Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Hvis sykkelen er kjørt lite, når bytter dere dekk uavhengig av slitasje? På min sykkel står det noen Dunlop Qualifier fra 2011. Føles helt fine, aldri merket noe negativt med dem. Når de først er varme henger de godt.

På tide å bytte?

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Sitter godt på tørt føre. Har ikke kjørt i skikkelig møkkavær enda, kommer ikke til å gjøre det heller.

Tenker jeg kjører dem ut denne sesongen, så bytter jeg neste år. For meg står det mellom Dunlop Q3 eller Pirelli Angel GT. Men jeg kjører for det meste kun på tørt føre, så jeg er usikker på om jeg faktisk har behov for Angel GT, men det er sikkert et veldig godt dekk på tørt føre også.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

thewiz skrev: For meg står det mellom Dunlop Q3 eller Pirelli Angel GT. Men jeg kjører for det meste kun på tørt føre, så jeg er usikker på om jeg faktisk har behov for Angel GT, men det er sikkert et veldig godt dekk på tørt føre også.
Jeg kan prøve å forklare dette igjen. Her i Norge, hvor temperaturene sjeldent er over 20 grader, vil det som oftest være langt tryggere å kjøre på sport touring dekk kontra ett sport dekk (som de to du nevner)

Michelin er eneste merket jeg har fått svar med, men de hevder at deres pilot road 4 er mulig å oppnå optimal driftstemperatur mellom -5 grader og til 45 grader. Om det er ment luft temperatur, eller temperatur i selve asfalten er jeg litt usikker på. Dette hevder michelin i en mail jeg fikk. Men dette er uansett langt tidligere enn sport dekk, som ofte krever helt opp mot 40 - 60 grader for å oppnå optimal driftstemperatur, som igjen gir optimalt grep. Selv føler jeg, og tror jeg at de nyeste sport dekkene til de forskjellige leverandørene er lavere driftstemperaturer. Som på pilot road 3 og de nye metzeler m7rr (konstruert for gatekjøring) Uten å ha noe beviser.

Så kalde "mykere" sportsdekk blir sjeldent eller aldri kjørt skikkelig varm på landevei og du vil ha langt bedre grep i et sport touring dekk på landeveien. Stopp, lyskryss, våte flekker pauser osv bidrar til å kjøle dekkene. Noe det ofte er mye av på vanlig gate kjøring.

Så, om du ikke har planer om å kjøre på bane. Er jeg overbevist nå etter selv å ha puttet på sport touring dekk at dette er MER en nok for inspirert kjøring. Jeg hadde liten tro på dette selv, men jeg er overbevist etter å ha skodd dyret med Angel GT. Men jeg skal være ærlig å innrømme, at jeg ikke hadde helt troen på at sport touring dekk skulle være så sinnsykt grep i. :redface (jada Erling, jeg vet hehe)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Har planer om å kjøre endel på bane i denne sesongen, så det er litt av grunnen til at jeg vipper mellom sport / touring dekk.

Men, tipper jeg kommer til å kjøre ut denne sesongen med mine Dunlop Qualifier, som meg bekjent er et sportsdekk. Det er det beste dekket jeg har kjørt med hittil. Har riktig nok ikke hatt mye forskjellige dekk, men likvell. Aldri merket at det har sluppet og gir masse tillit og feedback.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Nå vet jeg ikke hvor god du er til å kjøre på bane. Men har du aldri kjørt på bane før, holder st dekk i massevis

Note4

KawaKjetil

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av KawaKjetil »

Skiftet til nye Metzeler NEXT på GSA'en. Er det noen som har opplevd denne slitasjen før på NEXT?
Dekkene har 3 sliteflater... har aldri sett det før :scratch

Og jeg kjører til støtte tar nedi i svingene, så ikke noe rett frem og aks her :knegg Kjørte 2 dager på Rudskogen med de i fjor bla.
Og de nye dekkene var en fryd å få på. Nå "danser" sykkelen i svingene igjen!

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Flanker »

Nei. Fordekket mitt trappet etter 12000 km. Bakdekket har bare 3500 km. på baken, så det kan jeg ikke uttale meg om ennå...

Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mammut89 »

Da har jeg fått pressa Pirelli Diablo Rosso Corsa på både vått og tørt.

