den turbulente vinden fra vindskjermen min. Videre ingen dugg som ble værende utenfor pinlock visiret. Jeg måtte kun betale mellomlegget på 500,- (GT-Air med div grafikk 4699,- og Neotec med div grafikk 5199,- (ensfarget har Neotec'en samme pris som GT-Air med grafikk, dvs 4699,-).
Jeg må bare si TUSEN TUSEN TAKK til Hof-MC !

Veldig hjelpsom innehaver som ikke bare lot meg, men oppfordret meg til å ta en prøvetur med hver hjelm til jeg fant en jeg ble fornøyd med.
(Forresten passe kort trekant-runde å ta til høyre ut på hovedveien, deretter venstre nesten med en gang og 60 så 80 sone til rundkjøring der man tar til venstre og et stykke med 40 sone før det igjen blir 80 og siste biten til venstre inn på hovedveien og 70 tilbake til Hof-MC)
Det er ikke bare kanskje jeg skal kjøpe noe der igjen - det er helt sikkert for slike butikker må støttes
Tilbake hjem gikk ferden via Eidsfoss og Eikeren og inntrykket fra prøverunden forsterket seg. Denne var definitivt mer støysvak - litt skummelt for jeg hadde en tendens til å sige opp i fart med +20 i forhold til min tidligere støyreferanse fra XR-1100 - med denne nye mer støyfrie "cockpiten"
Hjelmen ellers har igrunnen like god passform som en helhjelm - noe jeg var skeptisk til i utgangspunktet (og grunnet til at jeg prøvde denne sist).
Luftingen virker jevnere og transporterer bort fukt fra visiret bedre. GT-Air'en ga mer luft på toppen, som en bred kjølig Mohawk-stripe på toppen av hodet, men mindre foran. (NB, her snakker vi da om bak en vindskjerm av en viss størrelse. Uten vindskjerm kan det hende luftingen i front blir vesentlig bedre.)
Alt i alt synes jeg Neotec'en er en hel klasse opp i forhold til GT-Air, så jeg vil absolutt si den er verdt differansen.
Det var også absolutt interessant å teste HJC RPHA ST, og registrere hvor mye mer støyende denne var enn Shoei sine. Hadde det ikke vært for støy, så hadde HJC hatt en vinner her, men dette ble rett og slett for slitsomt.
Som nevnt før kjøpte jeg en GT-Air på messa i vår og det tok endel tid før jeg fikk testet den, men fant da ut at bak en V-Strom vindskjerm så dugget den selv med pinlock. Har deretter avventet at Hof-MC har fått inn noen hjelmer jeg kunne prøve.
Idag ble det derfor test av:
GT-Air i XL størrelse istedenfor L størrelsen jeg kjøpte på messa. Den var en anelse bedre, men fortsatt dugg rundt pinlock'en ganske raskt - og med så varmt vær så forteller det meg at fuktig luft ikke transporteres bort bra nok. Størrelsesmessig var XL'en klart "riktigere" - dvs en størrelse opp i forhold til det jeg har i XR-1100 hjelm. L'en der = GT-Air's XL.
Deretter ble det prøving av en HJC RPHA ST (med solvisir ift 10'ern). Denne transporterte bort fukt bedre så fort man rullet litt. Interiøret i denne var også meget behagelig. Støymessig kom den derimot ut mye dårligere. Litt for støyende.
Til slutt prøvde jeg Shoei Neotec i str L. Dette er en åpningshjelm med solvisir og tilsvarende interiør som i GT-Air. Denne var klart best på alle parametre. Mindre støy enn GT-Air - dvs jevnere sus istedenfor lavfrekvente blaff fra den turbulente vinden fra vindskjermen min. Videre ingen dugg som ble værende utenfor pinlock visiret. Jeg måtte kun betale mellomlegget på 500,- (GT-Air med div grafikk 4699,- og Neotec med div grafikk 5199,- (ensfarget har Neotec'en samme pris som GT-Air med grafikk, dvs 4699,-).
Jeg må bare si TUSEN TUSEN TAKK til Hof-MC !




Veldig hjelpsom innehaver som ikke bare lot meg, men oppfordret meg til å ta en prøvetur med hver hjelm til jeg fant en jeg ble fornøyd med.
(Forresten passe kort trekant-runde å ta til høyre ut på hovedveien, deretter venstre nesten med en gang og 60 så 80 sone til rundkjøring der man tar til venstre og et stykke med 40 sone før det igjen blir 80 og siste biten til venstre inn på hovedveien og 70 tilbake til Hof-MC)
Det er ikke bare kanskje jeg skal kjøpe noe der igjen - det er helt sikkert for slike butikker må støttes

Tilbake hjem gikk ferden via Eidsfoss og Eikeren og inntrykket fra prøverunden forsterket seg. Denne var definitivt mer støysvak - litt skummelt for jeg hadde en tendens til å sige opp i fart med +20 i forhold til min tidligere støyreferanse fra XR-1100 - med denne nye mer støyfrie "cockpiten"

Hjelmen ellers har igrunnen like god passform som en helhjelm - noe jeg var skeptisk til i utgangspunktet (og grunnet til at jeg prøvde denne sist).
Luftingen virker jevnere og transporterer bort fukt fra visiret bedre. GT-Air'en ga mer luft på toppen, som en bred kjølig Mohawk-stripe på toppen av hodet, men mindre foran. (NB, her snakker vi da om bak en vindskjerm av en viss størrelse. Uten vindskjerm kan det hende luftingen i front blir vesentlig bedre.)
Alt i alt synes jeg Neotec'en er en hel klasse opp i forhold til GT-Air, så jeg vil absolutt si den er verdt differansen.
Det var også absolutt interessant å teste HJC RPHA ST, og registrere hvor mye mer støyende denne var enn Shoei sine. Hadde det ikke vært for støy, så hadde HJC hatt en vinner her, men dette ble rett og slett for slitsomt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Hjelp til valg av hjelm
Er xr1100 og Quest samme hjelmen ?
Jeg har en Quest, og den rumler et sted i bakkant, under ørene.
Irriterende og slitsom lyd.
Pinlockvisiret fungerer til gjengjeld utmerked, kan godt stå i ro lenge med visiret nede uten at det dugger.
Jeg har en Quest, og den rumler et sted i bakkant, under ørene.
Irriterende og slitsom lyd.
Pinlockvisiret fungerer til gjengjeld utmerked, kan godt stå i ro lenge med visiret nede uten at det dugger.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Hjelp til valg av hjelm
XR-1100 pg Qwest var to forskjellige modeller. Tror Qwest var litt mer touring orientert (?) og fikk bedre kritikker muligens, eller var litt nyere ?
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- kuleberg
- Innlegg: 276
- Registrert: 18 nov 2009, 18:07
- Motorsykkelen din: intruder c800
- Bosted: Vennesla
Re: Hjelp til valg av hjelm
Lurt å prøvekjøre hjelm før kjøp ja. Jeg spart 1500 på å bestille fra utlandet. Det angrer jeg på. Schuberth s2 er en veldig stille hjelm, noe som er bra. Men i min sittestilling er det svært mye vindstøy, som høres ut som det virvler i sidepartiene. Litt irriterende, men ellers fornøyd. Nedfellbare solbriller/solskjerm er helt konge