Bruker du refleksvest når du kjører?
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Ofte er lyset skjult bak annen trafikk. Da er jakke/vest det man ser best etter hjelm. Hjelm i signalfarge er nok det ultimate.
I meget gode lysforhold tror jeg sort er like synlig som gult pga kontrasten. Men ofte har vi jo ikke perfekt lysforhold.
I meget gode lysforhold tror jeg sort er like synlig som gult pga kontrasten. Men ofte har vi jo ikke perfekt lysforhold.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Ikke minst posisjonering i forhold til trafikk - gjøre seg selv synlig :-)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Det kuleste som finnes i denne verden er faktisk innretninger som bidrar til at min tilværelse blir tryggere
Jeg personlig kjører uten vest for at jeg ikke er overbevist om at det gjør en mer synlig i trafikken på en motorsykkel. Dermed syns jeg det blir helt unødvendig å fly rundt med et hjelpemiddel som nødetatene er avhengig av å bidrar til at folk blir mindre bevisste på dette
Note4

Jeg personlig kjører uten vest for at jeg ikke er overbevist om at det gjør en mer synlig i trafikken på en motorsykkel. Dermed syns jeg det blir helt unødvendig å fly rundt med et hjelpemiddel som nødetatene er avhengig av å bidrar til at folk blir mindre bevisste på dette
Note4
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Ikke alltid man har så mye valg i forhold til plassering. At noen tror at man ikke øker synligheten i tett trafikk med refleksvest høres underlig ut.Toven skrev:Ikke minst posisjonering i forhold til trafikk - gjøre seg selv synlig :-)
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Man har jo som oftest det, ved å holde avstand til forankjørende, ikke ligge i eventuelle "blindsoner" slik at man blir sett i kryss o.l.
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
I tett trafikk har man ikke alltid slike muligheter. Hvis man ligger i midterste feltet på en 3 felts motorvei så er det ikke lett for bilene to-tre biler bak å se baklyset ditt.Toven skrev:Man har jo som oftest det, ved å holde avstand til forankjørende, ikke ligge i eventuelle "blindsoner" slik at man blir sett i kryss o.l.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Bruker du refleksvest når du kjører?
Det har blitt testet ut om en er mer synlig med gul vest og så lenge en sitter på en sykkel med lys og det er normalt dagslys ute så er en like lett å oppdage uten som med. Dette er prøvd ut ved å måle reaksjonstid der noen markører kjører med gul vest og noen uten.
Reaksjonstid er tilnærmet lik.
Det man imidlertid merket seg ved testen var at deltakerne som hadde gul vest ble lettere husket enn de som ikke hadde.
Ved kjøring i mørke syntes gul vest mye bedre enn mørke klær men kun dersom kjøretøyet ikke hadde lys. Imidlertid ble slutningen at lys gir så god effekt i mørket at fordelen med gul vest kontra kjøreutstyret ble betydningsløs.
Når det gjelder gul vest gav det betydelig effekt kun når en er av kjøretøy og da spesiellt i dagslys/tåke.
I mørke gir det også effekt men sammenliknet med refleks gir det svært liten virknkng.
Konklusjonen til Superenkel forskning A/S blir at refleksvest type gul er kjekk å ha tilgjengelig dersom en av en eller annen grunn blir nødt til å stanse i/langsmed veien.
Utover dette bør den være av.
Reaksjonstid er tilnærmet lik.
Det man imidlertid merket seg ved testen var at deltakerne som hadde gul vest ble lettere husket enn de som ikke hadde.
Ved kjøring i mørke syntes gul vest mye bedre enn mørke klær men kun dersom kjøretøyet ikke hadde lys. Imidlertid ble slutningen at lys gir så god effekt i mørket at fordelen med gul vest kontra kjøreutstyret ble betydningsløs.
Når det gjelder gul vest gav det betydelig effekt kun når en er av kjøretøy og da spesiellt i dagslys/tåke.
I mørke gir det også effekt men sammenliknet med refleks gir det svært liten virknkng.
Konklusjonen til Superenkel forskning A/S blir at refleksvest type gul er kjekk å ha tilgjengelig dersom en av en eller annen grunn blir nødt til å stanse i/langsmed veien.
Utover dette bør den være av.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Jeg tror at grunnen til at en del mc ikke blir sett og oppdaget er pga størrelsen og jo større mc man har jo større sannsynlighet et det for å bli sett :) en annen ting er nok at fleste som kjører mc kjører fortere en det bilistene regner med og de har nok lett for å feilberegne og slenger seg ut forran mc der de trodde de hadde god tid.
