Jeg har i dag Yamaha TDM900 fra 2003, og vurderer og bytte til BMW GS1200 eller GSA 1200, men er usikker på om det er verdt det.
Jeg kjører til jobb og bruker sykkelen i bytrafikken, og i kombinasjon med at BMW er dyrere mc så lurer jeg på om det er verdt det?
Tenker da GS eller GSA..2007-2008 modell.
Noen som har gått denne veien? Tips og innspill?
BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
TDM 900 var den sykkelen jeg valgte da jeg tok opp igjen MC-interessen høsten 2006 etter 14 års opphold.
En flott sykkel som jeg hadde i fire år og kjørte tett innpå 60000 km med.
Byttet den riktignok ikke inn i BMW 1200 GS, men en Triumph Tiger 1050.
Men den her på forumet som jeg vet gikk fra en TDM 900 til en GS er poulet_cavalier.
Går sikkert an å sende ham en PM hvis han ikkemelder seg på her i tråden.
En flott sykkel som jeg hadde i fire år og kjørte tett innpå 60000 km med.
Byttet den riktignok ikke inn i BMW 1200 GS, men en Triumph Tiger 1050.
Men den her på forumet som jeg vet gikk fra en TDM 900 til en GS er poulet_cavalier.
Går sikkert an å sende ham en PM hvis han ikkemelder seg på her i tråden.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
Har ikke kjørt TDM, men jeg gikk fra en 650 V-Strom til R1200GS. Førstnevnte var kun bedre på en ting, og det er bykjøring! Der opplever jeg GS'en som i overkant stor, og vanskeligere å lanesplitte med. I tillegg har den et nokså høyt giret 1. gir (ihvertfall min 2006 mod) og tørrclutch, som gjør den mer slitsom å kjøre i lav fart. Fordelen er et utpreget lavt tyngdepunkt pga. boxermotoren. Det skal sies at GSA er lavere giret i bånn, og sånn sett enklere å ha med å gjøre. Men den er til gjengjeld enda større og vanskeligere å smyge igjennom tight trafikk. Hvordan den nye, vannkjølte sykkelen er på disse tingene vet jeg ikke.
Skulle jeg hatt en pendlersykkel ville jeg valgt noe annet enn GS, selv om den funker til det også. For alt annet er det et ypperlig kjøretøy, og bedre enn gammelsykkelen på alle punkter!
Skulle jeg hatt en pendlersykkel ville jeg valgt noe annet enn GS, selv om den funker til det også. For alt annet er det et ypperlig kjøretøy, og bedre enn gammelsykkelen på alle punkter!
-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
Jeg byttet fra TDM til en 2013 R1200GS. GS'en har mange av de samme egenskapene som Yamahaen, bare bedre på alt egentlig. Har ikke angret et sekund. En betydelig oppgradering.
Men det må sies at jeg så min gamle TDM i køen på E18 retning Asker for ikke lenge siden - og hadde ikke tjangs til å holde følge
. Lavt tyngdepunkt på GS gjør at den er en ok pendlersykkel, men TDMen tar litt mindre plass.
Men det må sies at jeg så min gamle TDM i køen på E18 retning Asker for ikke lenge siden - og hadde ikke tjangs til å holde følge

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
- Innlegg: 25
- Registrert: 27 feb 2015, 23:19
- Motorsykkelen din: KTM 1190 Adventure R
- Bosted: Fetsund
- Kontakt:
Re: BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
Ja, jeg merker at TDMèn er meget smidig og kjøre, og jeg er fornøyd med den. Jeg solgte min K1600GT I fjor, den syntes jeg var litt vel stor, men det gikk det også, og da jeg nå fant ut at jeg skulle ha MC igjen tenkte jeg at TDM var bra, og det er den, men har stadig lyst på noe nytt eller nyere...og GS eller GSA er jo populær. Men det er viktig som dere skriver at den kan være noe brå I bytrafikk pga clutch,,,
- Flanker
- Innlegg: 1530
- Registrert: 19 apr 2013, 09:02
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
- Bosted: Berger, Svelvik
- Kontakt:
Re: BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
Clutch antar jeg at du kan se bort fra hvis du velger 2013 mod. eller nyere. Vann-bokseren har flerplate våtclutch, men hvordan den er giret vet jeg ikke. Tør ikke prøvekjøre en sånn en... Er redd jeg ikke klarer å holde pennen unna papiret når jeg kommer tilbake da! 

-- Sjekk ut min MC blogg! --
Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

Min MCsiden.no logg
Mine filmer på Vimeo
Smia MC
------------------------

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
Kunne ikke la være å falle for fristelsen til å forslå at du kikker nærmere på KTM 1290 Super Adventure
.
Ikke minst siden du har hatt en BMW 1600 og deretter gått tilbake "til røttene" med en TDM 900.
Et sted midt mellom disse to har du altså KTM'en...
Men selvfølgelig også mange andre sykler, for all del.
Men altså, KTM 1290 SA, verd en aldri så liten sjekk...

Ikke minst siden du har hatt en BMW 1600 og deretter gått tilbake "til røttene" med en TDM 900.
Et sted midt mellom disse to har du altså KTM'en...
Men selvfølgelig også mange andre sykler, for all del.
Men altså, KTM 1290 SA, verd en aldri så liten sjekk...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- poulet_cavalier
- Innlegg: 1272
- Registrert: 25 feb 2012, 21:55
- Motorsykkelen din: R1200GS
- Bosted: Asker
Re: BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
Null problem med clutch på 2013 modellen. 2014 og 2015 er enda bedre pga tyngre svinghjul. Der den går i bredden er GS'en minst like smidig som TDM.Ole-Iveri skrev:Ja, jeg merker at TDMèn er meget smidig og kjøre, og jeg er fornøyd med den. Jeg solgte min K1600GT I fjor, den syntes jeg var litt vel stor, men det gikk det også, og da jeg nå fant ut at jeg skulle ha MC igjen tenkte jeg at TDM var bra, og det er den, men har stadig lyst på noe nytt eller nyere...og GS eller GSA er jo populær. Men det er viktig som dere skriver at den kan være noe brå I bytrafikk pga clutch,,,
Jeg tror GSA og KTM 1290 kanskje blir litt vel store for lane-splitting? Men det må sies at jeg ikke har prøvd noen av dem..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW GS1200 vs. Yamaha TDM900??
KTM'en funker helt fint ved lane-splitting. Dog uten originale sidevesker. Med disse blir KaTie M for bred over hoftene...poulet_cavalier skrev: Jeg tror GSA og KTM 1290 kanskje blir litt vel store for lane-splitting? Men det må sies at jeg ikke har prøvd noen av dem..

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.