Jeg trodde at vi var enige om at vi burde holde gir unna diskusjonen? Vi må vel nesten forutsette at holder oss til samme utvekslingen gjennom hele tankerekka.ATWindsor skrev:HK er ikke "en mere teoretisk størrelse"jhn skrev:Hva er dreiemoment? Det er den krafta motoren yter på en meters arm fra senter av veiva, pr omdreining. Altså hvor "sterk" den er i en "håndvending" på en måte
Hk er dreiemoment * rpm delt på noe jeg ikke husker ... det er en mere teoretisk størrelse, som forteller deg når motoren yter maksimalt. Nøyaktig hvilket turtall ... men det er momentet du kjenner, det som skyver deg i ryggen og røsker deg i armene …
Med lavt moment og høy Hk vil man akselerere tregere, men likevel være i stand til å holde høy toppfart.
Har man passasjer og bagasje vil dette komme tydeligere fram
Så det blir litt merkelig når det veldig bombastisk slås fast at det er Hk som gjelder.
Det er ikke momentet i motoren du kjenner som skyver deg i ryggen
Nei, det er ikke riktig
Nei, det vil det ikke
Det er ikke merkelig, fordi det er mange som har misforstått hvordan dette henger sammen.
Problemet er at du argumenterer som at høyt dreiemoment ved motoren er det samme som høyt dreiemoment ved hjulet, takket være oppfinnelsen gir og utveksling, så er ikke det tilfellet.
Men om så mange har misforstått hvordan dette henger sammen, så kan vel du forklare oss hvordan det egentlig er? Det er din tur ... forklar nå, og ikke bare sitt der å kverulere