Jeg har opplevd og ikke bli sett med min mc , da lå jeg bak en bil og hadde en bil bak meg også , jeg hadde normal avstand til bilen forran , og når den bilen foran passerte en avstikkere så slang bilisten seg ut i veien rett forran ansiktet på meg , dette fordi hun syntes det så ut som det var en stor luke mellom meg og bilene siden jeg kun hadde en mindre mc så hadde da bilene dekket meg helt til slik at jeg var umulig å oppdage ... Så i dette tilfellet hadde det ikke hjulpet å brukt en vest , muligens en gul hjelm men er ikke sikker :)
Tror at det mest effektive er gul hjelm eller en annen litt lett synlig farge som helt hvit foreksempel . Og jeg er ikke i tvil om at man i noen situasjoner blir lettere sett med vesten en uten :)
Jeg har opplevd og ikke bli sett med min mc , da lå jeg bak en bil og hadde en bil bak meg også , jeg hadde normal avstand til bilen forran , og når den bilen foran passerte en avstikkere så slang bilisten seg ut i veien rett forran ansiktet på meg , dette fordi hun syntes det så ut som det var en stor luke mellom meg og bilene siden jeg kun hadde en mindre mc så hadde da bilene dekket meg helt til slik at jeg var umulig å oppdage ... Så i dette tilfellet hadde det ikke hjulpet å brukt en vest , muligens en gul hjelm men er ikke sikker :)
Tror at det mest effektive er gul hjelm eller en annen litt lett synlig farge som helt hvit foreksempel . Og jeg er ikke i tvil om at man i noen situasjoner blir lettere sett med vesten en uten :)
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Seff kjører jeg med gul vest. Har gjort det i flere år. Egentlig var det engelskmennene og nederlenderne som lærte meg det.
Leser at noen synes det ser teit ut
Jeg var inn d' steites og der kjørte alle med Harleii uten hjælm, døm hadde bandaga. Stiiiilig. Det burde vi åsså jørra!
Sikkerhet og synlighet er et personlig valg
Leser at noen synes det ser teit ut

Sikkerhet og synlighet er et personlig valg

Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Du skal ikke se bort ifra at fargevalg på sykkel også kan ha litt å si :-)åfreddy123 skrev:Jeg tror at grunnen til at en del mc ikke blir sett og oppdaget er pga størrelsen og jo større mc man har jo større sannsynlighet et det for å bli sett :)
Sjekk de tre hher i forhåld til dem siste
[img]http://i1200.photobucket.com/albums/bb3 ... lmbapx.jpg[/img]
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Mine første år på mc var med mørkegrønn kawa og svart skinndress/sko/hjelm. På 15 000 km opplevde eg 3 nestenulukker der buss/bobil/bil ikkje overholdt vikeplikt og einaste grunnen til at eg kom fra det utan kollisjon var at eg såg tyleskapen i tide. Har egenhendig erfart i nyare tid at gul jakke saman med gul vest ikkje hjelper det spøtt når det kjem til andre trafikkanter som ikkje er oppmerksomme. Vurderer å gi opp å bruke gul jakke. Gul vest blir bare brukt som for bil eller lærekjøring.
Det einaste eg kan sjå for meg som kan hjelpe på synlighet for mc er å få sikkerhetslys i tillegg til vanlige kjørelys.
Dvs at man får 2 stk ekstra ledlys framme og bak som blinker i utakt a' la "blålys".
Lysa framme er gule og avrunda slik at lyset er synlig fra sida og framover.
Lysa bak er raude og avrunda slik at lyset er synlig fra sida og bakover.
Når man bruker blinklys kan sikkerhetslysa på riktig side legge seg i takt med blinklyset samt at sikkerhetslysa på den andre sida slår seg av.
Det einaste eg kan sjå for meg som kan hjelpe på synlighet for mc er å få sikkerhetslys i tillegg til vanlige kjørelys.
Dvs at man får 2 stk ekstra ledlys framme og bak som blinker i utakt a' la "blålys".
Lysa framme er gule og avrunda slik at lyset er synlig fra sida og framover.
Lysa bak er raude og avrunda slik at lyset er synlig fra sida og bakover.
Når man bruker blinklys kan sikkerhetslysa på riktig side legge seg i takt med blinklyset samt at sikkerhetslysa på den andre sida slår seg av.
1 stk overalt-mc; Suzuki DR 800S Big 1990, desverre noko redusert
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Den vanligste fare-situasjonen på min daglige pendling er at bilister eventuelt
- ikke ser i speilet/vrir på hodet
- i tillegg skifter felt uten å blinke
- gjør noe brått og helt uventet gjerne i kombo med det over
- punkter hvor jeg av erfaring vet at mange skifter felt (her kan det være lurt å låse posisjonen sin ift køen og passe på å ikke ligge rett til høyre for noen bil foran avkjøringsfelt på E18 f.eks.)
Ingen av punktene hjelper gul vest, men derimot at jeg "leser" bilister som har tenkt å kjøre av neste avkjøring.
"Brått og uventet" punktet er det vanskelig å gjøre noe med uansett, her er det gode reflekser og gjerne ha tenkt igjennom på forhånd hvor du kan bevege deg.
- er veiskulderen mellom autovern og kjørefelt bred nok?
- kan du ta samme avkjøring som bilen i en nødsituasjon
- er du parat med horn og brems
- har du alltid oversikt over hva som er på sidene for deg og bak deg
- teker du løpende igjennom Hvis ... da ... ?
M.a.o. den største sikkerhetsfaktoren du har er mellom ørene og hvordan du planlegger kjøringen din.
