Dine 3 spørsmålATWindsor skrev:Du har jo fått en enkel og lettfattelig forklaring, du er bare ikke enig i den :)jhn skrev:ATWindsor@ Siden Hk er et resultat av krafta og farta du har i beina, kan man nesten ikke påstå at det er Hk som gjelder og Nm er underordnet … det blir veldig merkelig i mitt hode.
Så merkelig at jeg ikke vet hva jeg skal si … jeg tror jeg slutter her.
Som sagt ... jeg har fremdeles ikke sett en god og folkelig, lettfattelig forklaring
Når du skal vite hvor stort jorde du har, så er det arealet som teller, det gir deg ikke informasjonen du trenger å si "jordet er 100 meter langt", slik er forholdet mellom moment og effekt, joda, moment gir deg noe av informasjonen, men ikke alt du trenger, og effekt gir deg alt du trenger.
Ellers vil jeg igjen anbefale deg å se på mine 3 spørsmål, så er det kanskje enklere å forstå.

Du har strengt tatt ikke gitt noen forklaring, bare en påstand om at "hk er det som gjelder ..." Det er jeg uenig i ... det har du rett i.
Momentet gir deg bare en del av bildet, ja. Det har jeg sagt og ment hele tiden. Hk er et resultat av moment og rpm.
Effekt-tallet gir deg ikke mere info enn moment-tallet, bare en litt annen. I beste fall indikerer det om du kan forvente en anstendig toppfart.
Jeg synes en tråsykkel illustrerer dette ganske godt … hvis man starter i et tungt gir krever det stort moment for å akselerere. Etter hvert som farten (og turtallet på beina) øker, behøves ikke så stort moment lengere … det blir litt lettere å trå rundt. Nå er ikke momentet (trykket i beina) like avgjørende lengere, men man må ha hk (energi i form av god kondis) for å opprettholde turtallet.
Vi har selvfølgelig holdt oss i samme gir hele tiden.