Efter mer enn 200.000 km på R1150GS fikk jeg i dag en R1150R som "byttesykkel" mens min egen er på service..
Det er altså samme motor men med en annen innpakning.
Jeg har egentlig aldri fundert så nøye over det der med innpakning.
Men, Holy Crap, en R11150GS og en R1150R er ikke samme sykkel!
Det er ikke bare kosmetikk som skiller dem!
Uten å ha målt gjetter jeg på at R er ti cm lavere enn GS. Og i tillegg mye kortere mellom sete og forhvilere. Resultatet er at isteden for å sitte "på" sykkelen sitter man mer "i". Om du forstår hva jeg mener.
GS har et bredt styre som gjør at man kan kontrollere retningen i brøkdeler av en millimeter. R har et smalt styre som gjør at man må styre sykkelen med hele kroppen, ikke bare armene. En R krever at kapteinen deltar i jobben, mens ombord i en GS er det tilstrekkelig om kapteinen gir sine ordre via fjernkontroll.
GS har en vindskjerm som er omlag 17 meter fra sjåføren. Fint i 150 km/t efter fjorten timers kjøring i regn. Men turbulensen er jo, vel, tilstede. R har ikke en dritt å tilby, så den minste flue dundrer inn i visiret og demonstrerer at den er full av gammel mat og andre kroppsvæsker.
Men på R føles 50 km/t som 100 km/t på GS. Eller med andre ord: Hvem trenger høy fart for å føle at man lever om man har en R?
En GS trenger, som andre tankskip, god plass for å svinge. En R svinger mens kapteinen tenker.
På min GS sitter jeg rett i ryggen med armene behagelig fremover; styrmann på broen er bildet. På en R sitter man foroverlent, man lener seg mot vinden. Men forhjulet er der fremme et sted på en GS, er det rett der nede på R. Å kjøre R gir en fantastisk følelse av fart og "nærhet" til det man driver med.
Nei - R er ikke for meg; den er for liten. Men det var kjempegøy! Og jeg har den til låns hele morgendagen også. Det skal bli en dag med mye "foroverlent" kjøring.
[TaSK]
BMW R1150R
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
BMW R1150R
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
- Gielas
- Innlegg: 772
- Registrert: 31 aug 2011, 19:34
- Motorsykkelen din: BMW R 1200 GSA -16
- Bosted: Sandefjord
Re: BMW R1150R
Sitter på jobb og leser dette over en kaffekopp før dagens dont og tenker ved meg selv;
'fint å lese en slik skildring på morrakvisten - håper resten av dagen blir like fin som denne stunden'.
'fint å lese en slik skildring på morrakvisten - håper resten av dagen blir like fin som denne stunden'.

Gielas
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
2012: 11072km
2013: 15560km
2014: 20314km
(Tripteller start 2015: 29745km)
(Dekkskift 15/7-15 35466km)
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: BMW R1150R
+1
Befriende enkel "anmeldelse"/sammenligning av sykkel. Får nesten lyst til å teste en sånn etter å ha lest denne :-)
Befriende enkel "anmeldelse"/sammenligning av sykkel. Får nesten lyst til å teste en sånn etter å ha lest denne :-)
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: BMW R1150R

Motorsykkelglede oversatt til det skrevne ord!
God tur i dag

Re: BMW R1150R
Sykkelen eller "setet"? Man kan jo få ganske så vesentlig mye høyere sete på den.tagesk skrev: Nei - R er ikke for meg; den er for liten.
[TaSK]
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: BMW R1150R
Sykkelen er for liten i sin helhet (for ordens skyld: Jeg er 202, er 170 cm fra håndledd til håndledd og veier godt over 100 kg).ATWindsor skrev: Sykkelen eller "setet"? Man kan jo få ganske så vesentlig mye høyere sete på den.
Det er for kort mellom setet og styret og det er for kort fra setet til fothvilerne.
Et annet ord for liten, det er kompakt.
At den er så kompakt bidrar til--nei: Er årsaken til--at kjøreopplevelsen er helt anderledes enn på en GS.
Og kjøreopplevelsen, som sagt, den var fantastisk!
Nå det er sagt: Jeg skal kjøre tvers gjennom Europa fire ganger i løpet av 2015, i tillegg til de to gangene jeg har gjort det allerede i år, så en gøy sykkel som gir intens kjøreopplevelse må nok vike for verktøy som kan tygge unna 1500 km/dag (også om det regner).
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: BMW R1150R
Du tar meg på høyden, men du er bare smågutten på de øvrige målene
Artig å lese slike skildringer. Har selv prøvd GS adventure, denne satt jeg overraskende godt på, men muligens det er noe i det du sier.... Det å sitte i sykkelen. Må jeg ha i bakhodet neste gang jeg prøversitter traktor. (ja det er ikke umulig at jeg blir å bytte segment etterhvert jeg heller
)


Artig å lese slike skildringer. Har selv prøvd GS adventure, denne satt jeg overraskende godt på, men muligens det er noe i det du sier.... Det å sitte i sykkelen. Må jeg ha i bakhodet neste gang jeg prøversitter traktor. (ja det er ikke umulig at jeg blir å bytte segment etterhvert jeg heller

Re: BMW R1150R
Takk for svar, er selv 191 og vurderer en r1200r, men skal seff prøve den selv etterhvert. Har testet Kawasaki sin "GS" (verisys eller noe?) og må innrømme jeg synes den var litt ekkel og "frakoblet" å svinge med, men er nok litt vane.tagesk skrev:Sykkelen er for liten i sin helhet (for ordens skyld: Jeg er 202, er 170 cm fra håndledd til håndledd og veier godt over 100 kg).ATWindsor skrev: Sykkelen eller "setet"? Man kan jo få ganske så vesentlig mye høyere sete på den.
Det er for kort mellom setet og styret og det er for kort fra setet til fothvilerne.
Et annet ord for liten, det er kompakt.
At den er så kompakt bidrar til--nei: Er årsaken til--at kjøreopplevelsen er helt anderledes enn på en GS.
Og kjøreopplevelsen, som sagt, den var fantastisk!
Nå det er sagt: Jeg skal kjøre tvers gjennom Europa fire ganger i løpet av 2015, i tillegg til de to gangene jeg har gjort det allerede i år, så en gøy sykkel som gir intens kjøreopplevelse må nok vike for verktøy som kan tygge unna 1500 km/dag (også om det regner).
[TaSK]
-
- Innlegg: 394
- Registrert: 07 nov 2008, 10:35
- Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica
Re: BMW R1150R
Har vært fornøyd eier av en 2001 R1150R. Hadde den i et par år, og er muligens en av de syklene jeg angrer litt på at jeg solgte. Den hadde nemlig gjort seg supert som sidevognsrigg.