Ser det er endel med Xenonlys i MC-lyktene sine - det tror jeg kan virke mot sin hensikt da det er ubehagelig å se direkte i retning av, (det er en grunn til at det er ulovlig faktisk) dermed blir det til at man registrerer et sterkt lys i speilet - men for bilister å vurdere om dette er fra bil eller MC eller hvor fort MC'n kommer, det er desto vanskeligere. MC-lykter vil uansett ofte kunne gli i ett med lyktene til biler bak MC'en. F.eks.på egen MC i tunneler blir jeg noen ganger overrasket over "raketter" som plutselig er rett bak meg uten at jeg har registrert de tidligere fordi MC'ns ene lykt kan ha ligget eksakt i posisjon foran en lykt til en bil lenger bak.
Tror gul vest blir som piggdekk på bil. Mange velger piggdekk fordi de føler seg tryggere og det gir sannsynligvis en sikkerhetsgevinst _for dem_ at de føler seg tryggere - kjører jevnere osv. Selv velger jeg piggfritt og uten vest, men det har også med at jeg har lang erfaring/mange år og km i å lese trafikk.
Nå er forresten sommeren kommet og da vil jeg ikke ha en vest som dekker luftelukene jeg endelig kan åpne i jakka. God kjørekomfort og et kaldt hode er vel så viktig.
- ikke ser i speilet/vrir på hodet
- i tillegg skifter felt uten å blinke
- gjør noe brått og helt uventet gjerne i kombo med det over
- punkter hvor jeg av erfaring vet at mange skifter felt (her kan det være lurt å låse posisjonen sin ift køen og passe på å ikke ligge rett til høyre for noen bil foran avkjøringsfelt på E18 f.eks.)
Ingen av punktene hjelper gul vest, men derimot at jeg "leser" bilister som har tenkt å kjøre av neste avkjøring.
"Brått og uventet" punktet er det vanskelig å gjøre noe med uansett, her er det gode reflekser og gjerne ha tenkt igjennom på forhånd hvor du kan bevege deg.
- er veiskulderen mellom autovern og kjørefelt bred nok?
- kan du ta samme avkjøring som bilen i en nødsituasjon
- er du parat med horn og brems
- har du alltid oversikt over hva som er på sidene for deg og bak deg
- teker du løpende igjennom Hvis ... da ... ?
M.a.o. den største sikkerhetsfaktoren du har er mellom ørene og hvordan du planlegger kjøringen din.
Ser det er endel med Xenonlys i MC-lyktene sine - det tror jeg kan virke mot sin hensikt da det er ubehagelig å se direkte i retning av, (det er en grunn til at det er ulovlig faktisk) dermed blir det til at man registrerer et sterkt lys i speilet - men for bilister å vurdere om dette er fra bil eller MC eller hvor fort MC'n kommer, det er desto vanskeligere. MC-lykter vil uansett ofte kunne gli i ett med lyktene til biler bak MC'en. F.eks.på egen MC i tunneler blir jeg noen ganger overrasket over "raketter" som plutselig er rett bak meg uten at jeg har registrert de tidligere fordi MC'ns ene lykt kan ha ligget eksakt i posisjon foran en lykt til en bil lenger bak.
Tror gul vest blir som piggdekk på bil. Mange velger piggdekk fordi de føler seg tryggere og det gir sannsynligvis en sikkerhetsgevinst _for dem_ at de føler seg tryggere - kjører jevnere osv. Selv velger jeg piggfritt og uten vest, men det har også med at jeg har lang erfaring/mange år og km i å lese trafikk.
Nå er forresten sommeren kommet og da vil jeg ikke ha en vest som dekker luftelukene jeg endelig kan åpne i jakka. God kjørekomfort og et kaldt hode er vel så viktig.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Sikkert, men den berga meg i dag igjen da en løk begynte å bytte fil uten å se seg for...JohnnyTh skrev:Høy lyd gir nok en falsk trygghet.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Nei. Jeg burde antakelig vært fornuftig og ansvarlig, brukt refleksvest, og dermed kunnet si ja til spørsmålet.Baltazar skrev:Liten avstemning om bruken av refleksvest
Men, siden jeg ofte er en uansvarlig og irrasjonell tosk sier jeg som sant er: Nei, det ser pinglete og dumt ut å ha på refleksvest, så jeg kjører uten! Ekstra tåpelig ser det ut med folk på Harley, og med refleksvest, uten at jeg helt kan
forklare hvorfor.

Re: Bruker du refleksvest når du kjører?
Haha enig. De som etter min mening er de tøffeste gutta, harleygutta. Blir helt feil med refleksvest. Men nå skal jeg ikke rake ned på noen, men det er jo som oftest disse "weekend warriors" folka som feks lever sitt a4 liv som er disse tøffe guttene i helgene med refleksvestene sine... og som sier at det er feil å kjøre med joggesko og ditten og dattengsx750_80 skrev:Ekstra tåpelig ser det ut med folk på Harley, og med refleksvest, uten at jeg helt kanBaltazar skrev:Liten avstemning om bruken av refleksvest
forklare hvorfor.
