Det man får med dyre speilreflekser som man ikke får med mange andre kameraer er ergonomi og dermed også rask tilgang til innstillinger. Men utstyret er tungt og det gir meg som sagt ikke bedre bilder enn andre gode kameraer i langt billigere prisklasse. Feks. så er Fujifilm X100S/X-E2 etc. minst like bra på feks. ISO ytelse som 5D MK III og bildekvaliteten med riktig optikk er ikke noe dårligere enn L-optikken til Canon.
Sony RX100II som jeg har i dag er noen hakk under Fuji kameraene nevnt over, men det er jaggu meg ikke dårlig det heller, prisen tatt i betrakning.
Men Fuji X20 derimot imponerte meg ikke noe særlig. Grumsete bilder og ganske elendig ISO ytelse. Men lysstyrken er god over hele fjøla og det veier opp for litt dårlig ISO ytelse, men det blir for dårlig. X20 når ikke RX100II til knærne når det kommer til bildekvalitet. Har eid dem begge over lenger tid og testet.
MEN.. X20 er allikevel et flott kamera på sin måte. Det er uhyre robust bygget, man har mulighetene for enkelt å endre blender/ISO/lukkertid etc ved å vri på noen fysiske hjul. Et kamera man lett kan like, men under yten så finner man ikke så veldig mye spennende desverre.
I mitt hode så er det beste kameraet man får kjøpt i dag med tanke på bildekvalitet/soliditet/ergonomi kontra pris FujiFilm X100S/T. Jada, det er et kamera for entusiaster og det koster litt, men det får plass i en middels stor skjortelomme (hvis man leger godviljen til) og akkurat passe til å ta med på MC tur og andre småturer uten å bære på seg brokk.
Jeg kommer vertfall aldri til å kjøpe meg noe speilrefleks igjen. Speilløse systemer er kommet for å bli