Foto ?

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Motorsykkelen din: R1200GS

Re: Foto ?

Legg inn av poulet_cavalier »

Bjerknez skrev:
poulet_cavalier skrev:
Bjerknez skrev:Tja... det er jo en tråd som heter "Foto" så hvorfor ikke?
Så lenge gode foto diskusjoner kan ende med bedre bilder av MC turene så vil jeg si det er ganske så relevant :thumleft

Vi kan gjerne diskutere komposisjon og Lightroom justeringer, men vi er vel alle forskjellige så vi har nok forskjellige ønsker av hvordan det skal bli og fremgangsmåten er vel heller ikke alltid lik etc. Men jada... fyr løs :thumleft
Den "grainy" preseten som du av og til bruker på bilder av sykkelen skulle jeg gjerne hatt :[-o<

Prøvde meg litt men det ble ikke helt bra.
...bilde...
Mulig jeg har missforstått det med "grainy" effekt, men det er vertfall slik som dette jeg ville redigert det. Men smaken er som baken. Det finnes jo ingen fasit på dette uansett.

...bilde...
Om vi ser bort fra brush er preset på bildet:
contrast +100
Justert black/whites
clarity +100
vibrance +100
saturation -50
vignettering -20

Huff nå vil jeg ikke se det bildet mer - plenen må klippes igjen :knegg
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

poulet_cavalier skrev:
tagesk skrev:
poulet_cavalier skrev: Som Fuji X100 kan telefonen min kan heller ikke ta raw bilder i lav iso (eller høy iso for den slags skyld) :erte
Jeg har X100S, men Internett sier at også X100 (uten S) har raw.

X100 er et entusiastkamera, og det er vanskelig å tenke seg at noe slikt ikke skulle ha raw.

[TaSK]
Har jeg lest feil? Prøv å ta et bilde i raw med 100 ISO?

Edit: ser at setningen min kan misforstås. Mobilen min kan ikke ta i raw i det hele tatt. På X100 støttes raw men ikke på 100 ISO. Det er vel uansett ikke spesielt viktig siden mange kamereaer er skarpest på 200 ISO (f.eks. Nikon) - men nok viktig til å erte litt med det. :P :p
Er alle enig i at ISO200 kan være skarpere enn ISO100? :-)å
Så vidt jeg vet: når man øker ISO, øker man forsterkningen, og økt forsterkning=økt forvregning.
Plz correct me if im wrong!

ATWindsor
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Legg inn av ATWindsor »

Kamera har en såkalt "base-ISO", går du under den får du som regel dårligere resultat.

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

LordShaft skrev:Som Serge Ramelli så pent sa det... Har du et bilde uten farger eller som føles veldig livløst å kjedelig. Gjør det B&W.

Prøvde dette et par ganger selv, å ble overrasket over resultatet. Jada, nå er ikke jeg proff på å redigere, eller komponerer bildene perfekt. Men her er et lite eksempel på hvor sinnsyk forskjell det kan utgjøre.
Første bilde er original RAW fil.
Bilde
Bilde
:thumleft

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

ATWindsor skrev:Kamera har en såkalt "base-ISO", går du under den får du som regel dårligere resultat.
Ok..hadde vært ok å vist hva den verdien er på mitt EOS500D.

Brukeravatar
poulet_cavalier

ZZR-Erling skrev:
ATWindsor skrev:Kamera har en såkalt "base-ISO", går du under den får du som regel dårligere resultat.
100 ISO som på alle Canon jeg vet om.
-Pythagoras

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

poulet_cavalier skrev:
ZZR-Erling skrev:
100 ISO som på alle Canon jeg vet om.
ok! Er jo også laveste på mitt, me like :)
Skjønner ikke vitsen med lavere ISO hvis det gjør bildene dårligere..

