ATWindsor skrev:Så hva er en mer saklig måte å vite noe om forskjellene og systemer med mindre sensor?
Problemet er, tror jeg, at når man sier "system" og så konkluderer med "brikke" blir det feil.
Her er en teknisk korrekt påstand "Canon FF og Nikon FF har mye (!) dårligere kvalitet enn Phase One; jeg anbefaler Phase One om du vil ha gode bilder. Nikon og Canon er rett og slett dårligere".
Noen, ikke nødvendigvis du (!), svarer "Men Phase One koster fra en kvart million og oppover, og veier flere kilo. Det er en patetisk påstand for den har ingen VERDI selv om den er korrekt".
Jeg kan også si "Om du tar bilder med Canon/Nikon og sammenligner med Phase One vil du se at Canon/Nikon er et MYE dårligere system. Det er fordi brikken de bruker er så liten".
Noen, ikke nødvendigvis du (!), svarer "Men Phase One koster fra en kvart million og oppover, og veier flere kilo. Det er en patetisk påstand for den har ingen VERDI selv om den er korrekt".
Så, fordi et SYSTEM inkluderer så mange variabler--hvor størrelsen på brikken for de fleste er langt ned på listen av elementer--så må man at the end of the day se på sine bruksområder og velge derfra. Pixel-peeping vil fortelle at Phase One er det eneste som er bra, for alt annet er dårligere, har bittesmå brikker, dårlig ISO, Et Cetera.
Svært mange mener at som SYSTEM har m4/3 funnet en meget god balanse mellom størresle på kamerakroppen, størrelse på linsene og kvalitet. At det er mer enn én leverandør gjør livet lettere. Fuji har større brikke men er ensom i sitt system. Derfor faller de gjennom (her!). Selv om brikken er større enn på m4/3.
Her i huset har vi Nikon, Canon og Fuji i "crop" mens vi har Olympus i m4/3. Jeg bruker mye tid på å se på bilder fra disse fire SYSTEMENE. Ingen av dem er fantastiske over ISO 3200. Alle er fullt ut brukbare opp til ISO 6400 (særlig til bruk på nettsteder, hvor vi bruker bildene våre). Hvilket kamera som er i bruk på en valgt dag avhenger av hva som skal fotograferes; det er "formfaktor" som bestemmer. Nikon er det fysisk største systemet, men med mest funksjonelle kroppen ("flest knapper", om du forstår). Fuji er det minste og det er helt lydløst og derfor perfekt der slamringen av speilet på Nikon/Canon ville tiltrekke seg oppmerksomhet. Olympus er vanntett og perfekt til video. Smak og behag.
Et Cetera.
Konklusjonen min er derfor at Phase One er det eneste man kan kjøpe om man ikke greier å fokusere (no pun intended) på annet enn kvalitet.
Om man derinmot forstår at et kamera både skal være med på tur, det skal kunne ta bilder i komfirmasjon, og portretter av katten (eller hva man nå vil få trykket på papir og henge i trappeoppgangen), da må man ha en mer strukturert fremgangsmåte.
Her er noen viktige spørsmål.: Hvor viktig er størrelsen (på totalpakken)? Hvor viktig er det å kunne bytte linser (eller er en zoom som sitter fast tilstrekkelig)? Hvor viktig er det at linsene tåler sprutregn? Har du en forhandler i nærheten? Krever systenmet foto-veske: Har du alltid det med på tur? Fotograferer du hovedsakelig i dagslys? Er å fotografere folk på konsert om natten din greie?
Efter min mening kommer altså "hvor mange kvadratmillimeter er brikken?" et godt stykke ned på denne listen. Faktisk like langt ned som "Hvor mange megapixler" (forutsatt at det er mer enn 10).
Livet hadde vert enkelt om vi kunne ha to variabler: Pris og brikke. Derefter valgte vi ut i fra hvor mye penger vi hadde. Men livet er ikke slik.
[TaSK]