Bytting av gir stang spørsmål.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Hey, jeg har en DT 125 fra 1982, på den så er både girpedalen og girstanga den sitter fast i veldig dårlige. Girpedalen, som sikkert alle dere vet, sitter fast i noen jenger slik at den ikke beveger seg fritt rundt på stanga, men disse jengene er ødelagte og girpedalen bare glir rundt til den kommer til en viss vinkel, da stopper den. Dette forårsaker at giringen går sakte fordi man må bruke så lang tid på å bevege pedalen hele veien til det pungtet at pedalen tar i stanga, slik at man får skiftet gir. Etter noen uker så ser det ut som om man må bevege den lengere og lengere opp å ned for å få giret.

For å få reparert dette så må man bytte hele stanga for å få satt på en ny girpedal (Man kan eventuelt sveise den fast, men jeg tror ikke det holder i lengden)

Så jeg lurte på: Er jeg nødt til å klyve hele motoren for å få den ut? eller holder det å bare løsne den og lirke den ut?

Her er noen bilder til hjelp:

Bilde av klutsjen:
Bilde

Skjematisk bilde av girstanga osv:
http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;

Skjematisk bilde av girkassa:
http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;

Skjematisk bilde av gir og lignende:
http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125h-1981 ... ml#results" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av BMWilly »

Alternativt kan du jo bore hull i girpedal og gjennom aksling. Bruk en gjennomgående bolt eller en spennstift. Det er da en slags enkel nødreparasjon. Brukte det på en kawa 100 jeg hadde en gang i tida.
Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Blir det brukbart i lengden? Du tror ikke ut i fra de bildene at jeg må klyve motoren om jeg skal skifte stanga?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av Jompa »

Lag et bredere hakk i pedalen der den klemmer over gearakselen, så får du strammet den bedre fast, og bor et hull og gjør som BMWilly foreslo.
Da må det holde.
Skal akslingen byttes må du kløve motoren.

Nå ser jo ikke akslingen så aller verst ut på bildet. Hva med en ny gearpedal ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av Rune75 »

Ganske sikker på at du bare trenger av med clutch huset/korga og deretter av med et/noen klipps så kan akslingen trekkes ut gjennom motoren på høyere side.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av Rune75 »

Jompa skrev:
Nå ser jo ikke akslingen så aller verst ut på bildet. Hva med en ny gearpedal ?
Det bildet ser ikke jeg. Er jeg passe svaksynt eller forveksler du med kickakslingen kanskje ?

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av Jompa »

Rune75 skrev:
Jompa skrev:
Nå ser jo ikke akslingen så aller verst ut på bildet. Hva med en ny gearpedal ?
Det bildet ser ikke jeg. Er jeg passe svaksynt eller forveksler du med kickakslingen kanskje ?
Skal ikke uttale meg om synet ditt, sjøl er jeg mer enn passe svaksynt.
Nei, gearakslingen er på andre sida av motorn.
Nissen kunne vel for f.... tatt bilde av riktig aksling :evil
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
ThemotorsykkelGuy
Innlegg: 137
Registrert: 28 jun 2013, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha Dt 125 MX 1982
Sted: Finnmark

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av ThemotorsykkelGuy »

Tok bilde av riktig aksling, det på bildet er kickaksling, slik at dere kunne se klutsjen, og kanskje danne et bilde om det går ant å trekke gearakslinga ut den veien.

Gearakslinga er i dårlig stand, har ikke bilde av den. Jeg har en reservemotor jeg har beslyttet å fikle litt på for og se om det går å trekke den ut på den siden. Om det går så gjør jeg det samme på den som er på selve sykkelen.

Om det ikke går, så gjør jeg som BMW sa, eller kanskje sveise den.

Så takk for tipsene :thumleft

Voksen
Innlegg: 326
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av Voksen »

Uten å ha sjekket sortimentet så har Loctite mange bra produkter. Jeg har "limt" aluminium i girkasse med et spesiallaget Loctite-produkt. Det holder enda. Ikke umulig de har et egnet stoff som du kan ha mellom pedal og aksling.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av DrGreve »

Normalt må du klyve motor for å få ut skifteakslingen. Den er vanligvis låst av med en låseskive for ikke å forsvinne ut av motoren. I tillegg ligger skiftegaffel(er) tredd over.
På enkelte motorer er det mulig å snu sykkelen på hodet og gå inn via bunnen for å nå girkassen. Om det er mulig på din aner jeg ikke.
Hvis girkassen funker slik den skal og problemet kun er kranslåsingen av pedalen på akslingen, ville jeg vurdert andre løsninger, slik som å borre en bolt gjennom pedal og akslingen...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Bytting av gir stang spørsmål.

Legg inn av Kawagutten »

Mener du slipper å kløyve motor,den er låst med en segering.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Svar