Brukeravatar
poulet_cavalier

Tips til alle som har systemkamera med mulighet for AF mikrojustering: har testet programvaren focal pro og det er utrolig lettvint å gjøre justering med denne. Vel verd 700 kroner.
-Pythagoras

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Legg inn av tagesk »

ZZR-Erling skrev: ok! Er jo også laveste på mitt, me like :)
"Base ISO" viser hvor lysømfintlig brikken er. Alle Nikon (som jeg har) har ISO 200 som sitt "naturlige" tall.
Canon har vel 100.
Det er ikke mulig å konkludere noe om kvalitet ut i fra "base ISO".

Fordelen med 200 er at man har et "forsprang" på 100 (ett helt blendersteg) når lyset blir dårligere.
Ulempen er at i dagslys må man på med gråfilteret ett blendersteg tidligere enn de som har 100.

At Nikon og Canon har valgt forskjellig betyr at det i bunn og grunn ikke betyr noe og at forskjellene er så små at det ikke gir noen fordel ene eller andre veien.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:Tips til alle som har systemkamera med mulighet for AF mikrojustering: har testet programvaren focal pro og det er utrolig lettvint å gjøre justering med denne. Vel verd 700 kroner.
Alle meg systemkamera og speil vel og merke :)

Brukeravatar
poulet_cavalier

tagesk skrev:
"Base ISO" viser hvor lysømfintlig brikken er. Alle Nikon (som jeg har) har ISO 200 som sitt "naturlige" tall.
Canon har vel 100.

Fordelen med 200 er at man har et "forsprang" på 100 (ett helt blendersteg) når lyset blir dårligere.
Ulempen er at i dagslys må man på med gråfilteret ett blendersteg tidligere enn de som har 100.

At Nikon og Canon har valgt forskjellig betyr at det i bunn og grunn ikke betyr noe og at forskjellene er så små at det ikke gir noen fordel ene eller andre veien.

[TaSK]
Helt riktig, men Nikon har endret base ISO til 100 på de nyeste husene. Antageligvis på grunn av lett usaklig mobbing fra Canon leiren :P :p .
-Pythagoras

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

tagesk skrev:
Canon har vel 100.

[TaSK]
Ok! Mitt kamera liker jeg ikke at må over ISO=400 med.. :knegg Men, det gode er at man kan bruke linser med Image Stabilizer, det funker bra!

Brukeravatar
poulet_cavalier

ATWindsor skrev:
poulet_cavalier skrev:Tips til alle som har systemkamera med mulighet for AF mikrojustering: har testet programvaren focal pro og det er utrolig lettvint å gjøre justering med denne. Vel verd 700 kroner.
Foreløpig.. ja. Det er bare Canon og Nikon som har gitt fra seg full aksess til APIene sine. Dette gjør også at det finnes entusiastversjoner av programvaren til disse kameraene (f.eks. Magic Lantern).
-Pythagoras

ATWindsor

Legg inn av ATWindsor »

poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:
Foreløpig.. ja. Det er bare Canon og Nikon som har gitt fra seg full aksess til APIene sine. Dette gjør også at det finnes entusiastversjoner av programvaren til disse kameraene (f.eks. Magic Lantern).
Var mer det at du ikke trenger AF-justering på kamera uten speil, men du bruker kanskje softwaren til andre ting også?

Brukeravatar
poulet_cavalier

ATWindsor skrev:
poulet_cavalier skrev:
ATWindsor skrev:
Var mer det at du ikke trenger AF-justering på kamera uten speil, men du bruker kanskje softwaren til andre ting også?
Mest nyttig foruten AF justering er vel å finne sweet spot på blenderåpning for forskjellige objektiv. Du har sikkert rett i at speilløse kameraer ikke trenger AF justering siden alt gjøres i programvare i kameraet. Om AF logikken sitter i linsen er det like aktuelt for speilløse kameraer, men det er det kanskje ingen speilløse kamera som har?

Edit: Ser at Sony A7 støtter AF mikrojustering med adapter. Mange bruker sine gamle Canon linser siden Sony A7 glass er dyrt.
-Pythagoras

Svar