Så er spørsmålet: Hvilken skal man velge. Jeg synes VFR 1200 osv. blir akkurat litt for gubbete og Ducati Panigale 1999 etc. blir alt for fosterstilling og nervøst i lav hastighet.
Og ja, jeg har Googlet istykker internett og prøvekjørt en del sykler i det siste :)
Per nå, står jeg med 3 favoritter:
a) GSX1000 (2015)
b) CBR1000RR (2012-2015)
c) S1000RR (2012-2015)
Og så lurer jeg på Yamaha R1, som jeg ikke har sett på enda...
Alle tre fantastiske å kjøre i de par timene jeg fikk testet, men hva med langtur, driftsøkonomi, vedlikehold, 2. håndsverdi osv. osv?
Hva er deres mening, ut fra følgende krav:
1) Må ha ABS (betyr at GSXR må være en 2015 modell, mens de andre kan være et par år gamle for min del, hvis kilometer er lav.
2) Må fungere til pendling og køkjøring (Ducati utgår, da det er noe av det mest stressende jeg har vært med på.
3) Må være bygget for noen timer på veien og sittestilling som ikke krever en 18-år gammel turnkropp (Kawa og Ducati utgår nok en gang).
4) Må være lett vedlikeholdt, ha utsikter til fornuftig veldikeholdskostnader og driftsikkert. Tuftet 100% på fordommer, vil jeg si at alt italiensk utgår glatt.
5) Må gi en følelse av å være helt konge på veien (hvilket samtlig 1000 kubikkere klarer med glans akkurat nå, da jeg er lett imponert over alt som har mer enn 85 HK

6) Under 1000 ccm er uaktuelt, da beholder jeg GSX650F, som faktisk er en overraskende deilig sykkel, etter litt justering av utstyr og sittestilling/styre.
Og så er det kanskje en helt annen sykkel der ute som jeg overhodet ikke har tenkt på, men burde...