Nok til å konkludere:

overskyet og kaldt på vålerbanen: helt ok men utrolig vanskelig å holde varme i dekka med mindre det er mer enn 10+. skulle hatt mer varme i dekka etter å ha piska de så mye
Pissregn vålerbanen: oh my god.... værre dekk på vått skal du lete lenge etter, helt umulig å kjøre aktivt med. skrens i samtlige svinger og helt utrolig nervøst dekk som begynner å sjangle bare du vurderer å gasse ut av svingen. De sier heldigvis klart ifra ganske tidlig når de begynner å skli
strålende sol på landeveien: sitte støpt , veldig bra stabilitet og suverent grep, klarte ikke å få traction control å slå inn , og det er jo alltid bra

konklusjon: dette er et dekk som er egnet for de som bor i california , alt for mange våte dager i norge for å waste tid med dette dekket desverre

bonusbilde:

Bilde
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Haymaker »

Takk for anmeldelsen.
Flott bilde også! :yeyeye

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23137
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nå kjørt drøye 4.000km. på mine Pilot Road 4 og det ser ut til at problemet jeg hadde med den hurtige slitasjen de første 3.000km'erene har stagnert. Det KAN komme av at jeg kjørte nesten 3.000km. i løpet av to langturer med litt småaktiv kjøring, slik at dekkene ble varme og dermed ble slitt fortere...??

Ellers så er jeg utrolig fornøyd med disse dekkene. Jeg har ingen pysestripe igjen (vel...den synes så vidt, men har touchet kanten de fleste steder) og dem sitter som støpt i svingene. Her om dagen fikk jeg et litt overraskende men kontrollert nedlegg som gjorde at støvelen min tok så vidt nedi asfalten og da kunne jeg så vidt kjenne at sykkelen seg litt til siden. Første gangen jeg har opplevd dette og jeg syntes overhodet ikke det var ubehagelig...faktisk. Den hentet seg inn igjen med en gang og det var ingen dramatikk. Det kom nok av at nedlegget kom noe brått inn en sving og at det ble mer G-krefter mot dekket enn hvis jeg hadde tatt svingen på "vanlig" måte.

Nå er jeg lenger ikke redd for hva som skjer når dekket glipper på tørr asfalt i sving. På bane hadde jeg nå turt å presse disse dekkene til det ytterste, så lenge hastighet og nedlegg kan økes gradvis.

På vanlig vei blir det vanskeligere å fjerne pysestripene, men det krever at man kjenner svingene og man vet at det ikke er noe sand eller andre ulumskheter der. Jeg har allerede bestillt meg to nye Pilot Road 4 som ligger å venter og disse havner på felgene madag 15.juni :thumleft

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Olden »

Det ser ut til at mine neste dekk blir Metzeler Sportec M7RR som jeg hadde tidligere. Denne gangen blir det 200/55-17 bak kontra 190/55-17 og 120/70-17 foran :-)

Jeg likte dette dekket veldig godt. De ble raskt varme og det satt skikkelig på asfalten! På vått føre så var det ett hakk over Michelin PP3 som gjorde meg mer komfortabel med å kjøre i regnet.

Jeg kjører nå med Michelin Pilot Power 3. Jeg er ikke heeelt fornøyd med dem etter at jeg hadde på Metzeler Sportec M7RR bak.
PP3 bruker lang tid på å bli varme og selv om dem er varme så logrer sykkelen på hekken ved pådrag ut av sving, som jo er gøy men det hender det blir skummelt også når man får skikkelig sleng på ræva!
Her en annen dag så mistet jeg grepet på framdekket også i en skarp høyresving. Det skal sies at jeg hadde kraftig nedlegg! Det kom brått og uventet men grepet hentet seg inn igjen like etterpå. Det var ikke noe grus eller sand i veibanen her heller. Farten var ca 20kmt.

Det var like før jeg bestilte Bridgestone S20R Evo, men jeg har lest ett par tester som viser at M7RR er hakket bedre på flere områder.
Kanskje jeg får prøve ut S20R Evo neste gang heller :-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av LordShaft »

Har selv en kompis som kjører med M7RR på sin gsxr 1000 her i byen. Å han gjør ikke annet en å skryte disse dekkene opp i skyene. Jeg blir nok å prøve disse selv etter Angel GT....
Lever ikke disse dekkene opp til forventningene er veien kort tilbake til Angel GT... Strålende dekk :thumleft :thumleft

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Tysnes »

Har bestilt mitt 3 sett med Angel gt no. ca 11000 km, som e ny rekord. ingen trapping på fordekket, i motsetning til Pr 3 :-)

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av thewiz »

Hvordan er det å gå fra 190 til 200? Egenskapene vil vel endre seg litt på sykkelen?

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bikes4life »

thewiz skrev:Hvordan er det å gå fra 190 til 200? Egenskapene vil vel endre seg litt på sykkelen?
Og TC, da profilen også blir høyere.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Svar